REVOLÚCIE V MEDICÍNE

Koch: Nakazil zdravé zviera a odhalil pôvod infekčných ochorení

Najväčšie zásluhy sa dnes pripisujú Robertovi Kochovi za jeho boj s tuberkulózou. Menej sa vie o jeho ďalších úspechoch a objavoch.

Antrax. (Zdroj: WIKIMEDIA/CC)

B oli to časy, keď sa ešte pokrok v medicíne posúval nepravidelnými skokmi. Liečilo sa najmä na základe skúseností, odvodených od vedeckých teórií, rozšírené boli infekčné ochorenia a pramálo sa vedelo o ich príčinách i ako ich liečiť.

Napríklad taký syfilis sa pokúšali liečiť toxickými zlúčeninami arzénu.

Práve vtedy sa objavil mladý nemecký lekár Robert Heinrich Herman Koch, ktorý spočiatku študoval prírodné vedy na Univerzite v Göttingene. Po troch semestroch sa však rozhodol zmeniť zameranie - na medicínu.

Základné pravidlá

Koch sa rád po práci venoval výskumu. Údajne využíval iba mikroskop, ktorý dostal darom od manželky a niekoľko vlastnoručne vyrobených nástrojov.

Po niekoľkých rokoch sa mu podarilo objaviť spôsob, ako pestovať baktérie na tekutých a pevných pôdach (najviac sa mu osvedčila agárová pôda). Vďaka tomu následne odhalil, že antrax u oviec spôsobuje baktéria, ktorá sa dokáže zmeniť sa na odolné formy prežívajúce aj v extrémnych fyzikálnych podmienkach.

Tieto odolné formy nazval spóry a dokázal, že ak pôvodcu ochorenia vykultivujeme z odobranej vzorky chorého zvieraťa a podáme neimúnnemu, zdravému zvieraťu, objavia sa rovnaké príznaky choroby.

Vo svete vedy a medicíny to bol prelomový objav. Udial sa totiž v čase, keď sa iba začínalo premýšľať o spojení medzi infekčnými ochoreniami a mikroskopickými živými organizmami.

Koch tak odhalil všeobecný princíp všetkých infekčných ochorení, čím zavrhol teórie o ich spontánnom vzniku. Dodnes tento princíp pozostáva zo štyroch pravidiel, ktoré nazývame Kochovými postulátmi.

Hovoria, že mikroskopický organizmus musí byť vždy prítomný v tele chorého pacienta (myslela sa tým konkrétna choroba, napríklad antrax). Mikroskopický organizmus sa musí dať odobrať vo vzorke a vykultivovať na pôde a po tretie, ak sa nové, vykultivované mikroskopické organizmy podajú neimúnnemu zvieraťu, vyvolajú rovnaké príznaky choroby.

Posledný postulát hovorí, že ak odoberieme vzorku od zvieraťa, ktoré sme cielene nakazili, opäť vykultivujeme rovnakého mikroskopického pôvodcu.

Koch a biely mor

Koch aj naďalej pokračoval v bádaní vo svete mikróbov a mikrobiológie. Podarilo sa mu odhaliť bakteriálneho pôvodcu cholery (cestoval pre to do Egypta či Indie) a v osemdesiatych rokoch 19. storočia, keď už pracoval v Berlíne, sa začal zaujímať aj o tuberkulózu.

Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).

Téma: Zdravie seniorov

Článok je zaradený aj do ďalších tém Choroba pľúc, Revolúcie v medicíne

Najdlhšia bytovka na svete je vo Viedni a má meno po Marxovi. Je radosť v nej žiť

Nie je špinavá ani nebezpečná, hoci sú v nej sociálne byty. Nezamestnaní v nej bývajú vedľa profesorov.

V kráľovstve polievok sa držková nevarí

Do niekoľkých hrncov naložili Bratislavčania svojho tvorivého ducha.

Potrebujeme posilniť kultúru záväznosti

Musíme prestať so spájaním LGBTI s ohrozením tzv. tradičnej rodiny.

Včeláriky robia všetko pre rodinu. Mladé vtáčatá chodia kŕmiť aj tetky a ujovia

Živia sa hmyzom, často práve včelami. To však nie je veľmi pochuti včelárom, ktorí tieto vtáky bezhlavo kynožia.

Vypustili prvý satelit, ktorý vyrobili pomocou 3D tlačiarne

Satelity by mali byť vo vesmíre približne päť až šesť mesiacov.

Toto sú najlepšie čínske smartfóny (leto 2017)

Xiaomi, Vernee, Oukitel alebo Ulefone? Poradíme vám, ako sa nestratiť vo svete čínskych smartfónov.

Na dne morí sa hromadia plasty, môže za to aj zvláštne zviera

Vršovky nie sú vinníci, sú obeťami plastov.