Môžeme ísť po športovaní do krčmy na jedno pivo?

Pivo má veľa spoločného s nápojmi pre športovcov, ale odlišný vplyv na ľudské telo.

Ilustračné foto.(Zdroj: PIXABAY/CC)

Ľudia začínajú s behaním alebo inými typmi cvičenia najmä preto, aby sa dostali do formy alebo aby schudli. No často je za tým aj sociálny aspekt. Po únavnom behu sa niektorí radi uchýlia do krčmy či klubovne, aby si dali jedno ľadovo vychladené pivo.

Nemôže to predsa uškodiť… Či môže?

Ak sa pozrieme na čísla, energiu pre svaly získavame najmä z uhľohydrátov (cukor) a zásob tuku, ktorých osoba s hmotnosťou 70 kilogramov spáli približne 120 kalórií na každú odbehnutú míľu.

Veľké pivo obsahuje približne 200 kalórií, takže striedma konzumácia piva po behu zrejme nepovedie k žiadnemu veľkému priberaniu. Ak by sme však chceli pokryť kalórie pri vysokej spotrebe piva, museli by sme zabehnúť celkom dlhé vzdialenosti.

Dobrá správa

Takže príležitostné pivo po behu z vás nespraví tučných ľudí. No môže mať aj nejaký osoh? Dlhodobé cvičenie vedie k vyprázdneniu zásobárne glykogénu (cukru) v pečeni a kostrových svaloch.

Tieto zásoby sú dôležité na kompenzovanie únavy a udržovanie výkonu pri cvičení. Preto sa pre horlivých cvičiacich odporúčajú diéty bohaté na uhľohydráty.

Počas cvičenia - a to najmä v horúcom prostredí - človek vypotí vodu a elektrolyty. Po cvičení je teda dôležité znova sa hydratovať, rovnako ako zásobiť telo adekvátnou potravou, aby sme mu pomohli vzchopiť a adaptovať sa.

Mnohí preto siahajú po nápojoch pre športovcov, ktoré obsahujú elektrolyty ako draslík či sodík - dôležité pre fungovanie tela - a uhľohydráty, ktoré slúžia ako zásoba energie.

Napriek tomu, že pivo obsahuje menej sodíka, v skutočnosti je pozoruhodne podobné mnohým nápojom pre športovcov. Takže sa teraz možno pýtate: prečo by som nemohol jednoducho piť pivo, ak obsahuje mnohé z prospešných živín, ktoré sú aj v nápojoch pre športovcov?

Má to aj nejaké tie nevýhody...

V čom je háčik

Potenciálna nevýhoda pitia piva po cvičení vychádza z obsahu alkoholu (väčšina pív obsahuje 4 až 5 percent alkoholu). Jedným z problémov je, že z alkoholu sa vám chce viac močiť, čo nie je veľmi efektívne pre rehydratáciu, a tak to pri zotavovaní sa z cvičenia škodiť.

Hlavným orgánom, ktorý pracuje počas cvičenia, je naše kostrové svalstvo (ruky, nohy a trup - približne 50 percent hmotnosti tela). Beh je aktivitou, ktorá môže byť pre svaly a okolité tkanivá škodlivá, rovnako ako pre kosti a šľachy.

Keď sa noha dotkne zeme, telo vyšle po nohách rázové vlny, čím vytvorí mikroskopické poškodenie vo svaloch a okolitých tkanivách. Preto hodiny či dni po behu cítite bolesť, a preto to môže viesť k zraneniu.

Keď pokračujeme v tréningu, naše svaly sa stávajú voči tejto námahe odolnejšie. Takže najväčšou obavou je, ako alkohol môže ovplyvniť zotavovanie z cvičenia a náchylnosť k zraneniu. Naneštastie, niektoré výskumy tvrdia, že alkohol na zotavovanie vplýva negatívne a môže viesť k nárastu výskytov zranení.

Keď sa pozriete na výskum, ktorý súvisí priamo so svalovým tkanivom, lepšie pochopíte, prečo má pitie alkoholu potenciál oslabiť proces zotavenia. Štúdie vykonané najmä na zvieratách ukázali, že požívanie alkoholu negatívne ovplyvňuje mnoho procesov v svalstve, ktoré majú odstraňovať poškodené proteíny a nahradzovať ich novými.

Ak hovoríme o pečeni, dôsledky dlhodobého nadmerného požívania alkoholu na zdravie sú už dobre zdokumentované - vývin stukovatenia pečene a cirhóza. V súvislosti s cvičením je pečeň hlavnou zásobárňou glykogénu, a aj napriek nutričnej hodnote piva existujú dôkazy, že alkohol oslabuje skladovanie a uvoľňovanie glukózy v pečeni. Opäť, tieto aspekty môžu byť škodlivé pre optimálny výkon pri cvičení a následnom zotavovaní.

Nadmerné požívanie alkoholu môže takisto potlačiť schopnosť svalov správať sa ako “glukózová výlevka”. Hlavný úžitok z cvičenia je ten, že kontroluje cukor v krvi, čo pomáha vyhnúť sa cukrovke. Alkohol môže brániť zvyšovaniu citlivosti tohto dôsledku cvičenia.

Štúdia takisto ukázala, že konzumácia alkoholu môže viesť k nerovnováhe hormónov. Keď sa napríklad alkohol skombinuje s takými katabolickými hormónmi súvisiacimi s cvičením, akým je napríklad hormónom stresu kortizol, vie poškodiť svaly.

Zároveň môže alkohol znížiť anabolické hormóny ako testosterón, ktoré pomáhajú svaly budovať. Dlhodobejšie zmeny v rovnováhe týchto hormónov môžu byť pre vaše zdravie zlé.

Takže je v poriadku, dať si po behu pivo?

Je jasné, že požívanie alkoholu - napriek jeho kalorickej hodnote - môže mať negatívny vplyv na cvičenie. Nadmerná spotreba alkoholu môže vplývať na zotavovanie, adaptáciu a dokonca mať aj vplyv na dlhodobé zdravotné benefity cvičenia.

No tieto závery by aj tak mali byť zasadené do kontextu. Existujúci výskum, ktorý sa venuje požívaniu alkoholu v súvislosti s cvičením, je stále ohraničený.

Každopádne, kým je táto oblasť relatívne nepreštudovaná, jedno či dve pivá po cvičení budú mať na cvičenie len malý efekt - pokiaľ nie ste profesionálom. Pravdaže, v mnohých prípadoch sa umiernené požívanie alkoholu ukázalo byť skôr na prospech ako na škodu.

Všetko s mierou.

Najčítanejšie na SME Tech


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  4. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  5. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  6. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  7. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  10. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  1. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  2. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  4. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  7. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  8. Detské zúbky sú veda
  9. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  10. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 7 231
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 3 290
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 3 138
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 629
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 860
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 188
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 116
  8. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 112
  9. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 058
  10. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 936

Téma: Šport


Článok je zaradený aj do ďalších tém Alkohol, Vitamíny a minerály

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Milióny na jeho plat? Výskumy ukázali, že Sagan sa oplatí

Tím Bora-Hansgrohe má za sebou prvú sezónu v najvyššej lige. Očakávali sme viac, ale nebolo to zlé, hovorí šéf tímu Ralph Denk.

KOMENTÁRE

Menej rande, alkoholu aj sexu. Súčasná doba predlžuje dospievanie

Vek 25 rokov je akoby 18 z minulosti.

Neprehliadnite tiež

Novou biometriou sú naše srdcia. Raz možno odomknú dvere, mobil i auto

Skenovanie srdca je bezpečnou biometriou budúcnosti. Stačí byť zariadeniam nablízku.

Nákup až do chladničky, Walmart skúša múdre roznášky

Balíčky už nebudú odložené pri dverách. Poslíčkovia ich prenesú cez vstupné dvere aj keď nie ste doma.

Neandertálsky chlapec odhaľuje záhady pravekého detstva

Osemročný chlapec ešte nemal vyvinutý mozog, už robil dospelácku prácu.

OBJEKTÍV

Uhádnete, na čo sa pozeráte? Nikon ukázal najlepšie mikroskopické videá

Nikon siedmy raz vyhlásil víťazov o najlepšie mikro snímky.