Sobota, 31. júl, 2021 | Meniny má IgnácKrížovkyKrížovky

Priesvitné myši sú strašidelné, svietia v tme, ale pomôžu skúmať mozog

Nová technika sa v budúcnosti bude môcť využívať aj na ľuďoch pri výskume vážnych ochorení.

Načítavam video...

BRATISLAVA. Sú priesvitné, zmestia sa pod mikroskop a ich centrálna nervová sústava svetielkuje na zeleno. Laboratórne myšky nie sú výsledkom žiadneho zvráteného pokusu, majú pomôcť odhaliť ako funguje nervový systém a ako naň vplývajú zranenia.

Novú techniku predstavili v odbornom časopise Nature Methods. Vedci sa vďaka nej prvýkrát zblízka pozreli na všetky nervové spojenia v myšac om tele.

"Zobrazili sme celý centrálny nervový systém myši a môžeme na ňom pozorovať jednotlivé aj niekoľko centimetrov dlhé bunky, ktoré začínajú v mozgu a končia až na špičke miechy," povedal pre web New Scientist autor výskumu Ali Ertürk z Mníchovskej univerzity.

Pred skenovaním ich na tri až štyri dni naložili v rozpúšťadle, ktoré vymylo z tela všetku vodu a väčšinu tukov a zviera zostalo priesvitné. Nervová sústava je fluoreskujúca, pretože išlo o geneticky upravené myši - obsahujú zelený fluoreskujúci proteín. Aj vďaka tomu mohli výskumníci urobiť 3D projekciu celého nervového systému.

Technika spriesvitnenia telových tkanív nie je nová. Tentokrát však vedci pomocou novej techniky dokázali myšky zmenšiť na tretinu ich pôvodnej veľkosti, pod mikroskop a detailný laserový skener sa tak zmestili úplne celé. Podľa Ertürka je technika vhodná na použitie aj u potkanov.

V budúcnosti nevidí problém pri jej využití aj u malých opíc a pri ľudskom mozgu. Dúfa, že vďaka nej vedci odhalia tajomstvá  Alzheimerovej choroby, sklerózy multiplex či schizofrénie.

DOI: 10.1038/nmeth.3964