Elon Musk ukázal, ako Tesla zmení svet automobilov

Tesla chce rozšíriť elektrické autá, samostatná flotila vozidiel bude voziť ľudí po mestách.

Tesla Model S.(Zdroj: SITA/AP)

BRATISLAVA. Predstavte si bežný pracovný deň. Ráno sa v aute veziete do práce, no namiesto volantu držíte v ruke tablet, čítate si novinky zo sveta a pijete kávu. Auto vás vyloží a odchádza.

Nejde však do garáže ani na parkovisko. Zavolal si ho nejaký cudzí človek, ktorého odvezie k lekárovi. Neskôr povozí pár ľudí po úradoch a po nákupoch a nakoniec sa vráti po vás, aby vás zobralo domov. Namiesto odpočívania na parkovisku vám na odvozoch zarobilo peniaze.

Takáto vízia budúcnosti je súčasťou druhej časti majstrovského plánu Elona Muska, šéfa spoločnosti Tesla, ktorým chce urýchliť nástup udržateľných zdrojov energie.

Článok pokračuje pod video reklamou

Osobné zdroje energie

"V určitom momente musíme začať fungovať v ekonomike založenej na udržateľnej energii, inak sa nám minú fosílne palivá a civilizácia skolabuje," píše Musk v blogu na webe Tesly. "Keďže sa aj tak musíme zbaviť fosílnych palív a takmer všetci vedci tvrdia, že zvyšovanie hodnôt uhlíka v atmosfére a oceánoch je šialené, čím skôr dosiahneme udržateľnosť, tým lepšie."

Majstrovský plán má štyri body. Ako prvé chce Tesla vybudovať sieť solárnych panelov na strechách budov a áut, ktoré môžu ľuďom slúžiť ako osobné zdroje energie. Aj preto Tesla kupuje nie veľmi úspešnú firmu SolarCity. Jej riaditeľom je síce tiež Musk, no má pocit, že môžu dosiahnuť viac, ak budú fungovať ako jedna firma.

Ďalším krokom je rozšírenie katalógu elektrických áut, ktorý dnes ponúka iba sedany a SUV. Tesla chce už budúci rok ukázať aj elektrický autobus, pickup a ťažký kamión Tesla Semi.

Flotila samostatnosti

Na tento krok nadväzuje aj tretí bod, kde Musk reaguje na kritiku funkcie autopilot súčasných vozidiel. Tvrdí, že súčasná úroveň autonómie je už bezpečnejšia ako človek za volantom. Odstránenie autopilota je podľa jeho slov rovnaký nezmysel, ako keby sme to urobili v lietadlách.

Prečítajte si tiež: Vyšetrujú prvú smrteľnú nehodu, šoféroval autopilot Tesly

Napriek tomu má softvér stále označenie "beta", aj keď už nejde o skúšobnú verziu. Autonómne autá dnes najazdia päť miliónov kilometrov a Musk predpokladá, že im úrady schvália kompletnú kontrolu softvéru nad autom po desiatich miliardách kilometrov. Nálepku beta odstránia, až keď bude softvér desaťkrát bezpečnejší ako americký priemer na cestách.

Práve samostatnosť áut má do reality preniesť predstavy o tom, že flotila elektrických áut bude rozvážať ľudí, kým ich majitelia nepotrebujú. Väčšina áut sa totiž využíva menej ako desať percent z celého dňa a takto budú môcť majiteľom generovať zisk. "Výrazne to znižuje náklady vlastníctva a takmer ktokoľvek bude môcť mať Teslu," vysvetľuje Musk.

Druhá časť majstrovského plánu naväzuje na prvé štyri kroky z roku 2006. Musk chcel najskôr vyrobiť drahé elektrické auto, zo ziskov vyrobiť viac lacnejších áut a z týchto ziskov nakoniec začať vyrábať dostupné elektrické autá. Ako štvrtý bod vtedy uviedol poskytovanie slnečnej energie.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Tech

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  3. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  4. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  9. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  10. 3 dôvody, prečo sa oplatí mať online účet v ZSE už toto leto
  1. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  2. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  3. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  6. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  7. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  8. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  9. Životné jubileum prof. Ing. Jaroslava Valáška, PhD.
  10. OMV pozýva na pretekársky supervíkend na okruhu Slovakiaring
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 13 142
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 11 890
  3. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 037
  4. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 8 704
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 7 790
  6. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 6 497
  7. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 4 712
  8. Nie sme žiadni paštikári. Slováci už dovolenkujú inak 3 728
  9. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 3 386
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 2 956

Téma: Elektromobily


Článok je zaradený aj do ďalších tém Tesla, Elon Musk

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Trump po summite: Do volieb Rusi nezasahovali, vyhral som vďaka kampani

Trump a Putin chcú spolupracovať, summit označili za úspešný.

ŠPORT

Prvý týždeň na Tour de France: Sagan má už len jediný cieľ

Prvý týždeň na Tour veľké zmeny nepriniesol.

Píše Ivan Mikloš

Nepredvídateľný užitočný idiot (píše Ivan Mikloš)

Aké poučenie si možeme vziať z Trumpa.

Neprehliadnite tiež

PODCAST ZOOM

Zoom: Ukázali, aká katastrofa kedysi postihla Urán

Urán má za sebou obrovskú vesmírnu zrážku.

Ukázali stred Mliečnej cesty v najjasnejšom detaile

Záber ukazuje aj záhadné vlákna.