Nedeľa, 20. jún, 2021 | Meniny má ValériaKrížovkyKrížovky

Zjedli by ste ľudské mäso? Naši dávni predkovia to robili

Nové náleziská v Belgických jaskyniach ukazujú, že neandertálci používali kosti zosnulých ako nástroje.

(Zdroj: Asier Gómez-Olivencia)

BRATISLAVA. Paleoantropológovia sa zaoberajú rozumovými schopnosťami a správaním neandertálcov už viac ako sto rokov. Medzi hlavné predmety týchto debát patria aj praktiky pochovávania a kanibalizmu.

Významný objav, publikovaný v žurnále Scientific Reports, sa podaril skupine vedcov z Kalifornskej štátnej univerzity pod vedením doktorky Héléne Rougier. V jaskyniach Goyet v Belgicku našli pozostatky štyroch dospelých neandertálcov a jedného dieťaťa, ktoré vykazujú známky kanibalizmu.

Jedná sa o prvý nález svojho druhu v severnej Európe. Doteraz sa takéto pozostatky našli len v južnejších oblastiach - napríklad vo Francúzsku, v Španielsku , alebo Portugalsku. Niektoré náleziská obsahovali aj ceremoniálne pochované zvyšky.

Vedci porovnali kosti neandertálcov s pozostatkami koní a sobov. V oboch prípadoch našli podľa denníka Washington Post zárezy, kde bolo mäso oddelené od kostí a zlomené za účelom vybratia drene. Našli aj dôkazy toho, že kosti používali ako nástroje – na úpravu a brúsenie kameňov.

Aj keď sa jedná o jasný dôkaz kanibalizmu, o tom, čo neandertálcov k tomuto správaniu viedlo, sa v štúdii len polemizuje. Pozostatky majú približne 40- až 45 -tisíc rokov. Pochádzajú teda z doby, keď neandertálci vymierali.

Mnohé kosti z tejto doby, aj z iných nálezísk vykazovali známky podvýživy. Je teda možné, že neandertálcov dohnalo ku kanibalizmu zúfalstvo a potreba prežiť. Nezávisle od motivácie, nález dokazuje, že správanie neandertálcov bolo oveľa komplexnejšie, ako sme si doteraz mysleli.

DOI: 10.1038/srep29005

Jaroslav Haščák.

Previedol svoj podiel v Pente. Súvisí to so stíhaním?

Tréner Štefan Tarkovič.

Slováci stále môžu postúpiť.

Juraj Berzedi 10 h
Mária Vargová a Andrej Poracký

Násilné deti sú neraz samy obeťami.

Izraelský premiér Benjamin Netanjahu máva svojim podporovateľom po zverejnení prvých odhadov v predčasných parlamentných voľbách v Izraeli v centrále jeho strany Jednota (Likud) v  Jeruzaleme v utorok 23. marca 2021.

Proti dlhoročnému premiérovi sa spojili všetci. Krajina však dlho ponesie jeho odkaz.

Výskumný pracovník kráča okolo plášta s logom nemeckej biofarmaceutickej výskumnej spoločnosti CureVac v nemeckom meste Tübingen.

CureVac testoval, keď sa šírili početné mutácie.