Koruna tvorstva? Ako mikróby a vírusy stvorili moderných ľudí

Sme iba mnohobunkovým bojovým poľom, kde sa patogény usilujú o nadvládu nad imunitou?

Ilustračné foto. (Zdroj: FOTOLIA)

I munitný systém nás prekvapuje čoraz viac. Podľa amerických vedcov významne ovplyvňuje a možno dokonca riadi spoločenský život jedinca.

S takýmto pozoruhodným výskumom, zverejneným v prestížnom Nature prišiel tím zložený prevažne z pracovníkov Lekárskej fakulty Virgínskej univerzity. Z tej istej fakulty, kde pred rokom vedci zistili, že ochranný systém organizmu je priamo prepojený s mozgom cievami, o ktorých sa predtým nevedelo.

;Vedci v novej štúdii ukázali, že pomocou genetickej úpravy dokázali zablokovať jeden, no veľmi dôležitý typ imunitnej molekuly.

Výsledkom bolo, že časť mozgu pokusných myší sa stala hyperaktívnou a hlodavce prestali vyhľadávať spoločnosť iných myší. Keď sa činnosť molekuly vrátila do normálu, aj správanie myší sa vrátilo do starých koľají.

Autori preto dúfajú, že objav umožní lepšie pochopiť (a časom azda aj ovplyvniť) vznik a liečbu takých závažných neurologických porúch, akými sú autizmus a schizofrénia.

Mozog, evolúcia a imunita

„Mozog a adaptívny imunitný systém sa až donedávna považovali za dve oddelené oblasti a akákoľvek imunitná aktivita v mozgu sa označovala za patologický jav," povedal pre webové stránky Virgínskej univerzity Jonathan Kipnis, šéf tamojšieho neurologického oddelenia.

„Imunitné molekuly v skutočnosti rozhodujú o tom, ako funguje mozog.

Jonathan Kipnis

„Ukázali sme však, že obe oblasti veľmi tesne spolupracujú. Teraz sme dokonca zistili, že niektoré z čŕt nášho správania sa zrejme vyvinuli vďaka reakcii imunitného systému na prítomnosť choroboplodných zárodkov. Znie to síce neuveriteľne, ale možno sme iba mnohobunkovým bojovým poľom, na ktorom sa stretávajú dve odveké znepriatelené sily: patogény a imunitný systém. Takže časť našej osobnosti môže byť v skutočnosti diktovaná imunitným systémom.“

Na základe štúdie vedci predpokladajú, že časté kontakty medzi ľuďmi a patogénmi mohli priamo ovplyvňovať vývoj nášho sociálneho správania.

Umožnili nám zapojiť sa do vzťahov dôležitých na prežitie a súčasne vyvinúť taký imunitný systém, ktorý nás vedel ochrániť pred šírením chorôb, ktoré vzťahy nevyhnutne sprevádzajú.

Pre vírusy a baktérie sú rozvinuté sociálne vzťahy ich nositeľov obzvlášť dôležité, lebo im umožňujú rozmnožovať sa.

Súčasne to znamená, že zníženú schopnosť jedinca viesť plnohodnotný život v spolupráci s inými môžu mať na svedomí okrem iných problémov aj poruchy imunitného systému.

Mozog, donedávna považovaný za privilegovaný orgán, sa s nesprávnou funkciou imunity nedokáže sám vyrovnať.

Čo dokáže interferón gamma

Vedci z Virgínskej univerzity (spolu s tímom Vladimira Litvaka z Lekárskej fakulty Massachusettskej univerzity) pracovali so špecifickou imunitnou molekulou nazvanou interferón gamma, ktorá je podstatnou súčasťou vrodenej aj získanej imunity.

Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).

Téma: Zdravie seniorov

Článok je zaradený aj do ďalších tém Vírusy a vírusové ochorenia, Imunita

Obec, kde sa nestrácajú eurofondy, stavia wellness centrum

Starosta Raslavíc Marek Rakoš dokázal za dva roky vybudovať 80 pracovných miest pre sociálne slabé skupiny.

Kaliňák prečkáva Plavčana v zahraničí, dosiaľ šlo o jeho hlavu

Minister vnútra je už dlhšie na dovolenke.

Stala sa nehoda? Treba natáčať

Prácu záchranárov komplikujú ľudia, ktorí sa chcú pochváliť zábermi.

Včeláriky robia všetko pre rodinu. Mladé vtáčatá chodia kŕmiť aj tetky a ujovia

Živia sa hmyzom, často práve včelami. To však nie je veľmi pochuti včelárom, ktorí tieto vtáky bezhlavo kynožia.

Vypustili prvý satelit, ktorý vyrobili pomocou 3D tlačiarne

Satelity by mali byť vo vesmíre približne päť až šesť mesiacov.

Toto sú najlepšie čínske smartfóny (leto 2017)

Xiaomi, Vernee, Oukitel alebo Ulefone? Poradíme vám, ako sa nestratiť vo svete čínskych smartfónov.

Na dne morí sa hromadia plasty, môže za to aj zvláštne zviera

Vršovky nie sú vinníci, sú obeťami plastov.