Prejsť z paušálu na predplatené karty sa nedá tak jednoducho. Treba si za to zaplatiť. FOTO - TASR
BRATISLAVA - Mobilní operátori svojim zákazníkom komplikujú prechod z paušálov na predplatené karty. Orange to vôbec neumožňuje. Klient musí najprv vypovedať zmluvu, až potom si môže kúpiť Prima kartu, čím príde o svoje pôvodné telefónne číslo. V EuroTeli stojí prechod z volacieho programu na predplatenú kartu 1200 korún a zákazník môže naďalej využívať služby, ktoré Easy karta podporuje, vrátane telefónneho čísla.
Opačný prechod - z karty na paušál ani jedna z firiem nespoplatňuje a zákazníkom umožňujú ponechať si svoje pôvodné telefónne číslo. Záujemcov o mobilnú komunikáciu, ktorí veľa neprevolajú, komunikujú SMS-kami a potrebujú byť dosiahnuteľní, sa snažia prilákať najmä lacnými paušálmi, ako napríklad Flexi od Orangeu za 119 korún mesačne, alebo 20+20Viac od EuroTelu, ktorý mesačne vyjde na 236 korún.
Málo aktívni klienti
Podobne ako inde na svete, aj slovenskí operátori, ktorí majú spolu 4,23 milióna zákazníkov, ponúkajú dve možnosti ako platiť za mobilnú komunikáciu. Necelá polovica využíva mesačné programy, za ktoré platia každý mesiac faktúry. Takmer dva a pol milióna zákazníkov dalo pred faktúrami prednosť predplateným kartám - v Orangei Prime a v EuroTeli Easy. Operátori si poplatky za služby strhávajú z kreditu na karte, ktorý si zákazníci obnovujú napríklad stieracími kupónmi, cez bankomat, alebo SMS-kou.
Obaja mobilní operátori sa zhodujú, že predplatené karty využívajú najmä ľudia, ktorí chcú byť dostupní, ale aktívne veľmi nekomunikujú, alebo takmer výhradne len SMS-kami. Ide najmä o deti a mládež. EuroTel a Orange sa preto snažia zákazníkov z predplatených kariet smerovať na mesačné paušály, ktoré sa na výnosoch podieľajú väčšou mierou. "Priemerný výnos na zákazníka je na predplatených kartách nižší ako na mesačných programoch," povedal Milan Hric z divízie vonkajších vzťahov EuroTelu.
Zákazníci sa sťahujú za paušálmi
Podľa generálneho riaditeľa EuroTelu Roberta Chvátala firma vlani dosiahla takmer pätinový nárast výnosov na 13,3 miliardy korún práve preto, že 93-tisíc zákazníkov prešlo z predplatených kariet Easy na mesačné programy. Napriek tomu dve tretiny z 1,9 milióna zákazníkov operátora stále používajú predplatené karty Easy.
Orange bol vlani v migrácii zákazníkov na paušály úspešnejší. Podľa generálneho riaditeľa firmy Petra Lančariča vlani prešlo z Prima kariet na fakturované programy 127-tisíc zákazníkov. V Orangei, ktorý vlani zinkasoval o necelých 6 miliárd viac ako EuroTel, karty Prima používa len polovica z 2,36 milióna klientov, teda 1,18 milióna ľudí. (dc)