Hromadná doprava aj lety do vesmíru. Kde všade už jazdíme na solárny pohon?

Solárny pohon je zelenou alternatívou v mnohých druhoch dopravy.

Solárna loď Planet Solar ako prvá oboplávala Zem len ďaka Slnku.(Zdroj: wikimedia/CC)

BRATISLAVA. Bez kvapky paliva, poháňané len Slnkom. Aj keď solárne vozidlá ešte nie sú určené na každodenné používanie pre bežných ľudí, ukazujú kam sa môže uberať doprava budúcnosti.

Testovacie prevádzky hromadných dopravných prostriedkov aj osobných vozidiel však už môžeme vidieť v niektorých krajinách. 

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Zbúraný mýtus a čistá budúcnosť. Prečo Solar Impulse obletelo svet?

Solárne autá

Všetky solárne autá potrebujú päť hlavných pohonných častí – solárne panely, sledovanie bodu maximálneho výkonu, batériu, elektrický pohon a elektrický motor. Cez solárne panely sa najprv elektromagnetická energia zo Slnka premení na elektrickú energiu a neskôr cez elektrický motor na mechanickú energiu.

Väčšina solárnych áut je určená len na pretekanie, existujú však aj modely pre osobné využitie. Jedno z prvých áut na svete, ktoré môže legálne jazdiť po cestách bude Sunswift eVe v Austrálii. Predchádzajúci model tohto auta držal aj Guinessov rekord najrýchlejšieho solárneho auta s rýchlosťou 88,8 km/h. V roku 2014 ho predbehlo vozidlo tímu Sky Ace Tiga z univerzity v Ashiya v Japonsku s 91,332 km/h.

Solárne autobusy

Majú byť zelenou alternatívou k súčasnej hromadnej doprave v rámci miest. Prvý na svete začal jazdiť v Austrálii. Autobus Tindo tam preváža ľudí v rámci mesta Adelaide úplne zadarmo. Aj naši západní susedia Rakúšania majú solárnu verejnú dopravu od roku 2011 v dedinke Perchtoldsdorf. 

Solárne lode

Slnkom poháňané člny taktiež nie sú ničím novým. Kedysi jazdili len na krátke vzdialenosti po riekach a kanáloch. V roku 2007 však experimentálny katamaran Sun21 preplával zo španielskej Sevilly do New Yorku s prestávkou v Miami. Išlo o prvú plavbu naprieč Atlantickým oceánom len na solárne poháňanej lodi. V roku 2012 sa ďalšiemu katamaranu PlanetSolar podarilo ešte niečo väčšie – na solárny pohon oboplával celú Zem.

Solárne vlaky

Alternatívne zdroje energie sa dajú využívať aj v doprave na väčšie vzdialenosti. V Indii napríklad v máji tohto roku spustili testovacie jazdy solárneho vlaku. V skutočnosti je poháňaný dieselovými motormi, solárna energia sa využíva len pre vnútorné elektrické vybavenie. Zlé počasie teda dochvíľnosť takéhoto vlaku neovplyvní. 

Solárne lietadlá

Prvý úspech vo vzduchu prišiel pre solárne lietadlá v roku 2007. Lietadlo vtedy vydržalo vo vzduchu pri stálom pohone až 24 hodín. O rok neskôr už bezpilotné lietadlo Zephyr dokázalo letieť 82 hodín. Preletieť Zem na jeden raz s takýmto lietadlo ešte nevieme.

Najbližšie k tomu sa dostal práve Solar Impulse, podarilo sa mu to so šestnástimi medzipristátiami. Jeho najdlhší let trval 118 hodín z Japonska na Havaj. Najväčší záujem o solárny pohon vo vzduchu je najmä v armáde. Výrazne by sa tak znížili náklady na niektoré operácie. 

Solárne vesmírne lode

Slnko sa vo vesmíre využíva nielen na chod elektrických zariadení v rámci lodí, ale aj na samotný pohon. Solárny pohon sa využívaj zároveň s elektrickým a klasickým pohonom. Prvýkrát sa solárne panely dostali do vesmíru v roku 1958 na satelite Vanguard 1. 

 

Najčítanejšie na SME Tech


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 17 744
  2. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 7 051
  3. Moskva alebo Petrohrad? 5 978
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 3 334
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 399
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 865
  7. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 1 854
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 837
  9. Chcela vyliečiť syna, vyvinula prírodnú kozmetiku Ťuli a Ťuli 1 766
  10. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 408

Téma: Astronómia


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Lesník: Tetrov z lesov nemizne preto, že tam ťažíme

Riaditeľ odštepného závodu Lesov SR v Liptovskom Hrádku JÁN VRBENSKÝ hovorí, že za holé časti národných parkov môžu kalamity, nie lesníci.

DOMOV

Ochranár, pred ktorým cúvli lesníci aj štát

Za dlhodobý prínos získal Bielu vranu Erik Baláž.

KOMENTÁRE

Už opäť Air Kiska

Kiskov portrét zaujíma v obrazárni nepriateľov Fica (Smeru a SNS) stále popredné miesto.

Neprehliadnite tiež

DETSKÁ RUBRIKA

Lelek lesný vidí aj za seba, nemusí ani pohnúť hlavou

Prezývali ho kozodoj, hoci kozy nikdy nedojil.

OBJEKTÍV

Skutočný Iron Man: Vynálezca s oblekom stanovil nový rýchlostný rekord

Oblek poháňa šesť malých prúdových motorov.

Vesmírne kráľovstvo Asgardia vypustilo do vesmíru svoj prvý satelit

Má vlajku a dokonca aj hymnu. Zatiaľ ho však žiadna pozemská krajina či národ neuznáva.

Je lepší vinyl alebo cédečko? Čo o kvalite zvuku hovorí matematika

Fanúšikovia na platne nedajú dopustiť, argumentujú vernosťou zvuku.