Streda, 28. október, 2020 | Meniny má DobromilaKrížovkyKrížovky

Tajomstvo moru môže odhaliť mladý pár zo stredoveku

Baktéria, ktorá trápila ľudstvo viac ako päťtisíc rokov, neustále mutovala.

Rekonštrukcia pozostatkov a predmetov z náleziska.Rekonštrukcia pozostatkov a predmetov z náleziska. (Zdroj: Oxford University Press)

BRATISLAVA. Asi pred päťdesiatimi rokmi našli archeológovia pri meste Altenerding na juhu Nemecka pozostatky mladého páru, ktorý zomrel niekedy v šiestom storočí.

Jednoznačná príčina smrti týchto ľudí bola až doteraz čiastočnou záhadou. DNA, ktorú sa nemeckým vedcom získať zo zubov muža potvrdila podozrenie, že pár bol obeťou moru.

Presnejšie Justiniánskeho moru. Jednalo sa o prvú zaznamenanú morovú epidémiu, ktorá počas dvoch storočí zabila viac ako päťdesiat miliónov ľudí. Nikto nevie, prečo a ako zrazu zmizla. Nové nálezy odhalili fakty o molekulárnom vývoji baktérie Yersinia pestis – ide o rovnakú baktériu, ktorá spôsobila aj neslávnu morovú epidémiu Čierna smrť.

„Náš výskum potvrdzuje, že Justiniánsky mor regionálne zasahoval oveľa ďalej, než bolo doteraz zdokumentované a poskytuje nám nové náhľady do evolučnej histórie baktérie Yersinia pestis. Rekonštrukcie starovekých genómov prehlbujú naše chápanie evolúcie patogénov aj historických udalostí,“ povedal v tlačovej správe Oxfordskej univerzity člen výskumného tímu Michal Feldman.

Svoj výskum vedci publikovali koncom augusta v oxfordskom vedeckom časopise Molecular Biology and Evolution.

Vďaka dobre zachovanej DNA môžu vedci lepšie zostaviť genóm nebezpečného ochorenia. Pomôže im to pri sledovaní mutácií, ktorým si baktéria prešla a analýze jej nákazlivosť. Takisto umožňuje lepšie mapovať historické šírenie moru, ktorý postihoval ľudstvo viac ako päť tisíc rokov.

Tím verí aj tomu, že sa im podarí odhaliť, prečo ochorenie náhle zmizlo a pri akých podmienkach by sa prípadne mohlo znova vrátiť a ako by sme proti jeho novej mutácií mohli bojovať.

DOI: 10.1126/science.aah7245

Téma: Stredovek

Právnik a podnikateľ Zoroslav Kollár sa podľa sudcu Vladimíra Sklenku snažil ovplyvňovať rozhodnutia v rôznych kauzách.
Odberné miesto na nový koronavírus.
Na NAKA pokračoval aj v piatok výsluch bývalého sudcu Vladimíra Sklenku (na snímke). Nitra, 26. júna 2020.

Zrozumiteľné prirovnanie

Matovič najskôr baláchal ľudí na testovanie tým, že to vyrieši celú koronu. Teraz má problém s vysvetlením pravdy.