Ako svetlo televízie zmenilo obývačku

Chceli sa odlíšiť od konkurencie a pomohli si svetlom. Philips preniesol farbu z televízorov do celého bytu.

(Zdroj: Philips)

Pri zrode jednej z najzaujímavejších technológií pre televízory bola poznámka na malom papieriku. Nápad pridanej hodnoty svetla nakoniec zamestnal dva vývojové tímy. Tie do roka predstavili prvý koncept netradičného televízora, ktorý osvetľoval stenu za sebou.

Článok pokračuje pod video reklamou

Základným modelom chýbala intenzívna farba

Na začiatku bol ambilight prémiovou funkciou, za ktorú si firma dala aj adekvátne zaplatiť. Bočným osvetlením bola vybavená len najvyššia séria, do strednej triedy prišla až okolo roku 2007.

Od tej dnešnej mala ďaleko najmä pre použitú technológiu, dobre zvládajúcu len zobrazenie bieleho svetla. Celý systém bol značne orezaný a zbytočne by ste pri základných modeloch čakali dynamiku a intenzívne farby.

Navyše, časom sa intenzita farieb ešte zhoršovala a nebolo nič výnimočné, ak sedemročný model svietil po bokoch takmer už len na bielo.

V použiteľnej forme sa technológia dostala k masám až pred pár rokmi, no aj tak si na kúpu slušného ambilight televízora pripravte aspoň 600 eur pre malú a rovnú tisícku pre väčšiu uhlopriečku.

Najlacnejšie modely osvetlia okolie televízora z dvoch strán, čo pri menších uhlopriečkach stačí. Omnoho lepší zážitok poskytne trojstranný ambilight a ak si televízor plánujete zavesiť na stenu, môžete si priplatiť za všetky štyri strany.

CCFL a LED

Úplne prvé modely od roku 2004 ešte nevyužívali LED svetlá, ale menej vhodnú CCFL technológiu v podobe dlhých trubíc. Tie síce dokázali svietiť rôznymi svetlami, ale farebnosť bola rovnaká po celej dĺžke a zhodná pre obidve strany.

V spojení s hrubými rámami nebol výsledok hodný svojej ceny, no aj tak firma za prvé dva roky predala milión ambilight televízorov. Farebný stereo režim firma uviedla v roku 2005 a o rok neskôr vymenila CCFL technológiu za LED.

Až po troch rokoch dokázala technológia zobraziť na každej strane viacero farieb naraz a trvalo šesť rokov, kým sa prispôsobila farbe steny.

Zaujímavé je sledovať počet LED svetiel na každej strane televízora. Ak dnes má priemerný 55-palcový model na každom boku desať svetiel, tak v minulosti podobný počet potreboval 42-palcový model.

Energetická náročnosť technológie je zanedbateľná. Pri trojstrannom osvetlení 60-palcového televízora spotrebujú LED svetlá dokopy v priemere len tri watty, bežnejší 46-palcový model spotrebuje len polovicu.

Základný technologický opis je jednoduchý – po bokoch televízora sú umiestnené LED diódy, smerujúce k stene. Špeciálny čip vnútri televízora niekoľkokrát za sekundu vyhodnocuje obraz a podľa neho upravuje intenzitu a farbu pre každú jednu diódu.

Súčasná generácia televízorov dokáže meniť sfarbenie bez viditeľného oneskorenia, takže systém je už použiteľný aj pri akčných filmoch s rýchlymi prestrihmi. Jedinou podmienkou je adekvátne veľká plocha okolo televízora a jeho aspoň desaťcentimetrová vzdialenosť od steny.

Pred desiatimi rokmi bolo bočné osvetelenie len jednofarebné a chýbala mu väčšia intenzita farieb.

Vedecké štúdie

Zväčšenie farebnej plochy pomáha ľudskému oku znižovať únavu, keďže len jeho malá časť (makula) má najvyššiu hustotu receptorov a pokladá sa za oblasť najostrejšieho videnia.

Ambilight je efektívny najmä v tmavých miestnostiach a pri pozeraní v noci, keď rýchle a časté zmeny kontrastu, intenzity svetla a farby zaťažujú oko. Ambilight umelo zväčší farebnú plochu, osvetlí veľkú časť plochy aj mimo obrazovky televízora a týmito krokmi výrazne zníži zaťaženie oka.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C49FD na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C49FD na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Tech

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  3. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  4. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  5. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  6. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  7. 3 dôvody, prečo sa oplatí mať online účet v ZSE už toto leto
  8. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli
  9. Naša freestyle kajakárka: na majstrovstvá ideme tri baby
  10. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70%
  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  3. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  4. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  5. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  6. Životné jubileum prof. Ing. Jaroslava Valáška, PhD.
  7. OMV pozýva na pretekársky supervíkend na okruhu Slovakiaring
  8. Atos predstavil najúplnejšie 4G a LTE komunikačné riešenie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 9 610
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 9 242
  3. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 7 766
  4. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 7 200
  5. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 6 037
  6. Nie sme žiadni paštikári. Slováci už dovolenkujú inak 5 068
  7. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 4 360
  8. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 4 160
  9. 3 dôvody, prečo sa oplatí mať online účet v ZSE už toto leto 3 500
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 3 147