Elon Musk ukázal, ako Tesla zmení svet automobilov

Tesla chce rozšíriť elektrické autá, samostatná flotila vozidiel bude voziť ľudí po mestách.

Tesla Model S.(Zdroj: SITA/AP)

BRATISLAVA. Predstavte si bežný pracovný deň. Ráno sa v aute veziete do práce, no namiesto volantu držíte v ruke tablet, čítate si novinky zo sveta a pijete kávu. Auto vás vyloží a odchádza.

Nejde však do garáže ani na parkovisko. Zavolal si ho nejaký cudzí človek, ktorého odvezie k lekárovi. Neskôr povozí pár ľudí po úradoch a po nákupoch a nakoniec sa vráti po vás, aby vás zobralo domov. Namiesto odpočívania na parkovisku vám na odvozoch zarobilo peniaze.

Takáto vízia budúcnosti je súčasťou druhej časti majstrovského plánu Elona Muska, šéfa spoločnosti Tesla, ktorým chce urýchliť nástup udržateľných zdrojov energie.

Osobné zdroje energie

"V určitom momente musíme začať fungovať v ekonomike založenej na udržateľnej energii, inak sa nám minú fosílne palivá a civilizácia skolabuje," píše Musk v blogu na webe Tesly. "Keďže sa aj tak musíme zbaviť fosílnych palív a takmer všetci vedci tvrdia, že zvyšovanie hodnôt uhlíka v atmosfére a oceánoch je šialené, čím skôr dosiahneme udržateľnosť, tým lepšie."

Majstrovský plán má štyri body. Ako prvé chce Tesla vybudovať sieť solárnych panelov na strechách budov a áut, ktoré môžu ľuďom slúžiť ako osobné zdroje energie. Aj preto Tesla kupuje nie veľmi úspešnú firmu SolarCity. Jej riaditeľom je síce tiež Musk, no má pocit, že môžu dosiahnuť viac, ak budú fungovať ako jedna firma.

Ďalším krokom je rozšírenie katalógu elektrických áut, ktorý dnes ponúka iba sedany a SUV. Tesla chce už budúci rok ukázať aj elektrický autobus, pickup a ťažký kamión Tesla Semi.

Flotila samostatnosti

Na tento krok nadväzuje aj tretí bod, kde Musk reaguje na kritiku funkcie autopilot súčasných vozidiel. Tvrdí, že súčasná úroveň autonómie je už bezpečnejšia ako človek za volantom. Odstránenie autopilota je podľa jeho slov rovnaký nezmysel, ako keby sme to urobili v lietadlách.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Vyšetrujú prvú smrteľnú nehodu, šoféroval autopilot Tesly

Napriek tomu má softvér stále označenie "beta", aj keď už nejde o skúšobnú verziu. Autonómne autá dnes najazdia päť miliónov kilometrov a Musk predpokladá, že im úrady schvália kompletnú kontrolu softvéru nad autom po desiatich miliardách kilometrov. Nálepku beta odstránia, až keď bude softvér desaťkrát bezpečnejší ako americký priemer na cestách.

Práve samostatnosť áut má do reality preniesť predstavy o tom, že flotila elektrických áut bude rozvážať ľudí, kým ich majitelia nepotrebujú. Väčšina áut sa totiž využíva menej ako desať percent z celého dňa a takto budú môcť majiteľom generovať zisk. "Výrazne to znižuje náklady vlastníctva a takmer ktokoľvek bude môcť mať Teslu," vysvetľuje Musk.

Druhá časť majstrovského plánu naväzuje na prvé štyri kroky z roku 2006. Musk chcel najskôr vyrobiť drahé elektrické auto, zo ziskov vyrobiť viac lacnejších áut a z týchto ziskov nakoniec začať vyrábať dostupné elektrické autá. Ako štvrtý bod vtedy uviedol poskytovanie slnečnej energie.

Najčítanejšie na SME Tech


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  3. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  4. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  5. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  7. Rastie nám pokrivená generácia?
  8. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  9. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  1. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  5. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  6. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  7. Detské zúbky sú veda
  8. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  9. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 8 410
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 3 132
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 687
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 071
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 234
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 219
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 077
  8. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 984
  9. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 837
  10. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 795

Téma: Elektromobily


Článok je zaradený aj do ďalších tém Tesla, Elon Musk

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kažimír prezidentovi Kiskovi odporučil, aby sa vzdal daňového tajomstva

Kiskovi sa do vysvetľovania financovania kampane nechce, mimovládky by čakali viac.

DOMOV

Ľudí “na konci sveta“ župan v Prešove nezaujíma

Ľudí v Prešovskom samosprávnom kraji trápia cesty a nezamestnanosť.

Čo je nové na SME

SMEnaživo: Diskusia s kandidátmi na bratislavského župana

Príďte dnes o 18.00 diskutovať.

SVET

Merkelová nebude mať na Úniu čas, doma ju čaká veľa problémov

Francúzsko-nemecký motor Európy sa môže po voľbách zaseknúť.

Neprehliadnite tiež

Ničnerobenie a knihy. Desať najlepších spôsobov, ako si oddýchnete

Najväčšia štúdia o oddychu mala prekvapivé výsledky.

Najrýchlejší kábel zrýchli internetové prepojenie medzi Európou a Amerikou

Kábel rozloží riziko výpadkov pri katastrofách na východnom pobreží USA.

Ako vedci vyvíjajú roboty, ktoré chodia ako ľudia

Kývať nohami nestačí. Ak chcú roboty chodiť, musia najprv pochopiť možnosti svojho tela.

Odomykanie mobilov obrazcom nie je bezpečné

Všetci rozmýšľame príliš podobne.