BRATISLAVA. Predstavte si bežný pracovný deň. Ráno sa v aute veziete do práce, no namiesto volantu držíte v ruke tablet, čítate si novinky zo sveta a pijete kávu. Auto vás vyloží a odchádza.
Nejde však do garáže ani na parkovisko. Zavolal si ho nejaký cudzí človek, ktorého odvezie k lekárovi. Neskôr povozí pár ľudí po úradoch a po nákupoch a nakoniec sa vráti po vás, aby vás zobralo domov. Namiesto odpočívania na parkovisku vám na odvozoch zarobilo peniaze.
Takáto vízia budúcnosti je súčasťou druhej časti majstrovského plánu Elona Muska, šéfa spoločnosti Tesla, ktorým chce urýchliť nástup udržateľných zdrojov energie.
Osobné zdroje energie
"V určitom momente musíme začať fungovať v ekonomike založenej na udržateľnej energii, inak sa nám minú fosílne palivá a civilizácia skolabuje," píše Musk v blogu na webe Tesly. "Keďže sa aj tak musíme zbaviť fosílnych palív a takmer všetci vedci tvrdia, že zvyšovanie hodnôt uhlíka v atmosfére a oceánoch je šialené, čím skôr dosiahneme udržateľnosť, tým lepšie."
Majstrovský plán má štyri body. Ako prvé chce Tesla vybudovať sieť solárnych panelov na strechách budov a áut, ktoré môžu ľuďom slúžiť ako osobné zdroje energie. Aj preto Tesla kupuje nie veľmi úspešnú firmu SolarCity. Jej riaditeľom je síce tiež Musk, no má pocit, že môžu dosiahnuť viac, ak budú fungovať ako jedna firma.
Ďalším krokom je rozšírenie katalógu elektrických áut, ktorý dnes ponúka iba sedany a SUV. Tesla chce už budúci rok ukázať aj elektrický autobus, pickup a ťažký kamión Tesla Semi.
Flotila samostatnosti
Na tento krok nadväzuje aj tretí bod, kde Musk reaguje na kritiku funkcie autopilot súčasných vozidiel. Tvrdí, že súčasná úroveň autonómie je už bezpečnejšia ako človek za volantom. Odstránenie autopilota je podľa jeho slov rovnaký nezmysel, ako keby sme to urobili v lietadlách.

Napriek tomu má softvér stále označenie "beta", aj keď už nejde o skúšobnú verziu. Autonómne autá dnes najazdia päť miliónov kilometrov a Musk predpokladá, že im úrady schvália kompletnú kontrolu softvéru nad autom po desiatich miliardách kilometrov. Nálepku beta odstránia, až keď bude softvér desaťkrát bezpečnejší ako americký priemer na cestách.
Práve samostatnosť áut má do reality preniesť predstavy o tom, že flotila elektrických áut bude rozvážať ľudí, kým ich majitelia nepotrebujú. Väčšina áut sa totiž využíva menej ako desať percent z celého dňa a takto budú môcť majiteľom generovať zisk. "Výrazne to znižuje náklady vlastníctva a takmer ktokoľvek bude môcť mať Teslu," vysvetľuje Musk.
Druhá časť majstrovského plánu naväzuje na prvé štyri kroky z roku 2006. Musk chcel najskôr vyrobiť drahé elektrické auto, zo ziskov vyrobiť viac lacnejších áut a z týchto ziskov nakoniec začať vyrábať dostupné elektrické autá. Ako štvrtý bod vtedy uviedol poskytovanie slnečnej energie.