Sobota, 19. jún, 2021 | Meniny má AlfrédKrížovkyKrížovky

Astronóm: Po Proxime b nás čakajú aj iné podobné objavy

Na Proxime b, ktorá sa podobá na Zem, môže byť život, zatiaľ sú to len dohady, hovorí astronóm JÁN SVOREŇ z Astronomického ústavu SAV.

Svetlá žltá hviezda v ľavej časti obrázka je Alfa Centauri, v skutočnosti sústava troch hviezd.Svetlá žltá hviezda v ľavej časti obrázka je Alfa Centauri, v skutočnosti sústava troch hviezd. (Zdroj: ESA)

Prečo je tento objav dôležitý?

"Pretože sa veľmi podobá na Zem, hmotnosť má len 1,3-krát väčšiu. A je tam šanca, že objavíme život. Zaujímavé je, že sme takúto planétu našli už pri najbližšej hviezde k nášmu Slnku. Je síce vzdialená 4,3 svetelného roka (jeden svetelný rok je približne 9,5 bilióna kilometrov), no aj tak je najbližšia."

Môžeme nájsť na Proxime b život?

"To by bola veľká náhoda. Predpoklady na život tam však sú. Planéta je v obývateľnej zóne svojej domovskej hviezdy, predpokladáme teda, že by tam mohla existovať voda v kvapalnom stave. O ostatných podmienkach vieme zatiaľ veľmi málo. Poznáme síce obežný čas Proximy b a jej hmotnosť, ale neviem nič o jej atmosfére. Jej materská hviezda, červený trpaslík Proxima Centauri, vyžaruje oveľa viac ultrafialového a röntgenového žiarenia ako naše Slnko. Ak by tu bol život, musel by byť v inej forme a veľmi odolný. Zatiaľ sú to však len špekulácie."

Prečítajte si tiež: Pri Proxime Centauri našli planétu ako Zem Čítajte

Bude teraz podobných objavov viac?

"Určite áno. So zdokonalenou technikou budeme môcť v budúcnosti sledovať hviezdy aj vo väčšej vzdialenosti, nielen tie najbližšie. Dnes už poznáme približne 3500 exoplanét, cieľom je nájsť také, ktoré sú podobné Zemi. Pozornosť vedcov sa preto teraz zameria na Proximu b. V priebehu niekoľkých mesiacov budeme mať oveľa viac údajov a budeme o novej planéte vedieť omnoho viac."

Budeme sa k nej chcieť reálne dostať?

Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C49ZU na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M49ZU na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.

Irena Matová počas pojednávania.

V kauze ostala jedna obžalovaná obeť.

Premiér Eduard Heger.

Najvyšší súd roztrhal verdikt Sabovej senátu na márne franforce.

Víkendový výber SME

Pravidelná dávka víkendového čítania.

Znížiť regionálne rozdiely v očkovaní môže aj otvorenie čakárne pre deti nad 12 rokov. Čaká ich v nej už vyše desaťtisíc.

Rozdiely spôsobuje dostupnosť vakcín.

Leto zvyčajne vrcholí v prázdninových mesiacoch. Vplyvom zmeny klímy tropické dni prichádzajú už v júni. Na zábere Jarovecké rameno pri Bratislave počas horúceho dňa v auguste 2020.

Najteplejší jún bol v roku 2019.