Streda, 28. október, 2020 | Meniny má DobromilaKrížovkyKrížovky

Vedci zistili, prečo sa ráno budíme stuhnutí

Keď človek spí, prebiehajú v jeho tele dôležité procesy. Zastavia sa až ráno.

Ilustračné fotoIlustračné foto (Zdroj: PIXABAY // CC)

BRATISLAVA. Ak sa ráno cítite stuhnutí, nie je to spôsobené iba celonočným ležaním a prevaľovaním sa v posteli. Podľa britských biológov za to môže aj biologický denný cyklus ľudského tela. Celú noc totiž potlačuje zápalové účinky a bolesti, ktoré sa začnú znova prejavovať až ráno.

Vedci dostali nápad na výskum z toho, že chronické zápalové ochorenia, ako napríklad artritída, majú rôzne symptómy počas dňa. A najväčšie rozdiely v prejavoch sú práve medzi dňom a nocou. Sledovali kĺby u myší, u ktorých umelo vyvolali artritídu počas ich denného cyklu.

Zatiaľ čo počas spánku ich kĺby javili minimálne známky zápalu, cez deň mali labky podstatne viac napuchnuté. Zistili, že rozdiely v sile zápalu pramenia z takzvaných FLS-buniek, ktoré produkujú isté proteíny a fungujú na 24-hodinovom cykle, podobne ako my.

Tento proteín, nazvaný Cryptochrome má výrazné protizápalové účinky dokonca aj v umelo kultivovaných bunkách. Jeho efektivitu sa vedcom podarilo otestovať vo viacerých laboratórnych testoch.

Thoru Pederson, Šéfredaktor vedeckého časopisu The FASEB Journal, kde bol výskum publikovaný je presvedčený o jeho ďalekosiahlych dôsledkoch. „Štúdia ukazuje, že aj so zápalovými ochoreniami, ktoré považujeme za chronické a trvalé, sa da pracovať,“ povedal pre EurekAlert.

Doterajšie výsledky ešte tím nepotvrdil na živých ľuďoch, iba na kultivovaných bunkách. Ak sa však hypotézy potvrdia, môžu nové objavy výrazne pomôcť pri liečbe zápalových ochorení, ako napríklad chronická artritída.

DOI: 10.1096/fj.201600353R

Téma: Reumatoidná artritída

Zápalové ochorenia, Kĺby

Polícia pred sídlom NAKA v Nitre.
Odberné miesto na nový koronavírus.
Na NAKA pokračoval aj v piatok výsluch bývalého sudcu Vladimíra Sklenku (na snímke). Nitra, 26. júna 2020.

Zrozumiteľné prirovnanie

Matovič najskôr baláchal ľudí na testovanie tým, že to vyrieši celú koronu. Teraz má problém s vysvetlením pravdy.