SME
Piatok, 23. október, 2020 | Meniny má AlojziaKrížovkyKrížovky

Šéf od Google: Žijeme v zlatej ére žurnalistiky

LUDOVIC BLECHER hovorí o tom, že žurnalistika v digitálnom veku nemusí byť len o inováciách.

Ludovic Blecher, šéf DNI Inovačného fondu Google.Ludovic Blecher, šéf DNI Inovačného fondu Google. (Zdroj: SME - Gabriel Kuchta)

Ludovic Blecher stojí na čele DNI Inovačného fondu, jedného z pilierov Google iniciatívy Digital News Initiative. Predtým 15 rokov pôsobil ako novinár a absolvoval aj prestížnu stáž Nieman Foundation for Journalism na Harvardovej univerzite. 

Čo vás viedlo k tomu, aby ste ako novinár začali pracovať pre Google?

"Myslím, že je veľmi dôležité, ak aktívni novinári prejdú aj na druhú stranu a pomáhajú budovať nové produkty pre spravodajstvo. Najskôr som pracoval ako reportér, ale zameriaval som sa najmä na digitálnu stránku správ. Uvedomil som si však, že nejde len o vydávanie správ v inej forme, ale tiež o rôznu formu komunikácie s publikom, distribúcie informácií, sledovanie dosahu a dát. Teda nešlo len o robenie žurnalistiky v inej podobe, ale úplne inak - pozerať sa na obsah aj formu (teda marketing, technológie, nové formy šírenia)."

SkryťVypnúť reklamu

Hovoríte, že kým kedysi sa novinári mali zaoberať písaním článkov, dnes by sa mali sústrediť aj na ďalšie veci okolo toho?

"Nechápte ma zle, ale hovorím o sebe. Netvrdím, že všetci novinári by sa mali starať o marketing a technológie."

Ale spomínali ste, že práve počas práce novinára ste si to uvedomili. Takže to neplatí pre všetkých?

"Nájdete mnoho príkladov novinárov, ktorí robia dobrý obsah, skvelú žurnalistiku a nájdu spôsob, ako na tom zarobiť aj bez technologických inovácií. Nechcem brať svoju osobnú skúsenosť a hovoriť, že by to tak malo platiť pre každého."

Nemyslím, že to tak vyznieva. Niekoho to môže inšpirovať.

"Dovoľte mi odpovedať na vašu otázku, ktorá znela, prečo som to ako novinár robil. Keby otázka znela, čo si myslím, že by novinári mali vo všeobecnosti robiť, to je iná otázka, a tiež ju rád zodpoviem. Ale najprv dokončím odpoveď na prvú.

SkryťVypnúť reklamu

Čiže ako novinár som sa dostal k produktovej časti žurnalistiky, stal som sa šéfredaktorom aj technologickým riaditeľom. Rozhodoval som o všetkom - od obsahu po formu distribúcie.

Potom som išiel na stáž do Nieman Foundation for Journalism na Harvarde, kde som sa snažil pochopiť vzťah technologických firiem a vydavateľov a nájsť spôsoby, ako získavať peniaze za obsah, teda skúmal som rôzne spôsoby monetizácie.

Keď som sa vrátil do Francúzska, stal som sa riaditeľom fondu pre žurnalistiku. Ten tiež hľadal nové spôsoby monetizácie, podobne ako som sa snažil aj ja na stáži v Spojených štátoch. Tým som chcel len ilustrovať, že mi na správach naozaj záleží a Googlu tiež na správach záleží."

A na čo ste počas svojej stáže prišli? Ako bude žurnalistika v budúcnosti zarábať? Bude to cez platené články, cez iný typ reklamy alebo prostredníctvom sponzorov?

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C48NA na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M48NA na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Google

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Podcast Tech_FM

NASA sa dotkla asteroidu, odobrala vzorky

Čo nové sa udialo vo vede.

Podcast Pravidelná dávka

Čo nám priniesli antibiotiká a ako ich nahradíme?

O minulosti, súčasnosti a budúcnosti antibiotík.

Kanadsko-americký bývalý iluzionista James Randi, ktorý podstatnú časť kariéry strávil vyvracaním tvrdení o nadprirodzene, zomrel vo veku 92 rokov.