Štvrtok, 6. august, 2020 | Meniny má JozefinaKrížovkyKrížovky

Prehľad úspechov slovenskej vedy: Nové častice, prelomové liečby aj vesmírne sondy

Rádio či vrtuľník sú iba začiatok. Výskumov a objavov, ktorými sa ľudia zo Slovenska zapísali do svetovej vedy, sú prinajmenšom desiatky, toto sú niektoré z nich.

Sonda Rosetta a modul PhilaeSonda Rosetta a modul Philae (Zdroj: ESA)

1. Výskum alzheimera

Len málo ľudí vie, že Slovensko patrí medzi významné krajiny vo výskume Alzheimerovej choroby. Profesor Michal Novák, zakladateľ Neuroimunologického ústavu SAV, je autorom viacerých prelomových objavov, ktoré svet približujú k lieku.

2. Hliník a pena

Tím Františka Simančíka z Ústavu materiálov a mechaniky strojov SAV ako prvý na svete aplikoval materiál penový hliník v sériovej výrobe automobilových súčiastok, ktoré dnes tvoria ochranné prvky automobilov Ferrari či Audi.

Prečítajte si tiež: Slovenská veda chradne a práchnivie Čítajte

3. Ku kométe

Na konštrukcii komunikačného systému medzi sondou Rosetta a robotickým modulom Philae, ktorý v roku 2014 ako prvý objekt vytvorený človekom pristál na jadre kométy, sa podieľal aj samostatný vedecký pracovník Ústavu experimentálnej fyziky SAV v Košiciach Ján Baláž.

4. Proti alergiám

Mechanizmus celiakie skúmal so svojimi kolegami biológ Martin Hajduch z Ústavu genetiky a biotechnológií rastlín SAV v Nitre. Chceli vyvinúť metódu, ktorá by presnejšie určila množstvo alergénnych bielkovín v semenách pšenice.  Detekcia alergénov prebieha väčšinou imunologicky, čiže protilátkami. Slovenská metóda nie je založená na imunológii, ale na hmotnostnej spektrometrii, takže sa dajú určiť aj také proteíny, ktoré imunologické metódy nestanovia alebo si ich nevšimnú.

5. Spoznať mikrovesmír

Medzi objaviteľov častice top quark patrí Juraj Antoš z košického Ústavu experimentálnej fyziky SAV. Výskum prebiehal v Spojených štátoch amerických za peniaze Taiwanskej akadémie vied. Práve Antoš je považovaný za jedného z ideových tvorcov experimentu, ktorý viedol k objavu.

6. Ľahšia cukrovka

Život diabetikov môže zjednodušiť transplantácia pankreatických ostrovčekov. Tím Igora Lacíka, riaditeľa Ústavu polymérov SAV, sa snaží oslobodiť pacientov od pravidelného vpichovania inzulínu a užívania tabletiek na lepšiu kontrolu cukru. Mechanizmus už testovali na primátoch.

7. Neplodné tse-tse

Infekcia, ktorú prenášajú muchy tse-tse, ohrozuje sedemdesiat miliónov ľudí. V Ústave zoológie SAV v Bratislave, kde je najväčšia záložná kolónia múch tse-tse na svete, vytvorili technológiu sterilného hmyzu. Metóda, ktorá postupne znižuje populáciu nebezpečných múch, sa využíva napríklad v Keni

8. Zastaviť kliešte

Vedci z Virologického ústavu SAV zistili, že infekcia kliešťovej encefalitídy sa šíri konzumáciou nepasterizovaného mlieka od infikovaných kráv, kôz a oviec. Poznatky o látkach blokujúcich obranné reakcie človeka vedú k vzniku koncepcie vakcíny, ktorá by človeka i zvieratá ochránila pred akoukoľvek infekciou prenášanou kliešťami.

9. Plasty ako hnojivo

Ústav polymérov SAV spolu s Fakultou chemickej a potravinárskej technológie STU vyvinul bioplasty, ktoré sa ekologicky rozkladajú a časť z nich sa môže použiť ako hnojivo. Technológiu budú môcť využívať v potravinárstve alebo v automobilovom priemysle na výrobu niektorých súčiastok.

10. Nájsť rakovinu

V Ústave experimentálnej onkológie SAV vypracovali molekulárno-genetické metódy na včasnú diagnostiku nádorov s genetickou predispozíciou. Pripravili a testovali novú retrovírusovú vakcínu. Podieľali sa aj na objave a opísaní proteínu CA IX, ktorý sa nachádza v slabo okysličených nádoroch.
Výrazne tým posunuli vývoj lieku proti rakovine obličiek.

11. Bozky a veda

Ľudia zo Slovenska získali aj ocenenie Ig Nobel, ktoré sa udeľuje za výskumy, ktoré mali pobaviť a potom sa má človek nad nimi zamyslieť. Vlani ho získal slovenský tím v zložení Jaroslava Durdiaková, Peter Celec, Natália Kamodyová, Tatiana Sedláčková, Gabriela Repiská, Barbara Sviežená a Gabriel Minárik spolu s Japoncom Hadžimem Kimatom.  Cenu dostali za experimenty pri skúmaní biomedicínskych benefitov alebo dôsledkov intenzívneho bozkávania a iných intímnych, medziľudských aktivít.

Téma: Cukrovka

Vesmír, Slovensko, Cukrovka, Misia Rosetta

Pražský súd zobral Majského do predbežnej väzby

Podnikateľ podal proti rozhodnutiu sťažnosť.

Majského privádzajú na súd.
Virologické testy na tzv. prasaciu chrípku  A(H1N1).
Ján Hrubala.
75 ROKOV OD BOMBARDOVANIA HIROŠIMY A NAGASAKI

Zničili celé mesto. Muži z Enola Gay nemali výčitky

Ušetrili sme veľa ľudských životov, tvrdili chlapi z lietadla, ktoré zhodilo bombu.

Posádka amerického bombardéru B-29 Superfortress, ktorý zhodil 6. augusta 1945 atómovú bombu na Hirošimu, v strede pilot Paul Tibbets.

T-Mobile oslavuje rozšírenie 5G siete do stoviek malých miest naprieč USA
Archeológ Slovenskej akadémie vied (SAV) Marián Samuel počas prezentácie a prehliadky nového archeologického nálezu drevozemného valu z 11. storočia.

Samsung ukázal nový Galaxy Note20

Je opäť väčší, výkonnejší, pracovitejší a samozrejme aj drahší.

Za masový úhyn slonov v Botswane môže zrejme prirodzený jed

Zvieratá začali hynúť v polovici mája.

V Botswane našli viac ako 350 mŕtvych slonov.