BRATISLAVA 26. apríla (SITA) - Telekomunikačný úrad SR (TÚ) vykonal v minulom roku 3 045 kontrol, ktoré boli zamerané na prevádzkyschopnosť verejných telefónnych automatov (VTA). TÚ kontrolami zistil 236 nedostatkov, pričom najčastejšími bol napríklad nefunkčný telefónny automat, obmedzenie volaní do zahraničnej a mobilnej siete bez označenia, neoznačený vlastník a chýbajúce telefónne číslo. Podľa hovorcu spoločnosti Slovak Telecom (ST) Radoslava Bielku však ST, prevádzkovateľ VTA, nie je zo zmluvy o univerzálnej službe povinný poskytovať hovory z VTA do mobilných sietí, ale len miestne, medzimestské a medzinárodné hovory.
Cieľom kontrol bolo preverenie poskytovania služby verejných telefónnych automatov, ktorá je jednou z povinností poskytovania univerzálnej služby. Túto službu je povinný poskytovať ST, ktorý má podľa Vavra právo zvoliť si ľubovoľný druh verejných telefónnych automatov a miesta pre ich inštaláciu. ST je pritom povinný zabezpečiť primerane vyvážené pokrytie obývaného územia štátu verejnými telefónnymi automatmi.
Ďalšími nedostatkami boli podľa úradu taktiež slabá regulácia hlasitosti, upchatý mincovod alebo nedostatočná čistota automatov. Agentúru SITA o tom informoval hovorca TÚ Roman Vavro. Úrad uložil spoločnosti Slovak Telecom, vykonať nápravu a vykonanie nápravy následne preveril.
"Povinnosť prevádzkovať verejné telefónne automaty a naprávať škody na nich vyplýva ST z licencie a zo zákona, avšak pre firmu je to vysoko stratová záležitosť. Spoločnosť ST zaznamenáva ročné straty z prevádzky VTA a naprávania škôd na nich vo výške niekoľko sto miliónov Sk, pričom zriadenie nového VTA stojí firmu 147 tis. Sk. Škody a poruchy na VTA opravujeme priebežne, automaty sú však často terčom vandalizmu," vysvetlil hovorca ST Radoslav Bielka. Ku koncu vlaňajška prevádzkoval ST podľa neho 16 144 verejných telefónnych automatov.
Univerzálna služba je minimálny súbor služieb, ktoré sú dostupné v určenej kvalite na celom území štátu všetkým koncovým užívateľom bez ohľadu na ich geografickú polohu.