Sklony k obezite sa môžu preniesť na vnukov, aj keď otec žije zdravo

Nové zistenia austrálskych vedcov upozorňujú na vplyv zdravotného stavu otca na nenarodené dieťa.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: TASR/AP)

SYDNEY, BRATISLAVA. Výdatné obedy u starých rodičov sa často vymykajú odporúčaniam zdravého životného štýlu. Obľúbenému jedlu od starej mamy (s trojitou dupľou) však mnoho z nás nedokáže odolať, aj za cenu toho, že sa ďalšie dva dni radšej oblúkom vyhýbame váhe.

Oveľa dlhodobejší vplyv na zdravotný stav vnukov však môže mať starý otec, dokonca ešte skôr ako sa vôbec narodia. Austrálski vedci zistili, že nezdravé stravovanie a sklony k obezite môžu znepríjemniť život dvom ďalším generáciám. Výsledky výskumu na myšiach zverejnili v žurnále Molecular Metabolism.

Vedci najskôr párili obézne myši s chudými samičkami. Ak ich potomkom začali podávať nezdravé jedlo, mali oveľa väčšie sklony k vzniku zdravotných problémov spojených s obezitou. Oproti potomkom zdravých rodičov sa u nich objavili napríklad prvé príznaky cukrovky.

Aj keď tejto generácii naordinovali zdravú diétu, predpoklady na metabolické problémy pri nesprávnej strave sa preniesli aj na tretiu generáciu - vnukov pôvodných obéznych myší. Pri ďalšej (štvrtej) generácii už podobný vplyv nepozorovali, rovnako ako pri vzťahu matka - dcéra - vnučka.

Podľa časopisu New Scientist to môžu spôsobovať epigenetické zmeny, ktoré síce nemenia DNA, ale určujú, v akej miere sa jednotlivé gény prejavia. Autori výskumu si myslia, že kľúčom môžu byť RNA molekuly v spermiách.

"Zdravie dieťaťa sa už dlho považuje za zodpovednosť matky už od momentu počatia. Zatiaľ sa len málo pozornosti venovalo tomu, ako môže zdravie otca ovplyvniť jeho nenarodené dieťa," vysvetľuje v tlačovej správe Garvanovho inštitútu lekárskeho výskumu vedúca autorka štúdie Catherine Suterová.

Nové poznatky podľa jej kolegov naznačujú, že cyklus metabolických chorôb sa dá postupne prelomiť a zároveň pripomínajú potrebu starať sa o svoje telo.

doi:10.1016/j.molmet.2016.06.008