Streda, 2. december, 2020 | Meniny má BibiánaKrížovkyKrížovky

Dlhý a šťastný život. Objavili tajomstvo granátových jabĺk

Špeciálna látka sa v črevnej mikroflóre premení na molekulu mladosti. Dokáže predĺžiť život a zvýšiť výkonnosť.

Granátové jablká sú nielen chutné, skrývajú zrejme aj kľúč k dlhovekosti.Granátové jablká sú nielen chutné, skrývajú zrejme aj kľúč k dlhovekosti. (Zdroj: Pixabay/CC)

BRATISLAVA. Už v antickom Grécku bola táto plodina symbolom nesmrteľnosti a plodnosti. Vplyv granátového jablka na dlhý život zrejme nie je iba mýtus a zdá sa, že je naozaj superovocím.

Plody granátovníka, pôvodom z malého ostrova pri pobreží Somálska, totiž obsahujú látku, ktorá pomáha bojovať proti hlavným príčinám starnutia. Ukazuje to nová štúdia, ktorú uverejnili v žurnálne Nature Medicine.

Háďatká a potkany

Ako ľudia starnú, ich továrne na energiu nazývané mitochondrie strácajú svoje prirodzené schopnosti. V bunke sa tak začnú hromadiť nefunkčné mitochondrie – to ovplyvňuje zdravie mnohých tkanív, napríklad svalov či neurónov.

Vedci zo Švajčiarskeho federálneho technologického inštitútu v Lausanne a z firmy Amazentis teraz objavili molekulu, ktorá dokáže v bunke spustiť proces recyklácie nefunkčných mitochondrií – nazvali ju Urolithin A.

„Je to jediná známa molekula, ktorá môže oživiť mitochondriálny čistiaci proces, inak známy ako mitofágia,“ hovorí v tlačovej správe spoluautor štúdie Patrick Aebischer. „Je to úplne prírodná látka a jej účinok je silný a merateľný.“

Zatiaľ proces vedci pozorovali len na dvoch organizmoch: háďatku obecnom, čo je pôdny červ, a na potkanoch. Obom zvieratám podaný Urolithin A pomohol.

Háďatkám sa predĺžil život o 45 percent oproti kontrolnej skupine. Dvojročné potkany zas mali väčšiu výdrž pri behu.

„Druhy, ktoré sú evolučne pomerne vzdialené, ako háďatko obyčajné a potkan, reagovali na rovnakú látku rovnakým spôsobom. To je dobré znamenie, že sme blízko k zásadnému mechanizmu u všetkých živých organizmov,“ hovorí druhý autor štúdie Johan Auwerx.

Mikróby a šťastie

Podľa vedcov by sme podobné výsledky mohli pozorovať aj u ľudí. Samotné granátové jablká však Urolithin A neobsahujú.

Obsahujú však jeho predchodcu, ktorý sa na molekulu dlhovekosti premení vďaka mikróbom v črevách. Nie každý človek ich však v črevnej mikroflóre má. Testovanie na ľuďoch preto vedci vyskúšajú pomocou liekov, ktoré priamo obsahujú molekulu urolithin A.

V boji so starobou preto nemusí pomôcť zvýšená konzumácia granátových jabĺk. Ľudia však môžu byť vďaka vyšším dávkam tohto ovocia šťastnejší.

Ďalší výskum, ktorý uverejnili v odbornom časopise American Journal of Public Health, totiž ukázal, že osem porcií ovocia a zeleniny denne zvyšuje spokojnosť so životom – a to už za dva roky.

„Konzumácia ovocia a zeleniny zjavne zvyšuje naše šťastie, a to oveľa rýchlejšie, než zlepšuje zdravie. Motiváciu ľudí jesť ich, oslabuje to, že iné výhody, ako napríklad ochrana pred rakovinou, vznikajú až o desiatky rokov neskôr. Avšak psychologické zlepšenia sú takmer okamžité,“ povedal v tlačovej správe univerzity vo Warwicku autor štúdie Andrew Oswald.

DOI: 10.1038/nm.4132

DOI: ajph.aphapublications.org/doi/abs/10.2105/

Haščák strávil noc za mrežami. Môže tam pobudnúť dlhšie

Po zásahu sa vzdal výkonných funkcií v Pente. Ostáva spolumajiteľom.

V bratislavskom Digital Parku, kde sídli finančná skupina Penta, zasahovali ozbrojení policajti. Na snímke podnikateľ Jaroslav Haščák počas zadržania.
Milan Lučanský.
Špecializovaný trestný súd odsúdil Miroslava Marčeka na 23 rokov väzenia.

Minúta po minúte: PCR testy odhalili dvetisíc nakazených, zomrelo 30 pacientov

PCR testy na Slovensku odhalili už viac ako 109-tisíc nakazených.

Testovanie miesto na nový koronavírus.

Kuracie kúsky z pestovaného mäsa od firmy Eat Just. Predaj kultivovaného mäsa schválil ako prvý Singapur.

Najvýznamnejšia vedkyňa, o ktorej ste asi nikdy nepočuli

Spoluzaklada významnú oblasť matematiky.

Zoom: Najkrajší rádioteleskop Arecibo sa už nedá opraviť

Podcastový prehľad noviniek z vedy.

Čínska sonda pristála na Mesiaci a začala plniť misiu

Sonda má na Zem priniesť vzorky hornín.