Utorok, 16. august, 2022 | Meniny má Leonard

Najstarší predok života na Zemi nebol skutočne živý

Vedci odhalili 355 génov univerzálneho spoločného predka. Naznačujú, že život organizmu závisel od okolia.

Náš najstarší predok mohol žiť v podobnom hydrotermálnom prieduchu.Náš najstarší predok mohol žiť v podobnom hydrotermálnom prieduchu. (Zdroj: Flickr/CC/NOAA Photo Library)

BRATISLAVA. Pôvodca všetkého života na Zemi sa objavil zhruba pred 3,8 miliardami rokov, nikto však presne nevie, kde žil a čím sa živil.

Vedci ho volajú LUCA, teda posledný univerzálny spoločný predok (last universal common ancestor).

Jedna z hypotéz hovorí, že LUCA vznikol v hydrotermálnych prieduchoch vo vode bohatej na vodík, oxid uhličitý a minerály. Teraz tieto náznaky potvrdzuje aj nová štúdia uverejnená v žurnále Nature Microbiology.

Množstvo génov

Vedci vo výskume hovoria o objave 355 génov, ktoré LUCA zrejme mal a ktoré odhaľujú jeho osobitý životný štýl. Predtým výskumníci poznali iba sto takýchto génov.

„Vyviedlo nás z miery, že sme našli také množstvo génov,“ povedal pre magazín New Scientist vedúci výskumu William Martin z Dusseldorfskej univerzity.

Aby výskumníci objavil gény predchodcu života, analyzoval genetickú informáciu 1800 druhov baktérií a 130 starších archaebaktérií. Hľadal u nich také gény, ktoré jednotlivé druhy nezdieľajú.

Niektoré z objavených 355 génov boli univerzálne, iné ale naznačovali, že LUCA viedol veľmi osobitý život.

Tento organizmus totiž nebol "skutočne" živý - aspoň teda tak, ako život zvyčajne vnímame. Podľa Martina žil len napoly a bol závislý od anorganických reakcií v prieduchoch. Pomáhali mu vytvoriť a dodať chemikálie potrebné na prežitie.

LUCA zároveň nedokázal vytvárať ani aminokyseliny, základné stavebné jednotky proteínov. Aj tie získaval z vody v prieduchoch.

Nie je prvý prapredok

Dávny prapredok však nie je podľa vedcov skutočným pôvodcom života na našej planéte. Podľa Jacka Szostaka z Massachusettskej všeobecnej nemocnice sa tento vysoko sofistikovaný organizmus objavil až dávno po vzniku samotného života na Zemi, vysvetľuje pre denník New York Times

Aj tak však vznik života v hydrotermálnom prieduchu zostáva najlepším vysvetlením toho, ako sa na našej planéte život objavil.

DOI: 10.1038/nmicrobiol.2016.116

Ľudia sú závislí od dvanástich potravín.

Filip Dvořák, exper na umelú inteligenciu má české aj americké občianstvo.

Nepozerajte sa na umelú inteligenciu ako na nepriateľa, hovorí.