Elon Musk ukázal, ako Tesla zmení svet automobilov

Tesla chce rozšíriť elektrické autá, samostatná flotila vozidiel bude voziť ľudí po mestách.

Tesla Model S.(Zdroj: SITA/AP)

BRATISLAVA. Predstavte si bežný pracovný deň. Ráno sa v aute veziete do práce, no namiesto volantu držíte v ruke tablet, čítate si novinky zo sveta a pijete kávu. Auto vás vyloží a odchádza.

Nejde však do garáže ani na parkovisko. Zavolal si ho nejaký cudzí človek, ktorého odvezie k lekárovi. Neskôr povozí pár ľudí po úradoch a po nákupoch a nakoniec sa vráti po vás, aby vás zobralo domov. Namiesto odpočívania na parkovisku vám na odvozoch zarobilo peniaze.

Takáto vízia budúcnosti je súčasťou druhej časti majstrovského plánu Elona Muska, šéfa spoločnosti Tesla, ktorým chce urýchliť nástup udržateľných zdrojov energie.

Článok pokračuje pod video reklamou

Osobné zdroje energie

"V určitom momente musíme začať fungovať v ekonomike založenej na udržateľnej energii, inak sa nám minú fosílne palivá a civilizácia skolabuje," píše Musk v blogu na webe Tesly. "Keďže sa aj tak musíme zbaviť fosílnych palív a takmer všetci vedci tvrdia, že zvyšovanie hodnôt uhlíka v atmosfére a oceánoch je šialené, čím skôr dosiahneme udržateľnosť, tým lepšie."

Majstrovský plán má štyri body. Ako prvé chce Tesla vybudovať sieť solárnych panelov na strechách budov a áut, ktoré môžu ľuďom slúžiť ako osobné zdroje energie. Aj preto Tesla kupuje nie veľmi úspešnú firmu SolarCity. Jej riaditeľom je síce tiež Musk, no má pocit, že môžu dosiahnuť viac, ak budú fungovať ako jedna firma.

Ďalším krokom je rozšírenie katalógu elektrických áut, ktorý dnes ponúka iba sedany a SUV. Tesla chce už budúci rok ukázať aj elektrický autobus, pickup a ťažký kamión Tesla Semi.

Flotila samostatnosti

Na tento krok nadväzuje aj tretí bod, kde Musk reaguje na kritiku funkcie autopilot súčasných vozidiel. Tvrdí, že súčasná úroveň autonómie je už bezpečnejšia ako človek za volantom. Odstránenie autopilota je podľa jeho slov rovnaký nezmysel, ako keby sme to urobili v lietadlách.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Vyšetrujú prvú smrteľnú nehodu, šoféroval autopilot Tesly

Napriek tomu má softvér stále označenie "beta", aj keď už nejde o skúšobnú verziu. Autonómne autá dnes najazdia päť miliónov kilometrov a Musk predpokladá, že im úrady schvália kompletnú kontrolu softvéru nad autom po desiatich miliardách kilometrov. Nálepku beta odstránia, až keď bude softvér desaťkrát bezpečnejší ako americký priemer na cestách.

Práve samostatnosť áut má do reality preniesť predstavy o tom, že flotila elektrických áut bude rozvážať ľudí, kým ich majitelia nepotrebujú. Väčšina áut sa totiž využíva menej ako desať percent z celého dňa a takto budú môcť majiteľom generovať zisk. "Výrazne to znižuje náklady vlastníctva a takmer ktokoľvek bude môcť mať Teslu," vysvetľuje Musk.

Druhá časť majstrovského plánu naväzuje na prvé štyri kroky z roku 2006. Musk chcel najskôr vyrobiť drahé elektrické auto, zo ziskov vyrobiť viac lacnejších áut a z týchto ziskov nakoniec začať vyrábať dostupné elektrické autá. Ako štvrtý bod vtedy uviedol poskytovanie slnečnej energie.

Najčítanejšie na SME Tech


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú
  2. Bayer posilňuje svoju značku
  3. Bývanie v Jarabinkách teraz s kuchynskou linkou v cene bytu
  4. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  5. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov
  6. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike
  7. Zákazníkom sme vďaka našim službám ušetrili viac ako milión eur
  8. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť
  9. Zelené Grunty pripravujú nové byty do predaja
  10. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  1. Navštívte OMV na bratislavskom Autosalóne
  2. Za katastrofálny stav chodníkov je zodpovedný starosta Števčík
  3. BILLA štartuje spoluprácu s lyžiarmi Žampovcami
  4. Bieloruský veľvyslanec sa stretol s rektorom SPU v Nitre
  5. Navštívte OMV na bratislavskom Autosalóne
  6. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  7. Bayer posilňuje svoju značku
  8. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike
  9. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov
  10. O2 a Matej Tóth otvárajú druhý ročník O2 Športovej akadémie
  1. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 15 934
  2. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť 15 526
  3. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 14 035
  4. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 11 667
  5. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 11 217
  6. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 9 103
  7. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike 8 798
  8. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 6 087
  9. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 4 315
  10. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien 3 238

Téma: Elektromobily


Článok je zaradený aj do ďalších tém Tesla, Elon Musk

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Ministerkou vnútra bude Saková, ku Kaliňákovi má blízko

Zákazka, z ktorej mal mať podľa Špirka provízie aj Kaliňák. Aj to má za sebou nová ministerka vnútra Denisa Saková.

NITRA

Kiskova dcéra: Na Slovensku sme brutálni rasisti

Prezidentova dcéra, župan a matematik, ktorého očarilo právo.

Neprehliadnite tiež

Stál pri zrode webu: Nič v ňom nie je zdarma, zaplatíte osobnými údajmi

Aj váš hudobný vkus môže mať pre niekoho hodnotu, hovorí pre SME profesor BEBO WHITE.

Krava by čoskoro mohla byť najväčším cicavcom na zemi. Kvôli ľuďom

Ľudská činnosť môže spôsobovať masový úhyn veľkých cicavcov.

Pravekí ľudia si cvičili otvorenie lebky na kravách

Môže ísť o najstarší dôkaz o veterinárnej chirurgii.