Šéf od Google: Žijeme v zlatej ére žurnalistiky

LUDOVIC BLECHER hovorí o tom, že žurnalistika v digitálnom veku nemusí byť len o inováciách.

Ludovic Blecher, šéf DNI Inovačného fondu Google.(Zdroj: SME - Gabriel Kuchta)

Ludovic Blecher stojí na čele DNI Inovačného fondu, jedného z pilierov Google iniciatívy Digital News Initiative. Predtým 15 rokov pôsobil ako novinár a absolvoval aj prestížnu stáž Nieman Foundation for Journalism na Harvardovej univerzite. 

Čo vás viedlo k tomu, aby ste ako novinár začali pracovať pre Google?

"Myslím, že je veľmi dôležité, ak aktívni novinári prejdú aj na druhú stranu a pomáhajú budovať nové produkty pre spravodajstvo. Najskôr som pracoval ako reportér, ale zameriaval som sa najmä na digitálnu stránku správ. Uvedomil som si však, že nejde len o vydávanie správ v inej forme, ale tiež o rôznu formu komunikácie s publikom, distribúcie informácií, sledovanie dosahu a dát. Teda nešlo len o robenie žurnalistiky v inej podobe, ale úplne inak - pozerať sa na obsah aj formu (teda marketing, technológie, nové formy šírenia)."

Hovoríte, že kým kedysi sa novinári mali zaoberať písaním článkov, dnes by sa mali sústrediť aj na ďalšie veci okolo toho?

"Nechápte ma zle, ale hovorím o sebe. Netvrdím, že všetci novinári by sa mali starať o marketing a technológie."

Ale spomínali ste, že práve počas práce novinára ste si to uvedomili. Takže to neplatí pre všetkých?

"Nájdete mnoho príkladov novinárov, ktorí robia dobrý obsah, skvelú žurnalistiku a nájdu spôsob, ako na tom zarobiť aj bez technologických inovácií. Nechcem brať svoju osobnú skúsenosť a hovoriť, že by to tak malo platiť pre každého."

Nemyslím, že to tak vyznieva. Niekoho to môže inšpirovať.

"Dovoľte mi odpovedať na vašu otázku, ktorá znela, prečo som to ako novinár robil. Keby otázka znela, čo si myslím, že by novinári mali vo všeobecnosti robiť, to je iná otázka, a tiež ju rád zodpoviem. Ale najprv dokončím odpoveď na prvú.

Čiže ako novinár som sa dostal k produktovej časti žurnalistiky, stal som sa šéfredaktorom aj technologickým riaditeľom. Rozhodoval som o všetkom - od obsahu po formu distribúcie.

Potom som išiel na stáž do Nieman Foundation for Journalism na Harvarde, kde som sa snažil pochopiť vzťah technologických firiem a vydavateľov a nájsť spôsoby, ako získavať peniaze za obsah, teda skúmal som rôzne spôsoby monetizácie.

Keď som sa vrátil do Francúzska, stal som sa riaditeľom fondu pre žurnalistiku. Ten tiež hľadal nové spôsoby monetizácie, podobne ako som sa snažil aj ja na stáži v Spojených štátoch. Tým som chcel len ilustrovať, že mi na správach naozaj záleží a Googlu tiež na správach záleží."

A na čo ste počas svojej stáže prišli? Ako bude žurnalistika v budúcnosti zarábať? Bude to cez platené články, cez iný typ reklamy alebo prostredníctvom sponzorov?

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Tech


Inzercia - Tlačové správy


  1. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  2. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  4. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  5. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  6. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  7. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  8. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  10. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 15 837
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 10 850
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 7 085
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 6 606
  5. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 6 359
  6. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 354
  7. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 026
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 064
  9. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 4 818
  10. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 3 971

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Cirkev o podpore Kotlebu: takto sa kňazi nesmú správať

Konferencia biskupov Slovenska síce kritizuje verejnú podporu kňazov Kotlebovej strane, nehovorí o škodlivosti jej ideológie.

DOMOV

Sledoval Kaliňákove a Počiatkove účty, pôjde pred súd

Filip Rybanič čelí obvineniam z porušenia bankového tajomstva.

DOMOV

Prežila Mengeleho pokusy, koncentrák aj pochod smrti

Viola Fischerová zomrela vo štvrtok vo veku 94 rokov.

Neprehliadnite tiež

Drobné prepeličky môžu pomáhať v boji proti rakovine

Vedecký výskum na zvieratách vždy bol a aj bude otázkou rôznych názorov. Výskum na vtáčích vajciach a embryách však prináša nové rozmery.

Vedci sú na stope tajomstvu DNA

Vďaka úžasnému technologickému vývoju vznikajú nové vedné odbory. Jedným z nich je aj bioinformatika.

TECH_FM

Odhalili, prečo sú veľryby také obrovské

Gigantizmus veľrýb bol dlho záhadou. Už nie je.

Vzdali sa ropy, ponúknu tenisky z morských rias

Nerozpadnú sa po jednom daždi, nový materiál je určený na štandardné použitie.