Piatok, 22. január, 2021 | Meniny má ZoraKrížovkyKrížovky

Pluto nie je také osamelé. Objavili novú trpasličiu planétu

Nové zmrznuté kozmické teleso má 700 kilometrov a okolo Slnka obehne raz za 700 rokov

(Zdroj: Alex Parker/OSSOS team)

BRATISLAVA. Osamelý trpaslík Pluto má medzi množstvom zmrznutých svetov Kuiperovho pásu nového kamaráta so zvláštnou, elipsovitou dráhou.

Astronómovia totiž objavili novú trpasličiu planétu v oblasti menších kozmických telies a komét za Neptúnom. Nový svet, ktorý predbežne nazvali 2015 RR245 obehne slnko raz za 700 rokov. Má teda oveľa väčšiu obežnú dráhu ako Pluto, ktorému jeden cyklus trvá 248 pozemských rokov. 2015 RR245 dostane časom nový, zvučnejší názov a najbližšie sa k Slnku priblíži v roku 2096.

Zamrznuté telesá Kuiperovho pásu sú väčšinou veľmi malé, nevýrazné a náročne sa študujú. Vedcov preto objav objav takéhoto výrazného objektu potešil. Podobné nálezy im pomáhajú dávať dokopy históriu našej slnečnej sústavy.

Presnú veľkosť 2015 RR245 sa ešte určiť nepodarilo, odhaduje sa však na približne sedemsto kilometrov v priemere. Vedci trpasličiu planétu prvýkrát uvideli vo februári tohto roku, keď prechádzali obrazy získané v septembri 2015 cez Canada-France-Hawaii teleskop.

Jedná sa o prvú trpasličiu planétu, ktorú sa astronómom v rámci programu OSSOS podarilo objaviť. Projekt, ktorý začal v roku 2013 sa zameriava na vonkajšie oblasti našej sústavy. Doteraz objavili viac ako päťsto objektov za obežnou dráhou Neptúnu a celý ich katalóg objavov je dostupný online.

Medzinárodná astronomická únia definovala trpasličie planéty ako objekty, ktoré sú dosť veľké na to, aby sa stlačili do guľatého tvaru svojou vlastnou gravitáciou, ale nie sú schopné vyčistiť svoje okolie od iných objektov, čím sa odlišujú od bežných planét. Táto definícia viedla aj k zaradeniu Pluta práve medzi trpaslíkov.

Kuiperov pás, Trpasličie planéty, Planéty

Záchranár Peter Vizvary z galantskej nemocnice, ktorého na ARO doviezli na Silvestra po tom, ako sa pri práci sám nakazil koronavírusom.

Pocit dusenia mám stále v sebe, vraví pacient pripojený na kyslík.

Monika Jankovská odchádza z výsluchu na NAKA v Nitre.

S vyšetrovateľmi začala spolupracovať koncom októbra.

Rozhovory ZKH s primátorom Bratislavy Matúšom Vallom.

Práve prebieha veľká demokratizácia vesmíru.

Rastliny by mohla byť užitočná aj pre ľudí.

Ako veľmi vám záleží na fotografiách?