Štvrtok, 17. jún, 2021 | Meniny má AdolfKrížovkyKrížovky

Historický dotyk aj zárodky života. Aké sú najväčšie úspechy Philae?

Napriek neúspešnému pristátiu prispel stratený modul k vedeckému poznaniu našej sústavy.

Vizualizácia landeru Philae na kométe 67P.Vizualizácia landeru Philae na kométe 67P. (Zdroj: ESA)

1. Vesmírna prvotina

Sonda Rosetta a pristávací modul Philae spolu cestovali desať rokov ku kométe 67P/Čurjumov-Gerasimenková. Úspešnými manévrami sa dostali až na jej obežnú dráhu a niekoľko mesiacov hľadali vhodné miesto, kde by mohol Philae pristáť.

V novembri 2014 sa vydal na cestu k povrchu, no nepodarilo sa mu na ňom zakotviť - dvakrát sa od kométy odrazil a pristál v tieni. Napriek tomu, že táto časť misie neprebehla podľa plánu, išlo o významný historický okamih.

Modul Philae bude navždy prvým ľudským strojom, ktorý sa dotkol povrchu kométy a dokázal na ňom pristáť.

2. Poznávanie kométy

Nepodarený dopad našťastie úplne neprekazil vedeckú časť misie. Philae mal dostatok energie na viac ako 60 hodín výskumu a stihol na Zem poslať zaujímavé dáta. Vedci vďaka nim zistili, že kométa skrýva ľadovú vrstvu pod vrstvou prachu a nemá vlastné magnetické pole.

"Objav nevylučuje možnosť, že magnetizmus pomáha priťahovať dokopy malé čiastočky v prvotných fázach vzniku komét či planét," vysvetloval pre časopis Nature spoluautor výskumu  Hans-Ulrich Auster. "Je však nepravdepodobné, že magnetizmus posilňuje rast telies, ktoré dosiahnu určitú veľkosť."

Philae tiež na kométe našiel vodu, ktorá má iné zloženie ako voda na Zemi. Naznačuje to, že hypotéza, ktorá tvrdí, že vodu a jej životodárnu schopnosť priniesli na našu planétu kométy, nemusí byť pravdivá.

Pri analýze vzoriek však vedci našli 16 organických zlúčenín, vrátane štyroch, o ktorých sa dovtedy nevedelo, že existujú aj a kométach (metyl izokyanát, acetón, propionaldehyd a acetamid).

Niektoré z nich zohrávajú kľúčovú úlohu pri vzniku základných zložiek života. Napríklad formaldehyd pomáha vytvárať ribózu, jeden z nevyhnutných prvkov DNA.

Prečítajte si tiež: Modul Philae na kométe objavil zlúčeniny, z ktorých mohol vzniknúť život Čítajte

3. Priblížil nám vzdialený svet

Philae poslal okrem vedeckých dát aj fotografie, aby sme si mohli lepšie predstaviť, čo sa deje na vzdialenom malom svete.

Vo Veľkej Británii sa stal delta variant dominantnou formou koronavírusu a spôsobil aj odloženie plánovaného uvoľňovania opatrení. Do londýnskych ulíc vyšli ľudia protestovať proti tomuto kroku.

Delta variant sa šíri rýchlejšie.

Na zápase Maďarsko - Portugalsko v Budapešti boli desaťtisíce fanúšikov.

Vláda sprísni podmienky návratu na Slovensko. Ako, rozhodne o týždeň.

Publicista Matúš Ritomský.

Z odstupu má Slovensko výsledky, ale uspokojiť by nás to nemalo.

Jozef Brhel

Obvinenie rozšírili aj Imreczemu a Suchobovi.

SITA 4 h

Delta variant sa šíri rýchlejšie.

Hubblov vesmírny ďalekohľad.

Problémy zrejme spôsobil pamäťový modul. NASA sa snaží prepnúť na záložnú pamäť.

Hviezdu z nášho pohľadu zahalil závoj prachu.

TASR 16. jún