F irst Lego League je najväčšia medzinárodná robotická súťaž pre mladých výskumníkov vo veku od 10 do 16 rokov. Deťom z 80 krajín umožňuje prvýkrát naprogramovať svojho robota. Pre mnohých súťažiacich je to však len začiatok vzrušujúcej cesty k vývoju skutočných robotov.
“Odkiaľ teda začať a ako nadviazať na skúsenosti a vedomosti?
„
Na Slovensku sa First Lego League (FLL) organizuje od roku 2010. Táto súťaž stovkám detí na našich základných školách umožnila naprogramovať svojho prvého robota a zažiť krásny pocit, keď TO začne fungovať. Veľa z nich sa absolvovaním tejto súťaže aj skutočne nadchne a inšpiruje k ďalšiemu štúdiu.
Deti, rodičia aj organizátori súťaže si však často kladú otázky: Ako ďalej po First Lego League?
Ako podchytiť rozvíjajúci sa talent, rozšíriť nadobudnuté vedomosti a nasmerovať mladého technika – výskumníka na cestu skutočného robotického vývoja?
Ako sa stať vývojárom
Vzhľadom na rozsah súčasnej robotiky asi nie je možné stanoviť univerzálny postup. Porovnaním skúseností viacerých vývojárov, ktorí v uplynulých rokoch prešli podobnú cestu, však dokážeme pomenovať aspoň zopár základných vývojových etáp, ktoré je užitočné absolvovať.
Vyžaduje si to však značnú dávku odhodlania, motivácie, trpezlivosti a množstva hodín strávených štúdiom aj experimentovaním, ale tá cesta stojí za vynaloženú námahu.
Nielen preto, že pocit zadosťučinenia po prekonaní každej prekážky je priam návykový, ale najmä kvôli tomu, že jej výsledkom je sebavedomý komplexný vývojár, schopný samostatnej práce, zvyknutý neustále sa vzdelávať a pracovať na rozvoji svojich zručností.
Vďaka rokom poctivej práce si navyše vybuduje aj cit na vyhľadávanie a spájanie informácií a riešenie širokého spektra problémov.
A to je kombinácia vlastností, ktorá je v dnešnom svete mimoriadne žiadaná a umožňuje uplatniť sa v rozličných odvetviach nielen technického charakteru.
Odkiaľ teda začať a ako nadviazať na skúsenosti a vedomosti získané vo FLL?

Úplne od začiatku?
Robotické stavebnice ako LEGO Mindstorms, Merkur, Bioloid alebo Fischertechnik síce umožnia deťom zažiť pocit nadšenia z prvého vlastnoručne postaveného robota, ale často je to za cenu mnohých zjednodušení a pomôcok, či už z hľadiska mechanického, elektronického alebo programátorského.
Ak je naším cieľom preniknúť hlbšie do problematiky robotického vývoja, je nevyhnutné odpútať sa od týchto pomôcok a začať úplne od začiatku, od základov elektroniky.
Štúdium elektroniky totiž prirodzeným vývojom privedie mladého výskumníka k jednočipovým mikropočítačom – mikrokontrolérom.
Mikrokontroléry ho privedú k programovaniu a návrhu dosiek plošných spojov a dosky plošných spojov k samotnému konštruovaniu.
Prvá LED-ka
Úloha rozblikať prvú diódu, zapojiť klopný obvod, roztočiť jednosmerný motor či spracovať signál zo senzora čiary pre mladého nadšenca, ktorý už zvláda Mindstormy (stavebnica LEGO) a podobné úlohy dokáže naprogramovať za pár minút, neznie až tak lákavo.