SWAT 4 - konečne dobrí kukláči

Po šiestich rokoch čakania prichádza už štvrté pokračovanie hry, ktorá bola pôvodne stratégiou inšpirovanou úspešným TV seriálom, ale dnes je z nej už čistokrvná taktická tímová FPS akcia.

Dvaja giganti, Sierra a Vivendi Universal Games, začali pred pár mesiacmi ohlasovať, že príchod štvrtého pokračovania príbehu z prostredia Special Weapons and Tacticts Teamu sa definitívne blíži a na rozdiel od situácie spred dvoch rokov (po fiasku na E3 2002), ho máme začať považovať za rovnako istý ako opakovanie maturít z matematiky. A bol už najvyšší čas, veď doteraz posledný predstaviteľ SWAT série bol vydaný koncom minulého storočia a šesť rokov je pre počítačovú hru v pravde matuzalemský vek. Finálnou poistkou bolo zaangažovanie Irrational Games na dotiahnutí zdĺhavého vývoja do úspešného konca (tým je už vlastné vydanie hry). Veď za posledný rok títo austrálski wonderboys premenili, minimálne po technickej stránke, na zlato všetko po čom siahli.

Hra, ktorá voľakedy dávno vznikla ako stratégia a v 1999 sa pretransformovala do "efpésky", zaznamela ďalší, i keď tentokrát nie až tak radikálny posun v žánri. Výsledkom je, že SWAT 4 sa stala taktickou akciou, kde dôsledná príprava je minimálne rovnako dôležitá ako zásah samotný. Z tohto dôvodu máte ako veliteľ päťčlennej jednotky ešte pred akciou k dispozícii viacero podkladov – plány budov, záznamy telefonátov, popis páchateľov; pričom kvalita týchto materiálov kolíše od pár zdrapov papiera, po presné náčrty a fotografie. Svojich štyroch "buddies" si môžete ďalej rozdeliť do dvoch dvojčlenných družstiev, červeného a modrého, z ktorých každé môže plniť inú špecifickú úlohu, respektíve prekvapiť protivníka z inej strany. Väčšina akcií sa odohráva v interiéroch a zastavanej ploche, preto nie je na škodu neustále si pripomínať zásady Close Quarters Battle. Nemá vôbec zmysel niekam sa bezhlavo hnať, pretože za každým rohom alebo dverami môže čakať nepríjemné prekvapenie. Každý "svoťák" má vlastnú kameru, takže môžete neustále vidieť to čo on a prispôsobovať tomu priebeh misie.

Samotný zásah je už len vyvrcholením správneho naplánovania a rozmiestňovania jednotlivých členov jednotky, pričom vaším primárnym cieľom je čo najrýchlejšie eliminovať podozrivých, oslobodiť prípadných rukojemníkov a to všetko bez toho aby došlo k zbytočným stratám na životoch. Nielen u vašich mužov, ale aj u zločincov a hlavne medzi rukojemníkmi. Prioritu teda majú nesmrtiace metódy. Pri vyšších obtiažnostiach prejdete misiu len vtedy, ak dosiahnete potrebné skóre a jeho hranica sa zvyšuje spolu s náročnosťou. Body môžete nielen získavať, ale aj strácať – za nesprávne zvolený postup, smrť civilistu, zranenie kolegu atď.

Ciele jednotlivých misií sa teda budú rôzniť, od zatýkania rôznych páchateľov po rukojemnícke drámy, a preto aby boli čo najlepšie splnené, môžete celkom päť slotov zaplniť primeraným vybavením. Zo zbraní máte k dispozícii obligátnu karabínu Colt M4A1 a 9mm SMG, viacero shotgunov – od tých menej smrtonosných po Benelli M4 Super 90, odstreľovaciu pušku a pištoľ Colt M1911 s rôznym vybavením. Z ďalších pomôcok nesmú chýbať kevlarové vesty a prilba, plynová maska, taktické svetlá Surefire, miniatúrna kamera, ktorá sa zmestí pod dvere, páčidlo dverí, plastická výbušnina C2, pepper sprej, slzný plyn, granáty, flashbangy a putá. Keďže ste policajná jednotka a nie komando smrti, streľba sa bude pokladať za posledné možné riešenie a prednosť budú mať neletálne zbrane. Napríklad elektrošok, paintballová pištol Pacifikator, alebo granát Stinger rozsievajúci gumené projektily.

           

GRAFIKA 8 / 10
Prirodzene najväčšiu pozornosť venovali vývojári členom útočnej jednotky a ich vybaveniu. V tomto smere nemožno hre nič vyčítať. Hodnoverne pôsobí aj spracovanie prostredia, osvetlenie (respektíve šero) jednotlivých priestorov a zariadenie interiérov, v ktorom sa odohráva väčšina zásahov. Horšie dopadli postavy rukojemníkov a zločincov, ktorým už bolo zrejme venovanej menej pozornosti, nie sú tak detailne vykreslení a občas sa hýbu doslova neprirodzene. Je to škoda, pretože použitý unreal engine určite umožňuje viac.

INTERFACE 8 / 10
S ovládaním hry sa podrobne zoznámite počas prvej misie. Podobne ako pri iných tímových hrách súčasnosti, je ovládanie intuitívne a v mnohých prípadoch si pri vydávaní rozkazov vystačíte len s myšou. "Zacielite" ňou, povedzme, na dvere a po stlačení pravého tlačítka sa objaví menu, z ktorého si vyberiete niektorú z možností pre ďalší postup – napríklad vtrhnutie do miestnosti bez, alebo s vhodením flashbangu. Jedinou nevýhodou je, že keď potvrdíte jednu z variant, nedá sa odvolať a družstvo postupuje presne podľa nej. Takže, ak sa hneď na začiatku rozhodnete chybne, riskujete životy svojich mužov.

HRATEĽNOSŤ 8 / 10
V ponuke je 14 rôznych misií, v ktorých dochádza k postupnému zvyšovaniu obtiažnosti. Jednotlivé misie navzájom dejovo nesúvisia, čo by bolo v podstate nemožné vzhľadom na rôznorodosť policajných zásahov a absenciu jedného ústredného nepriateľa, ale rozhodne to neuberá na ich kvalite. Aj keď prejdete celú hru, k misiám sa môžete neustále vracať a pritom budú pre vás vždy niečím nové. V prvom rade túto zmenu docielite zvyšovaním náročnosti. Zločinci už jednoducho nepustia do gatí, len čo začujú váš hromový hlas a zočia oceľový kukuč, skôr budú mať tendenciu prestrieľať si cestu von za každú cenu. Ďalším faktorom je kvázi náhodnosť výskytu nepriateľa, ktorý sa aj pri opakovaní tej istej misie zjaví na iných miestach, takže musíte byť neustále v strehu. Veľkou výhodou vám pri takomto opakovaní bude naopak rastúca znalosť prostredia. A samozrejme neustále sa môžete snažiť získať čo najvyšší počet bodov. Treba ale upozorniť, že priebeh misie sa nedá ukladať a všetko je otvorené až do úplného konca.

         

MULTIPLAYER 8 / 10
Multiplayer ponúka štyri v podstate klasické módy. Barricade je určitou obdobou team deathmatchu, v ktorom jeden tím útočí a zatiaľ čo ten druhý bráni určenú pozíciu. Body ale nedostávate za zabitých, ale zatknutých nepriateľov. Rapid Deployment sa točí okolo zneškodnenia niekoľkých kufríkových bômb na čas. VIP Escort si kladie za cieľ presun jedného člena tímu na druhú stranu mapy bez toho, aby ho nepriateľ zajal na dobu dlhšiu ako dve minúty. Rozhodne najzaujímavejším je Kooperačný mód určený pre až päť hráčov a umožňujúci prejsť jednotlivé singleplayerové misie za pomoci human inteligence, teda vašich skutočných parťákov z mäsa a kostí. Jedinou škvrnkou je nemožnosť (v prípade, že vás je menej ako 5) zaplniť chýbajúce miesto v tíme počítačom ovládanou postavou, takže si niekedy musíte vystačiť len dvaja, či traja.

ZVUKOVÉ EFEKTY 8 / 10
Najväčšia pozornosť bola prirodzene venovaná zvukom zbraní, ale keďže v hre, za predpokladu, že zásahová jednotka protivníka rýchlo spacifikuje, ich až tak často nepočuť, ústrednou postavou zvukových efektov sú hromové hlasy policajtov, ktoré dokážu zločincov i rukojemníkov uzemniť s odzbrojujúcim "šarmom". Úspešne im sekundujú repliky zmätených civilistov a ponosy zatknutých gaunerov.

HUDBA 6 / 10
Veľa hudby tu nenájdete, dynamické tóny sa objavujú hlavne vo vypätejších okamžikoch, keď nielen nálada graduje. No pôvodný SWAT motív ešte z čias TV seriálu, ktorý bol vlastne inšpiráciou pre vznik celej hernej série, teraz úplne chýba.

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 8 / 10
Keďže ide o tímovú taktickú akciu, obľúbenosť u hráčov a samozrejme budúci komerčný úspech stojí a padá na AI. "Iracionálni Aussies" si toho boli vedomí a opäť odviedli slušný kus práce. Vaši podriadení presne vedia, čo majú robiť, no ich neduhom je až príliš častá neschopnosť dať vám a sebe navzájom prednosť v užších priestoroch, takže môže dôjsť k tlačenici v najnevhodnejšej chvíli. Aj celkovú policajnú filozofiu – nestrieľaj kým nemusíš, majú niekedy až príliš zažranú pod kožou a občas opätujú paľbu, až keď je neskoro. Zločinci reagujú v závislosti od nastavenej náročnosti, pokiaľ je vyššia, môžu byť pre vás tvrdým orieškom, pretože sa nebudú skrývať na jednom mieste a ak si nedáte pozor, bez problémov vás obídu a zaútočia zozadu. Nehovoriac už o tom, že sa môžu zjaviť kedykoľvek a kdekoľvek. Rovnako úplne nevyspytateľní sú civilisti, ktorí pod stresom na vaše výzvy mnohokrát nereagujú a často neostáva nič iné len ich omráčiť. Každopádne, vždy ich treba spútať, inak sa nebudú považovať za zachránených.

Náročnosť hry možno ďalej zvyšovať nielen zmenou obtiažnosti, ale hlavne vytvorením si vlastnej misie, k čomu napomáha Quick Mission Maker.

          

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 8 / 10
Pokiaľ ste fanúšikom stealth akcie a medzi vaše najmilšie patria Rainbow Six, či Splinter Cell, nenechajte si SWAT 4 ujsť. Hra má šancu zaujať aj čisto akčných hráčov, pretože na rozdiel od napr. Rainbow Six, nevyžaduje toho plánovania zas až toľko. Nové príbehy "kukláčov" sa určite nestanú hrou roka a zaslúžili by si niekoľko vylepšení, ale aj tak dôstojne nadviazali na odkaz svojich predchodcov.

Poznámka: V recenzii sme to zabudli spomenúť, a ak ste si na screenshotoch náhodou nevšimli, tak by ste mali vedieť, že hra je plne lokalizovaná do češtiny na úrovni titulkov.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Facebook Live: Viezli sme sa po trase, po ktorej Remiáš prešiel naposledy

V sobotu 29. apríla uplynulo presne 21 rokov od okamihu, kedy tragicky zahynul Róbert Remiáš.

ŠPORT

Slováci porazili Nórov, opäť im dali tri góly

Slováci si udržali čisté konto.

PLUS

Nevstupovať. Iba ak zháňate hašiš (reportáž)

Boli sme na mieste, ktoré funguje ako európsky veľkosklad drog.

BRATISLAVA

Podnájom v Bratislave stojí približne toľko ako hypotéka

Najlacnejšie podnájmy sú v Dúbravke a Karlovej Vsi.

Neprehliadnite tiež

Objavili prepojenie medzi autizmom u vnúčat a fajčením v tehotenstve

Deti mali vyššiu šancu prejavovať znaky autizmu, ak fajčila ich babka z matkinej strany.

Fotosyntézu spustili v umelej hmote, čistí vzduch a vyrába čistú energiu

Zariadenie zatiaľ vyskúšali len pri modrom svetelnom spektre.

Vypočítali, ako sa dá cestovať v čase, ale stroj postaviť nevedia

Nový výskum navrhuje matematický model, ktorý umožňuje cestovanie v čase.

Na Marse by ľudia mohli bývať v domčekoch z červených tehál

Inžinieri našli spôsob, ako z červenej pôdy Marsu vyrábať odolné tehly.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  7. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  8. Inteligencia vo všetkom
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  7. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  8. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  9. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  10. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 8 114
  2. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 7 409
  3. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 7 323
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 7 047
  5. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 095
  6. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 5 195
  7. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 093
  8. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 3 956
  9. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť 3 064
  10. 5 krokov k vlastnému bývaniu 3 041

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop