Streda, 20. október, 2021 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky
REVOLÚCIE V MEDICÍNE

Koch: Nakazil zdravé zviera a odhalil pôvod infekčných ochorení

Najväčšie zásluhy sa dnes pripisujú Robertovi Kochovi za jeho boj s tuberkulózou. Menej sa vie o jeho ďalších úspechoch a objavoch.

Antrax. (Zdroj: WIKIMEDIA/CC)

B oli to časy, keď sa ešte pokrok v medicíne posúval nepravidelnými skokmi. Liečilo sa najmä na základe skúseností, odvodených od vedeckých teórií, rozšírené boli infekčné ochorenia a pramálo sa vedelo o ich príčinách i ako ich liečiť.

Napríklad taký syfilis sa pokúšali liečiť toxickými zlúčeninami arzénu.

Práve vtedy sa objavil mladý nemecký lekár Robert Heinrich Herman Koch, ktorý spočiatku študoval prírodné vedy na Univerzite v Göttingene. Po troch semestroch sa však rozhodol zmeniť zameranie - na medicínu.

Základné pravidlá

Koch sa rád po práci venoval výskumu. Údajne využíval iba mikroskop, ktorý dostal darom od manželky a niekoľko vlastnoručne vyrobených nástrojov.

Po niekoľkých rokoch sa mu podarilo objaviť spôsob, ako pestovať baktérie na tekutých a pevných pôdach (najviac sa mu osvedčila agárová pôda). Vďaka tomu následne odhalil, že antrax u oviec spôsobuje baktéria, ktorá sa dokáže zmeniť sa na odolné formy prežívajúce aj v extrémnych fyzikálnych podmienkach.

Tieto odolné formy nazval spóry a dokázal, že ak pôvodcu ochorenia vykultivujeme z odobranej vzorky chorého zvieraťa a podáme neimúnnemu, zdravému zvieraťu, objavia sa rovnaké príznaky choroby.

Vo svete vedy a medicíny to bol prelomový objav. Udial sa totiž v čase, keď sa iba začínalo premýšľať o spojení medzi infekčnými ochoreniami a mikroskopickými živými organizmami.

Koch tak odhalil všeobecný princíp všetkých infekčných ochorení, čím zavrhol teórie o ich spontánnom vzniku. Dodnes tento princíp pozostáva zo štyroch pravidiel, ktoré nazývame Kochovými postulátmi.

Hovoria, že mikroskopický organizmus musí byť vždy prítomný v tele chorého pacienta (myslela sa tým konkrétna choroba, napríklad antrax). Mikroskopický organizmus sa musí dať odobrať vo vzorke a vykultivovať na pôde a po tretie, ak sa nové, vykultivované mikroskopické organizmy podajú neimúnnemu zvieraťu, vyvolajú rovnaké príznaky choroby.

Posledný postulát hovorí, že ak odoberieme vzorku od zvieraťa, ktoré sme cielene nakazili, opäť vykultivujeme rovnakého mikroskopického pôvodcu.

Koch a biely mor

Koch aj naďalej pokračoval v bádaní vo svete mikróbov a mikrobiológie. Podarilo sa mu odhaliť bakteriálneho pôvodcu cholery (cestoval pre to do Egypta či Indie) a v osemdesiatych rokoch 19. storočia, keď už pracoval v Berlíne, sa začal zaujímať aj o tuberkulózu.

Český prezident Miloš Zeman.

Prezidentská kancelária robí kroky, s ktorými by Zeman nemusel súhlasiť.

Pôvodná vizualizácia projektu Za stanicou.

Avoris sa stal spolumajiteľom pozemkov pod projektom Za stanicou.

19. okt
Rozhovory ZKH: Štefan Hamran.

Štefan Hamran prevzal vedenie polície po Kovaříkovi, ktorý bol v úrade len rok.

Pre fanúšikov povinnosť, pre mladých hráčov klasika, ktorú možno neocenia.

Kyberbezpečnostný diel podcastu Klik.

Väčšina vedcov by prípadnú zrážku s asteroidom riešila jeho odklonením. Na zábere ilustrácia prvého testu tejto metódy sondou Dart.

Sonda Dart vletí do asteroidu.