Piatok, 19. august, 2022 | Meniny má Lýdia

Mars mal kedysi viac mesiacov, zničil si ich sám

Nová štúdia odhaľuje, ako vznikli mesiace červenej planéty.

BRATISLAVA. Oproti iným mesiacom sú malé a majú zvláštny zemiakový tvar. Aj preto mnoho vedcov predpokladalo, že mesiace Phobos a Deimos boli kedysi asteroidy, ktoré pritiahla gravitačná sila červenej planéty.

V skutočnosti sú však dva mesiace zrejme posledné pozostatky veľkého nárazu, podobného tomu, ktorý stvoril aj Mesiac planéty Zem. Naznačuje to štúdia, ktorú uverejnili v žurnále Nature Geoscience.

Hypotéza o veľkom náraze nie je nová. Už predošlé výskumy naznačovali, že práve stret planéty s veľkým telesom vytvoril aj preliačinu Borealis, ktorá zaberá dve pätiny povrchu Marsu.

Nové počítačové modely naznačujú, že po náraze sa okolo planéty vytvoril prstenec s vesmírnym odpadom. V jeho najhustejšej časti neskôr vznikli veľké mesiace s priemerom až 160 kilometrov.

Vplyvom ich gravitácie sa vytvorili mesiace vo vonkajšom prstenci. Boli menšie a medzi nimi vznikli aj Phobos a Deimos. Mars však svoje mesiace odsúdil na zánik.

Počas piatich miliónov rokov ich priťahoval svojou gravitačnou silou a zanikli pri náraze s planétou. Phobos a Deimos sú tak jediné mesiace, ktoré zatiaľ prežili. Nie však na dlho. Podobný osud čaká aj mesiac Phobos, naznačila to štúdia, ktorú minulý rok uverejnili v žurnále Nature Geosicence.

Ak sa veľký náraz skutočne odohral, pomôže to vedcom vysvetliť aj iné časti dávnej marťanskej histórie. Napríklad to, ako planéta dosiahla svoju súčasnú rýchlosť rotácie a ako stratila svoju atmosféru a povrchovú vodu, povedal pre web Space.com hlavný autor štúdie Pascal Rosenblatt.

Poľovnícka chata v obci Čifáre, v ktorej sa stretávali Robert Fico a spol.

Sťažnosť vyšetrovateľa Juhása zamietla prokurátorka, ktorá priťažila aj čurillovcom.

Sklamaný tréner Weiss.

Tréner Mostaru reagoval na trénera Slovana: Kolega Weiss je sebavedomý.

V Maďarsku postaví CATL svoju druhú európsku fabriku.

Fabrika firmy CATL za sedem miliárd eur prinesie Maďarsku dôležité know-how.

Ranný brífing SME

Prečítajte si najdôležitejšie správy.