Piatok, 4. december, 2020 | Meniny má Barbora, BarbaraKrížovkyKrížovky

Mars mal kedysi viac mesiacov, zničil si ich sám

Nová štúdia odhaľuje, ako vznikli mesiace červenej planéty.

BRATISLAVA. Oproti iným mesiacom sú malé a majú zvláštny zemiakový tvar. Aj preto mnoho vedcov predpokladalo, že mesiace Phobos a Deimos boli kedysi asteroidy, ktoré pritiahla gravitačná sila červenej planéty.

V skutočnosti sú však dva mesiace zrejme posledné pozostatky veľkého nárazu, podobného tomu, ktorý stvoril aj Mesiac planéty Zem. Naznačuje to štúdia, ktorú uverejnili v žurnále Nature Geoscience.

Hypotéza o veľkom náraze nie je nová. Už predošlé výskumy naznačovali, že práve stret planéty s veľkým telesom vytvoril aj preliačinu Borealis, ktorá zaberá dve pätiny povrchu Marsu.

Nové počítačové modely naznačujú, že po náraze sa okolo planéty vytvoril prstenec s vesmírnym odpadom. V jeho najhustejšej časti neskôr vznikli veľké mesiace s priemerom až 160 kilometrov.

Vplyvom ich gravitácie sa vytvorili mesiace vo vonkajšom prstenci. Boli menšie a medzi nimi vznikli aj Phobos a Deimos. Mars však svoje mesiace odsúdil na zánik.

Počas piatich miliónov rokov ich priťahoval svojou gravitačnou silou a zanikli pri náraze s planétou. Phobos a Deimos sú tak jediné mesiace, ktoré zatiaľ prežili. Nie však na dlho. Podobný osud čaká aj mesiac Phobos, naznačila to štúdia, ktorú minulý rok uverejnili v žurnále Nature Geosicence.

Ak sa veľký náraz skutočne odohral, pomôže to vedcom vysvetliť aj iné časti dávnej marťanskej histórie. Napríklad to, ako planéta dosiahla svoju súčasnú rýchlosť rotácie a ako stratila svoju atmosféru a povrchovú vodu, povedal pre web Space.com hlavný autor štúdie Pascal Rosenblatt.

Mars, Slnečná sústava, Planéty

Gröhling by mohol na revanš blokovať Matovičov plán, ale neurobí to

Do Vianoc otvoria aj školu, kam chodia Matovičove dcéry.

Lídri strán po rokovaní u prezidentky.

Dobré ráno: Lučanský mal brať úplatky. Kedy sa skončí zatýkanie?

Čo to vypovedá o štáte v ktorom sme žili?

Prokurátor Maroš Žilinka.

Sackboy: A Big Adventure je hra pre celú rodinu

Rodinná hra s vlnenou bábikou v hlavnej úlohe.

Kuracie kúsky z pestovaného mäsa od firmy Eat Just. Predaj kultivovaného mäsa schválil ako prvý Singapur.

Najvýznamnejšia vedkyňa, o ktorej ste asi nikdy nepočuli

Spoluzaklada významnú oblasť matematiky.