BRUSEL, BRATISLAVA. Telefonovanie a odosielanie krátkych správ cez internet by sa malo riadiť rovnakými pravidlami, ako komunikácia ktorú zabezpečujú mobilní operátori. Vyplýva to z prípravy novej legislatívy na pôde EÚ.
Telekomunikační operátori podľa magazínu The Register dlhodobo poukazujú na to, že hoci poskytujú rovnaké služby ako Google, Microsoft, či Facebook, musia s dátami svojich zákazníkov pracovať oveľa citlivejšie.
Ide o služby typu Skype, či WhatsApp, ktoré sú internetovou obdobou mobilných služieb. Diskusia prebieha o šifrovaní, archivácii dát, ale aj o možnosti ich ďalšieho spracovania pre marketingové účely.
Nová legislatíva má komunikačný trh zjednotiť pod rovnakú legislatívu, bez ohľadu na to, akým komunikačným kanálom dáta cestujú. Riešiť má aj prenos dát medzi rôznymi poskytovateľmi služieb v prípade, ak sa používateľ rozhodne prejsť od jednej služby k druhej.
Legislatíva chce vymedziť jasný rámec práce s dátami i preto, že narozdiel od mobilných operátorov pôsobiacich so svojou ucelenou infraštruktúrou v jednotlivých krajinách, internetové služby využívajú servery a dátové centrá za hranicami EÚ.
Hoci sa na prvý pohľad môže zdať, že cieľom je získať prístup k údajom pre potreby štátnych orgánov, v skutočnosti ide aj o obchodnú stránku veci. Zbierať marketingové informácie o zákazníkoch pre lepšie smerovanie reklamy pri tradičných mobilných operátoroch do úvahy neprichádza. Pri internetových službách sa to však priebežne deje.
Hrubé črty pravidiel by mohli dostať finálnu podobu v priebehu budúceho roka, schváliť ich však budú musieť členské štáty.