Nedeľa, 16. máj, 2021 | Meniny má SvetozárKrížovkyKrížovky

Dlhý a šťastný život. Objavili tajomstvo granátových jabĺk

Špeciálna látka sa v črevnej mikroflóre premení na molekulu mladosti. Dokáže predĺžiť život a zvýšiť výkonnosť.

Granátové jablká sú nielen chutné, skrývajú zrejme aj kľúč k dlhovekosti.Granátové jablká sú nielen chutné, skrývajú zrejme aj kľúč k dlhovekosti. (Zdroj: Pixabay/CC)

BRATISLAVA. Už v antickom Grécku bola táto plodina symbolom nesmrteľnosti a plodnosti. Vplyv granátového jablka na dlhý život zrejme nie je iba mýtus a zdá sa, že je naozaj superovocím.

Plody granátovníka, pôvodom z malého ostrova pri pobreží Somálska, totiž obsahujú látku, ktorá pomáha bojovať proti hlavným príčinám starnutia. Ukazuje to nová štúdia, ktorú uverejnili v žurnálne Nature Medicine.

Háďatká a potkany

Ako ľudia starnú, ich továrne na energiu nazývané mitochondrie strácajú svoje prirodzené schopnosti. V bunke sa tak začnú hromadiť nefunkčné mitochondrie – to ovplyvňuje zdravie mnohých tkanív, napríklad svalov či neurónov.

Vedci zo Švajčiarskeho federálneho technologického inštitútu v Lausanne a z firmy Amazentis teraz objavili molekulu, ktorá dokáže v bunke spustiť proces recyklácie nefunkčných mitochondrií – nazvali ju Urolithin A.

„Je to jediná známa molekula, ktorá môže oživiť mitochondriálny čistiaci proces, inak známy ako mitofágia,“ hovorí v tlačovej správe spoluautor štúdie Patrick Aebischer. „Je to úplne prírodná látka a jej účinok je silný a merateľný.“

Zatiaľ proces vedci pozorovali len na dvoch organizmoch: háďatku obecnom, čo je pôdny červ, a na potkanoch. Obom zvieratám podaný Urolithin A pomohol.

Háďatkám sa predĺžil život o 45 percent oproti kontrolnej skupine. Dvojročné potkany zas mali väčšiu výdrž pri behu.

„Druhy, ktoré sú evolučne pomerne vzdialené, ako háďatko obyčajné a potkan, reagovali na rovnakú látku rovnakým spôsobom. To je dobré znamenie, že sme blízko k zásadnému mechanizmu u všetkých živých organizmov,“ hovorí druhý autor štúdie Johan Auwerx.

Mikróby a šťastie

Podľa vedcov by sme podobné výsledky mohli pozorovať aj u ľudí. Samotné granátové jablká však Urolithin A neobsahujú.

Obsahujú však jeho predchodcu, ktorý sa na molekulu dlhovekosti premení vďaka mikróbom v črevách. Nie každý človek ich však v črevnej mikroflóre má. Testovanie na ľuďoch preto vedci vyskúšajú pomocou liekov, ktoré priamo obsahujú molekulu urolithin A.

V boji so starobou preto nemusí pomôcť zvýšená konzumácia granátových jabĺk. Ľudia však môžu byť vďaka vyšším dávkam tohto ovocia šťastnejší.

Ďalší výskum, ktorý uverejnili v odbornom časopise American Journal of Public Health, totiž ukázal, že osem porcií ovocia a zeleniny denne zvyšuje spokojnosť so životom – a to už za dva roky.

„Konzumácia ovocia a zeleniny zjavne zvyšuje naše šťastie, a to oveľa rýchlejšie, než zlepšuje zdravie. Motiváciu ľudí jesť ich, oslabuje to, že iné výhody, ako napríklad ochrana pred rakovinou, vznikajú až o desiatky rokov neskôr. Avšak psychologické zlepšenia sú takmer okamžité,“ povedal v tlačovej správe univerzity vo Warwicku autor štúdie Andrew Oswald.

DOI: 10.1038/nm.4132

DOI: ajph.aphapublications.org/doi/abs/10.2105/

Bývalý premiér SR Mikuláš Dzurinda.

Rozhovor s Mikulášom Dzurindom.

13. máj
Opatrenia na Slovensku sa opäť uvoľňujú.

Celonárodné opatrenia sa končia.

AUTORSKÁ STRANA PETRY PROCHÁZKOVEJ

Aký dejepis učia na ruskej škole v Prahe

Pamätník pri Brestskej pevnosti. Dobové nápisy dosvedčia, o čo sa tu bojovalo.

Čitatelia v bublinách o pravdu nestoja.

11. máj
Jakub Koniar (vľavo) a Jaroslav Polách.

Slováci sa dostali až do semifinále MS v biliarde.

Problém nastal počas zážihu druhého stupňa rakety Electron.

15. máj