REVOLÚCIE V MEDICÍNE

Koch: Nakazil zdravé zviera a odhalil pôvod infekčných ochorení

Najväčšie zásluhy sa dnes pripisujú Robertovi Kochovi za jeho boj s tuberkulózou. Menej sa vie o jeho ďalších úspechoch a objavoch.

Antrax. (Zdroj: WIKIMEDIA/CC)

B oli to časy, keď sa ešte pokrok v medicíne posúval nepravidelnými skokmi. Liečilo sa najmä na základe skúseností, odvodených od vedeckých teórií, rozšírené boli infekčné ochorenia a pramálo sa vedelo o ich príčinách i ako ich liečiť.

Napríklad taký syfilis sa pokúšali liečiť toxickými zlúčeninami arzénu.

Práve vtedy sa objavil mladý nemecký lekár Robert Heinrich Herman Koch, ktorý spočiatku študoval prírodné vedy na Univerzite v Göttingene. Po troch semestroch sa však rozhodol zmeniť zameranie - na medicínu.

Základné pravidlá

Koch sa rád po práci venoval výskumu. Údajne využíval iba mikroskop, ktorý dostal darom od manželky a niekoľko vlastnoručne vyrobených nástrojov.

Po niekoľkých rokoch sa mu podarilo objaviť spôsob, ako pestovať baktérie na tekutých a pevných pôdach (najviac sa mu osvedčila agárová pôda). Vďaka tomu následne odhalil, že antrax u oviec spôsobuje baktéria, ktorá sa dokáže zmeniť sa na odolné formy prežívajúce aj v extrémnych fyzikálnych podmienkach.

Tieto odolné formy nazval spóry a dokázal, že ak pôvodcu ochorenia vykultivujeme z odobranej vzorky chorého zvieraťa a podáme neimúnnemu, zdravému zvieraťu, objavia sa rovnaké príznaky choroby.

Vo svete vedy a medicíny to bol prelomový objav. Udial sa totiž v čase, keď sa iba začínalo premýšľať o spojení medzi infekčnými ochoreniami a mikroskopickými živými organizmami.

Koch tak odhalil všeobecný princíp všetkých infekčných ochorení, čím zavrhol teórie o ich spontánnom vzniku. Dodnes tento princíp pozostáva zo štyroch pravidiel, ktoré nazývame Kochovými postulátmi.

Hovoria, že mikroskopický organizmus musí byť vždy prítomný v tele chorého pacienta (myslela sa tým konkrétna choroba, napríklad antrax). Mikroskopický organizmus sa musí dať odobrať vo vzorke a vykultivovať na pôde a po tretie, ak sa nové, vykultivované mikroskopické organizmy podajú neimúnnemu zvieraťu, vyvolajú rovnaké príznaky choroby.

Posledný postulát hovorí, že ak odoberieme vzorku od zvieraťa, ktoré sme cielene nakazili, opäť vykultivujeme rovnakého mikroskopického pôvodcu.

Koch a biely mor

Koch aj naďalej pokračoval v bádaní vo svete mikróbov a mikrobiológie. Podarilo sa mu odhaliť bakteriálneho pôvodcu cholery (cestoval pre to do Egypta či Indie) a v osemdesiatych rokoch 19. storočia, keď už pracoval v Berlíne, sa začal zaujímať aj o tuberkulózu.

Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C49EK na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C49EK na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).

Téma: Infekčné ochorenia

Článok je zaradený aj do ďalších tém Biológia, Choroba pľúc, Revolúcie v medicíne

Prieskum AKO: Smeru sa nedarí zvrátiť pokles, nové strany výraznejšie nestúpli

Prieskum sa realizoval po ohlásení Kisku, že nebude opäť kandidovať.

LEVICE

Väzeň v Leviciach ušiel počas eskorty, skočil do vody pri mlyne

Z elektrárne ho zachraňovali hasiči.

AUTO

Medveď sa v USA vlámal do auta a zanechal po sebe spúšť

Podobných prípadov v americkom Connecticute pribúda.

Objavili ďalší nepriamy dôkaz o existencii Deviatej planéty

Hypotetická planéta zrejme naklonila viaceré obežné dráhy.