Zaujímavosťou je prvý dátum vydania stanovený na jar roku 2004. Dvanásť mesiacov ubehlo ako voda a hry nikde. Autori však stále pilne pracujú a dúfajme, že momentálne odstraňujú posledné chybičky krásy a pripravujú sa na, tentokrát už 100-percentne istý (aj keď človek nikdy nevie...), dátum vydania. Prednedávnom bolo vypustená prvá a posledná demoverzia hry, tak sa na ňu spoločne pozrime.
Ako bolo už v úvode spomenuté, hoci ide o hard-core RPG, celá hra sa bude odohrávať v reálnom čase a bude niesť väčšie prvky akčnosti a zjednodušenia. Hlavný designer D.W. Bradley, ktorý má za sebou to naj zo série Wizardy, sa tak rozhodol najmä z dôvodu komerčného neúspechu klasického RPG Wizards & Warriors. Našťastie sa držal hesla "všetkého s mierou" a sám hráč má na výber. Najlepšie je to vidieť hneď na začiatku, keď si môže neskúsený jedinec zvoliť svoje vysnívané povolanie a hra automaticky prideľuje bodíky k príslušným vlastnostiam.
HLAVNÝ HRDINA
Pred tým než sa pustíte do hry je jasné, že si treba vytvoriť postavu, s ktorou budete všetky dobrodružstvá vo virtuálnom svete prežívať. A veru, na tento kreatívny moment sa môžete tešiť, pretože naozaj je z čoho vyberať. Najskôr je potrebné zvoliť rasu z klasických (ľudia, elfovia, trpazlíci) alebo z úplne novej, neľudskej skupiny damigóthov (orks, gnolls, trolls...). Každá postava má nejaké dispozície, napríklad si ťažko predstaviť inteligentného trolla, že áno... Nezabudnime však aj na prepracovanú ponuku rôznych úprav výzoru, kde budete mať čo robiť, aby ste sa v toľkých parametroch nezamotali. Každá postava má šesť vlastností, od ktorých sa bude odvíjať zložitý strom povolaní a schopností. Zameriavať sa len na jednu vlastnosť bude rovnako nerozumné, ako vylepšovať všetky naraz, takže každý bude musieť nájsť tú svoju zlatú strednú cestu. Pri kombinácií s najrôznejšími predmetmi ako prstene, opasky, helmy alebo brnenia sa z vás šmahom ruky môže stať skutočný hrdina. A to už stojí za vyskúšanie :).
PRÍBEH
Každopádne aj príbeh by mal byť silnou stránkou kvalitného RPG, tak sa poďme pozrieť, ako obstojí Dungoen Lords. Všetko sa začína úmrtím mocného mága na strane dobra - Galdryna. Jeho najsilnejší spojenec, lord Davenmor, má za úlohu udržať v ríši poriadok a pokoj. To sa nanešťastie nepáči lordovi Barrowgrimovi (tak na takýchto slovách by mali cvičiť redaktori televíznych novín:), ktorý sústavne vysiela armády rôznej zberby na kráľovstvo s cieľom vyvolať paniku a v neposlednom rade zničiť ríšu. Lord Davenmor mu zo strachu sľúbi svoju dcéru. Tá však radšej ešte pred sobášom vezme nohy na ramená, ako by mali slúžiť odpornému lordovi. Barrowgrim zo zlosti pošle celú svoju armádu raz a navždy zničiť a ovládnuť ríšu... V týchto miestach sa začína naše epické dobrodružstvo. Autori sa hlavne chvália hutnou atmosférou a napínavým dejom. Uvidíme, čo z toho nakoniec vzíde.
PROSTREDIE
Centrom celého diania je hlavné mesto – Davenmortovo sídlo, obývané ľuďmi. Keď vás dobrodružný nos zavedie až ďaleko na sever narazíte na tvrdohlavých trpaslíkov, naopak na juhu žijú kadejaké potvory damegóthske, na západe v hustých zelených lesoch vládnu vznešení elfovia a čo je najdôležitejšie, všade sa bude nachádzať množstvo hradov, zámkov a dungeonov, ktoré čakajú len na to, kedy ich zbavíte otravných kostlivcov, goblinov a podobne. Už podľa uverejnených screenov je jasné, že ani na grafiku autori nezabudli. Pri pohľade na nádherné scenéria, starobylé kobky a rôzne efekty mi určite dáte za pravdu. Čo naviac poteší priaznivcov Star Wars sú magické meče horiace modrým plameňom, takmer totožné so svetelnými mečmi. V finálnej verzii sa zrejme dočkáme nespočetného množstva podobných pomôcok na boj zblízka, z diaľky alebo na obranu. A to ešte nepomínam úžasné animácie kúziel a vplyv prostredia. Mágia sa dopracovala na vysokú úroveň a mocné kúzla ako spomalenie času (obdoba bullet-time) vám častokrát zachránia život.
DOJMY Z DEMA
Demoverzia nás zavedie na začiatok hry do oblasti Fargrove. Bez akéhokoľvek vysvetlenia sa ocitáte uprostred lesa, pred vami cestička, všade vôkol tajomný les. Scenéria ako vyšitá, tak hor sa do akcie. Po chvíli putovania narazíte na posla Simona, ktorý vám vysvetlí svoju situáciu, ale všetko podstatné ostáva skryté. Dialógy sú veľmi strohé, na každú otázku dostanete odpoveď maximálne tak na jednu vetu. Neviem, nakoľko sa bude plná hra líšiť, ale som zvedavý, ako chcú autori takýmto štýlom rozhovorov naplno rozviesť celý príbeh. Kamera je zavesená nad vaším chrbtom, čo občas spôsobuje orientačné problémy (najmä vo vegetácií), ale môžete rotovať aj zoomovať.
Trošku ma zarazil herný svet v praxi, ktorý pôsobí neuceleným a pozliepaným dojmom. Jednotlivé zložky sa navzájom neovplyvňujú. Napríklad pri rozhovore so Simonom na mňa od chrbtu zaútočila svorka vlkov, nejakých 5-6 kusov. Kde sa tam asi zobrali, keď ešte pred necelou minútou som "čistil" okolie? No dobre, cez to sa prekúšem, ale nasledovala humorná scénka, keď som zápasil so svorkou vlkov ani nie dva metre od Simona, ktorý bez záujmu stál na mieste... Keď vlci skončili u mňa (na začiatku hry pochopiteľne nie je proti svorke žiadna šanca), otočili sa a pomaly odchádzali späť do lesa. NPC stojaca hneď vedľa ich vôbec nezaujímala!
Verme, že na takýchto nedostatkoch autori do vydania plnej hry popracujú, pretože uveriteľnosti herného sveta to príliš neprospieva. Keď už sme pri tom boji, pôsobí v niektorých miestach chaoticky, najmä čo sa týka bojov vo väčšom rozsahu. Na taktizovanie veľa času nezostáva a ak nie ste s ovládaním naplno stotožnení, neraz sa zvrhne na hysterické búšenie do klávesnice. Na druhú stranu je k dispozícií paleta komb, ktorými v správnom načasovaní vyradíte aj viacerých nepriateľov súčasne (čo vyzerá naozaj veeeľmi dobre;).
Nemálo hodín zábavy sľubuje taktiež multiplayer o ôsmych hráčoch a ten u RPG nebýva zaužívaným zvykom. Uvidíme, či sa D.W. Bradleymu podarí prekonať samého seba a či do obchodov príde skutočne kvalitná hra. Zatiaľ tomu všetko nasvedčuje, tak držme vývojárom z Heuristic Parku všetky palce!
Autor: Ján Cibulka