Môžeme ísť po športovaní do krčmy na jedno pivo?

Pivo má veľa spoločného s nápojmi pre športovcov, ale odlišný vplyv na ľudské telo.

Ilustračné foto.(Zdroj: PIXABAY/CC)

Ľudia začínajú s behaním alebo inými typmi cvičenia najmä preto, aby sa dostali do formy alebo aby schudli. No často je za tým aj sociálny aspekt. Po únavnom behu sa niektorí radi uchýlia do krčmy či klubovne, aby si dali jedno ľadovo vychladené pivo.

Nemôže to predsa uškodiť… Či môže?

Ak sa pozrieme na čísla, energiu pre svaly získavame najmä z uhľohydrátov (cukor) a zásob tuku, ktorých osoba s hmotnosťou 70 kilogramov spáli približne 120 kalórií na každú odbehnutú míľu.

Veľké pivo obsahuje približne 200 kalórií, takže striedma konzumácia piva po behu zrejme nepovedie k žiadnemu veľkému priberaniu. Ak by sme však chceli pokryť kalórie pri vysokej spotrebe piva, museli by sme zabehnúť celkom dlhé vzdialenosti.

Dobrá správa

Takže príležitostné pivo po behu z vás nespraví tučných ľudí. No môže mať aj nejaký osoh? Dlhodobé cvičenie vedie k vyprázdneniu zásobárne glykogénu (cukru) v pečeni a kostrových svaloch.

Tieto zásoby sú dôležité na kompenzovanie únavy a udržovanie výkonu pri cvičení. Preto sa pre horlivých cvičiacich odporúčajú diéty bohaté na uhľohydráty.

Počas cvičenia - a to najmä v horúcom prostredí - človek vypotí vodu a elektrolyty. Po cvičení je teda dôležité znova sa hydratovať, rovnako ako zásobiť telo adekvátnou potravou, aby sme mu pomohli vzchopiť a adaptovať sa.

Mnohí preto siahajú po nápojoch pre športovcov, ktoré obsahujú elektrolyty ako draslík či sodík - dôležité pre fungovanie tela - a uhľohydráty, ktoré slúžia ako zásoba energie.

Napriek tomu, že pivo obsahuje menej sodíka, v skutočnosti je pozoruhodne podobné mnohým nápojom pre športovcov. Takže sa teraz možno pýtate: prečo by som nemohol jednoducho piť pivo, ak obsahuje mnohé z prospešných živín, ktoré sú aj v nápojoch pre športovcov?

Má to aj nejaké tie nevýhody...

V čom je háčik

Potenciálna nevýhoda pitia piva po cvičení vychádza z obsahu alkoholu (väčšina pív obsahuje 4 až 5 percent alkoholu). Jedným z problémov je, že z alkoholu sa vám chce viac močiť, čo nie je veľmi efektívne pre rehydratáciu, a tak to pri zotavovaní sa z cvičenia škodiť.

Hlavným orgánom, ktorý pracuje počas cvičenia, je naše kostrové svalstvo (ruky, nohy a trup - približne 50 percent hmotnosti tela). Beh je aktivitou, ktorá môže byť pre svaly a okolité tkanivá škodlivá, rovnako ako pre kosti a šľachy.

Keď sa noha dotkne zeme, telo vyšle po nohách rázové vlny, čím vytvorí mikroskopické poškodenie vo svaloch a okolitých tkanivách. Preto hodiny či dni po behu cítite bolesť, a preto to môže viesť k zraneniu.

Keď pokračujeme v tréningu, naše svaly sa stávajú voči tejto námahe odolnejšie. Takže najväčšou obavou je, ako alkohol môže ovplyvniť zotavovanie z cvičenia a náchylnosť k zraneniu. Naneštastie, niektoré výskumy tvrdia, že alkohol na zotavovanie vplýva negatívne a môže viesť k nárastu výskytov zranení.

Keď sa pozriete na výskum, ktorý súvisí priamo so svalovým tkanivom, lepšie pochopíte, prečo má pitie alkoholu potenciál oslabiť proces zotavenia. Štúdie vykonané najmä na zvieratách ukázali, že požívanie alkoholu negatívne ovplyvňuje mnoho procesov v svalstve, ktoré majú odstraňovať poškodené proteíny a nahradzovať ich novými.

Ak hovoríme o pečeni, dôsledky dlhodobého nadmerného požívania alkoholu na zdravie sú už dobre zdokumentované - vývin stukovatenia pečene a cirhóza. V súvislosti s cvičením je pečeň hlavnou zásobárňou glykogénu, a aj napriek nutričnej hodnote piva existujú dôkazy, že alkohol oslabuje skladovanie a uvoľňovanie glukózy v pečeni. Opäť, tieto aspekty môžu byť škodlivé pre optimálny výkon pri cvičení a následnom zotavovaní.

Nadmerné požívanie alkoholu môže takisto potlačiť schopnosť svalov správať sa ako “glukózová výlevka”. Hlavný úžitok z cvičenia je ten, že kontroluje cukor v krvi, čo pomáha vyhnúť sa cukrovke. Alkohol môže brániť zvyšovaniu citlivosti tohto dôsledku cvičenia.

Štúdia takisto ukázala, že konzumácia alkoholu môže viesť k nerovnováhe hormónov. Keď sa napríklad alkohol skombinuje s takými katabolickými hormónmi súvisiacimi s cvičením, akým je napríklad hormónom stresu kortizol, vie poškodiť svaly.

Zároveň môže alkohol znížiť anabolické hormóny ako testosterón, ktoré pomáhajú svaly budovať. Dlhodobejšie zmeny v rovnováhe týchto hormónov môžu byť pre vaše zdravie zlé.

Takže je v poriadku, dať si po behu pivo?

Je jasné, že požívanie alkoholu - napriek jeho kalorickej hodnote - môže mať negatívny vplyv na cvičenie. Nadmerná spotreba alkoholu môže vplývať na zotavovanie, adaptáciu a dokonca mať aj vplyv na dlhodobé zdravotné benefity cvičenia.

No tieto závery by aj tak mali byť zasadené do kontextu. Existujúci výskum, ktorý sa venuje požívaniu alkoholu v súvislosti s cvičením, je stále ohraničený.

Každopádne, kým je táto oblasť relatívne nepreštudovaná, jedno či dve pivá po cvičení budú mať na cvičenie len malý efekt - pokiaľ nie ste profesionálom. Pravdaže, v mnohých prípadoch sa umiernené požívanie alkoholu ukázalo byť skôr na prospech ako na škodu.

Všetko s mierou.

Najčítanejšie na SME Tech


Inzercia - Tlačové správy


  1. Aký bude váš doplnkový dôchodok
  2. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte?
  3. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť?
  4. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity!
  5. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku?
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. Jednoduchá mobilná tlač z vášho smartfónu, alebo tabletu?
  8. Vďaka úveru na rekonštrukciu môžete ušetriť tisícky EUR
  9. Zažite vašu vysnívanú dovolenku na Bali
  10. Deň detí oslavujeme štyri dni. Iba v Borylande!
  1. Kúpte si nehnuteľnosť v 5* luxusnom rezorte v zálive Sistiana
  2. Odmeny za diplomové práce na Stavebnej fakulte STU v Bratislave
  3. Zmluva o nájme pre ambasádu USA neoprávnene zaradená do programu
  4. 4* projekt víl a apartmánov priamo na pobreží, Chorvátsko
  5. Slováci rozhodli o najlepšom!
  6. AAA Auto má nový úver pre živnostníkov
  7. Aký bude váš doplnkový dôchodok
  8. Kúpeľňa - profesionálne informácie pri jej zhotovení
  9. V Prešove sa dnes tankuje za euro. Aj prémiové palivá
  10. Dobrodružstvo s vodou
  1. Aký bude váš doplnkový dôchodok 9 032
  2. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity! 5 160
  3. Neobvyklý objav, ktorý umožňuje zvládnuť angličtinu za 2 týždne 5 086
  4. Od 1. júla už prestanete chodiť na poštu! 5 078
  5. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a. 3 873
  6. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť? 3 865
  7. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte? 3 356
  8. Jarabinky Grande odštartovali predaj zaujímavými cenami bytov 3 350
  9. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku? 3 254
  10. V Prešove sa dnes tankuje za euro. Aj prémiové palivá 2 541

Téma: Šport


Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Aj na dedine sa hrá inak. Šampionát dvadsaťjednotiek je neregulárny

UEFA urobila niekoľko viditeľných prešľapov. Majstrovstvá Európy do 21 rokov stratili vážnosť a serióznosť.

PLUS

Trinásť rokov trpí epilepsiou. Na Slovensku jej nedokázali pomôcť

Návšteva neurológa sa zmenila na sexuálne obťažovanie.

Neprehliadnite tiež

Veľryby sa zmenšili o niekoľko metrov, môže za to človek

Keďže sa rybári sa zameriavali na najväčších jedincov, párili sa menšie veľryby.

Bulharsko má vo vesmíre svoj prvý komunikačný satelit

Satelit sa na obežnej dráhe usadí 36.000 kilometrov nad Zemou a v prevádzke má byť 20 rokov.

Google začne blokovať stránky s osobnými lekárskymi informáciami

Vyhľadávač už teraz obmedzuje stránky s finančnými informáciami a takzvané odvetné porno.

DETSKÁ RUBRIKA

Ryšavka krovinná je nám stále nablízku, zvyčajne si ju ani nevšimneme

Mäsožravcom sa ryšavka stáva z donútenia. Ak má dostatok semien, orieškov či húb, na hmyz sa neulakomí. Keď však musí, zožerie aj dážďovku.