Piatok, 25. jún, 2021 | Meniny má TadeášKrížovkyKrížovky

Najprv spí a potom exploduje. Prvýkrát zachytili výbuch novy

Náhodné pozorovanie odhalilo, že k výbuchom dochádza každých milión rokov.

Vizualizácia explózie nova.Vizualizácia explózie nova. (Zdroj: K. Ulaczyk / Warsaw University Observatory)

Ak sa v blízkosti bieleho trpaslíka nachádza iná hviezda, stáva sa, že táto druhá hviezda začne starnúť a rozpínať sa na červeného obra. Biely trpaslík nasáva hmotu z druhého objektu až nakoniec nastane jadrová reakcia a dôjde k explózii, ktorú nazývame nova. Astronómom sa teraz náhodou podarilo prvýkrát pozorovať, čo sa deje pred, počas aj po takejto explózii. Svoje zistenia uverejnili v odbornom časopise Nature

Nova Centauri 2009 explodovala ešte v roku 2009 a tímu vedcov sa ju podarilo pozorovať len vďaka tomu, že v tejto oblasti vesmíru pracovali na inom projekte.

"Vďaka našim dlhotrvajúcim pozorovaniam sme videli novu niekoľko rokov pred a po explózii," povedal pre web BBC autor štúdie Przemek Mróz.

Spätne potom mohli sledovať zmeny v jasnosti hviezdy, ktoré ukazovali ako sa hmota z jedného objektu dostávala na druhý len 6 dní pred explóziou. Objem tejto hmoty sa dramaticky zvýšil tesne po explózii. Zvýšenú jasnosť po explózii je podľa nich stále vidno, aj keď sa už pomaly vytráca.

Pozorovanie posilnilo hypotézu, že výbuch vždy sprevádza fáza hibernácie. Počas šiestich rokov totiž pozorovali pravidelné zmeny v jase hviezdy. Vo fáze hibernácie je v systéme hviezd len málo aktivity. To znamená aj to, že výbuchy sú cyklické a opakujú sa každých milión rokov.

DOI: 10.1038/nature19066

Kontrola na rakúsko-slovenskej hranici.

Hranice zostávajú dokorán aj po odhalení delta mutácie na Slovensku.

Veľké škody sú hlásené z obce Lužice.

Masívne poškodených je sedem obcí.

Časť lebky a čeľuste Homo Nešer Ramla.

Homo Nešer Ramla štiepil kamenné nástroje.

Podpora Windows 10 skončí v roku 2025.

Teleso našli v starých dátach.