Sobota, 31. júl, 2021 | Meniny má IgnácKrížovkyKrížovky

Tajomstvo moru môže odhaliť mladý pár zo stredoveku

Baktéria, ktorá trápila ľudstvo viac ako päťtisíc rokov, neustále mutovala.

Rekonštrukcia pozostatkov a predmetov z náleziska.Rekonštrukcia pozostatkov a predmetov z náleziska. (Zdroj: Oxford University Press)

BRATISLAVA. Asi pred päťdesiatimi rokmi našli archeológovia pri meste Altenerding na juhu Nemecka pozostatky mladého páru, ktorý zomrel niekedy v šiestom storočí.

Jednoznačná príčina smrti týchto ľudí bola až doteraz čiastočnou záhadou. DNA, ktorú sa nemeckým vedcom získať zo zubov muža potvrdila podozrenie, že pár bol obeťou moru.

Presnejšie Justiniánskeho moru. Jednalo sa o prvú zaznamenanú morovú epidémiu, ktorá počas dvoch storočí zabila viac ako päťdesiat miliónov ľudí. Nikto nevie, prečo a ako zrazu zmizla. Nové nálezy odhalili fakty o molekulárnom vývoji baktérie Yersinia pestis – ide o rovnakú baktériu, ktorá spôsobila aj neslávnu morovú epidémiu Čierna smrť.

„Náš výskum potvrdzuje, že Justiniánsky mor regionálne zasahoval oveľa ďalej, než bolo doteraz zdokumentované a poskytuje nám nové náhľady do evolučnej histórie baktérie Yersinia pestis. Rekonštrukcie starovekých genómov prehlbujú naše chápanie evolúcie patogénov aj historických udalostí,“ povedal v tlačovej správe Oxfordskej univerzity člen výskumného tímu Michal Feldman.

Svoj výskum vedci publikovali koncom augusta v oxfordskom vedeckom časopise Molecular Biology and Evolution.

Vďaka dobre zachovanej DNA môžu vedci lepšie zostaviť genóm nebezpečného ochorenia. Pomôže im to pri sledovaní mutácií, ktorým si baktéria prešla a analýze jej nákazlivosť. Takisto umožňuje lepšie mapovať historické šírenie moru, ktorý postihoval ľudstvo viac ako päť tisíc rokov.

Tím verí aj tomu, že sa im podarí odhaliť, prečo ochorenie náhle zmizlo a pri akých podmienkach by sa prípadne mohlo znova vrátiť a ako by sme proti jeho novej mutácií mohli bojovať.

DOI: 10.1126/science.aah7245

Prevádzkovatelia zatvárajú svoje bary na Mykonose. Vláda totiž zakázala nočnú prevádzku reštaurácií a barov v niektorých najvyhľadávanejších dovolenkových destináciách.

Mykonos si užil týždeň voľnosti, môže sa to zmeniť.

Ján Volko.

Sledujte letnú olympiádu online.

Michal Serbin.

Za únosom Kováča videl od začiatku SIS.

Rúrky, ktoré Turnerová objavila na skalách (vľavo) mohli vzniknúť, keď sa pri skale rozložila hubka pred 890-miliónmi rokov. Štruktúry sa ponášajú na moderné hubky (vpravo).

Hubky sú veľmi jednoduché živočíchy.