SAN FRANCISCO, BRATISLAVA. Nie každý e-mail je práve taký, akým sa javí byť. Vo chvíli, keď ho otvoríte vo svojom mobile alebo počítači, odošle odosielateľovi avízo o tom, že ho čítate. Vytvára spätnú väzbu i po čase, keď sa prehrabávate archívom svojich e-mailov, aby ste v nich našli informáciu.
Ak si do prehliadača Chrome nainštalujete rozšírenie Ugly Email, budete okamžite v Gmaile vidieť, kto takéto nástroje používa. Ikona prezradí, že e-mail obsahuje špehovací prvok, ktorý odovzdáva v reálnom čase informácie o každom čítaní.
Nástroje typu HubSpot Sales či Bananatag Email Tracking vkladajú do správ neviditeľné obrázky, z ktorých každý odkazuje na webserver jedinečnou adresou. Práve z nej prevádzkovateľ služby vyčíta kto e-mail číta a o akú správu ide. Servery patria medzi dôveryhodné, takže Google ich obrázky neblokuje, ak si zámerne v jeho nastaveniach nezakážete zobrazovanie všetkých externých odkazov.
Túto taktiku podľa magazínu Gizmodo používajú pre sledovanie odozvy reklamné agentúry, firmy rozosielajúce mailingy, ale aj tí, čo chcú mať v starej e-mailovej technológii prehľad o tom, či ich správy boli doručené a prečítané, resp. kedy sa tak udialo.
Malé vyskakovacie okno vždy zobrazí avízo v momente čítania pre aktívnu odozvu, prípadne v žurnále ku každému e-mailu možno zistiť, kedy, kde a kto ho čítal.
Je to odpoveď na zastaranosť štandardu, ktorý sa síce vyvíja smerom k vyššej bezpečnosti a ochrane pred nevyžiadanou poštou, ale dlhé roky neprináša žiadnu interaktívnu funkciu, ktorá by brala ohľad na meniace sa potreby a návyky používateľov.