Závody Nascar nie sú v Európe príliš známe a ani populárne, dôvodov si pragmatický obyvateľ Starého Kontinentu nájde viac než dosť. Jazdenie po ováloch so zákrutami len vľavo nie je pre klasického diváka nič zaujímavé. Samostatnú časť tvoria búračky, ale to zrejme v každom automobilovom športe, od truckov až po krehké formule. Poďme sa však pozrieť bližšie na ďalší produkt športovej série od Electronic Arts, ktorá zmenila svoje meno z Nascar Thunder + ročník na Nascar SimRacing. Zmena je život a ja popoháňaný divácky úspešným americkým filmom Dni Hromu s T.Cruisom v hlavnej úlohe, zasadám do svojho virtuálneho kokpitu k prvej jazde a hneď v prvom oblúku som pocítil tvrdosť betónových mantinelov.
Z predošlého odstavcu je asi každému zrejmé, že nie som horlivým fanúšikom krúženia po ováloch a posledná nascarovská hra, ktorú som hrával bol staručký Nascar 2 od Papyrusu, ten to s hardcore simuláciami zabalil pred niekoľkými rokmi a hoci bola odozva hráčov kladná, Nascarom sa už nevenuje. Jediným, osamelo krúžiacim, výrobcom sa tak stal gigant EA a bez konkurenčného prostredia si vydáva každý rok svoj pokrm pre americké publikum.
Už tradične si dali športoví mágovia záležať na licenciách a neprídete o žiadneho skutočného hráča. Uvidíte Jeffa Gordona i Jimmieho Johnsona a nechýba Matt Kenseth a Tony Stewart. Neviem ako ste na tom vy, slovenskí hráči a aký efekt bude na vás mať prítomnosť licencie, ale veľké množstvo kladných ohlasov by som nečakal. Buďme však radi, že tu niečo podobné máme, dokonca i s rovnakou vizážou jednotlivých automobilov. Keď sme už pri tátošoch, prekvapí vás skromná ponuka, vozidlá Nascaru vyzerajú takmer rovnako, ale držanie sa reality nepustí. Nechýbajú ani skutočné okruhy, je ich 24 a či sa vám to páči alebo nie, vyzerajú takmer zhodne, rozdiely nájdete len v dĺžke a uhlu zákrut.
Dôraz kladený na početnú základňu hráčov za veľkou mlákou dáva i nám možnosť okúsiť, aké to je sa šprtať v motore, nastaveniach rôznych častí vozidla. Bez skúseností a nastavení si vlastných údajov sa vám automobil rozsype pod rukami ihneď po štarte, na to slúžia tréningy a skúšobné jazdy. Pre každú trať je nutné zvoliť vhodný výkon motoru (rýchlosť/akcelerácia) i pneumatík (dotyková plocha s traťou a podobne). Môžete všetko nechať na defaultnom nastavení, ale potom sa musíte zmieriť s lepšie pripravenými protivníkmi.
Okrem tradičnej ponuky jednotlivých závodov je najväčším ťahúňom kariéra s možnosťou riadenie tímu. Na začiatku máte k dispozícií istý finančný obnos a z neho čerpáte na vývoj lepšieho auta, výrobu reklamných predmetov a opravu vozidla po preteku. Každý účet má svoje dno, o čom sa sám presviedčam každý mesiac výpisom z banky a ďalšie peniaze získavate za umiestnenie v závode, pričom je každý dotovaný inou sumou. Po potvrdení trate máte hodinku na vyskúšanie si vhodného nastavenia, nasleduje kvalifikácia (niekoľko dolárov dostanete i za pole position), happy hour pred závodom, kde sa stretnete s ďalšími 42 jazdcami (prípadne 35, ak ste si zvolili súboje pickupov). Každé umiestnenie je bodované a čím vyššie sa prederiete, tým stúpa aj počet sponzorov, snažiacich sa dostať svoju reklamu na vozidlo. Sami si vyberáte, s kým podpíšete kontrakt a pri slabých výsledkoch o vás nikto nebude mať záujem, kasa sa začne vyprázdňovať, nemáte na nové vylepšenia, čiže na lepšie vozidlo a tento kolobeh je už každému jasný.
Priaznivci motorov, zaspávajúci po boku s prevodovkou a fľaškou motorového oleja pod vankúšom, budú nadšení z komplexného spracovania telemetrie, ktorú si môžete kedykoľvek vyvolať a sledovať tak v grafoch výkon automobilu i samotného jazdca, čím sa môžete poučiť z chýb, prípadne si dať pozor napríklad na zákrutu číslo 3, kde by ste mali ubrať plyn o 2-3 km/h, aby bol prejazd ideálny. Znie to šialene? Máte pravdu, ale niekoho dostáva do vytrženia pohľad na otvorenú zlomeninu, iný má záľubu v študovaní otáčok motora. Telemetria sa spúšťa ako samostatný program, čiže sa načítava trochu dlhšie ako by bolo vhodné na neustále sledovanie.
Celý seriál pretekov Nascar je jedna veľká americká show, kde hrá veľkú úlohu sústredenie jazdca a to si nerobím žiadnu prdel, ono i krúženie stále v jednom smere je náročné. Som však rád, že okrem Nascaru sa na naše obrazovky nedostane ťahanie traktorov alebo podobný druh „športu“.
GRAFIKA 7 / 10
Na prvý pohľad vyzerá prevedenie trate až príliš jednotvárne, na druhú stranu boli vytvorené podľa skutočných predlôh, takže chyba je niekde inde. Okolie oválov zdobia tribúny, asfalt na trati je občas rozpukaný, v boxoch stoja animovaní mechanici – nič výnimočné, preto všetko zostáva na spracovaniach automobilov. Na začiatku závodu vyzerajú všetky uhladene, ich vizáž si môžete sami zvoliť v priloženom minieditore. Za dosť veľkú chybu považujem graficky takmer nulový model poškodenia. Náraz vidíte skutočne len demonštratívne a v preteku, kde sa na seba tlačí 43 automobilov, teda možnosť nádherných masových havárií, tlačeníc a odletujúcich plechov, by sa viac hodilo niečo sofistikovanejšie. Nič také sa nekoná, ak do vás niekto zozadu nabúra, pokrčí sa vám ľavý/pravý nárazník, ak spredu, dostanete info o poškodenom/odpadnutom kolesu alebo zničenom motore. Možno som príliš náročný a hral som FlatOut dlhšie ako by bolo vhodné, ale podobné poškodenie karosérie sa do tejto hry hodí ako vychladený polliter na piatkový večer.
INTERFACE 8 / 10
Ovládanie pomocou klávesnice sa dá zvládnuť, ale podpora force-feedbacku a rôznych nastavení je priam volaním po vlastnení nejakého volantu. S ním bude zážitok precítenejší, to však platí pre akýkoľvek závodný titul. Na výber máte niekoľko pohľadov, vhodných je viacero a môžete si zvoliť svojho favorita podľa momentálneho duševného rozpoloženia (od priviazaného na nárazníku, cez sediaceho na kapote, v kokpite, až po vejúceho za vozidlom).
Plusom je nastavenie rôznych viditeľných tabuliek pri preteku, kde si môžete zvoliť poradie, informácie o závode (vaša pozícia, odstup od protivníka pred i za vami, objem pohonných hmôt atď.), o jednotlivých kolách, zaťaženie pneumatík a iné. Takto máte prehľad o všetko, čo sa momentálne na trati deje a o stave vozidla. Nechýbajú ani známe budíky (otáčkomer, nádrž, teplota vody a oleja v chladiči a draft).
HRATEĽNOSŤ 7 / 10
Zábavnosť produktu závisí na vašom zameraní. Z obtiažneho simulátoru si môžete osekaním reálnych položiek spraviť z Nascaru arkádové búranie, ale primárne musíte byť pozitívny pre hardcore simuláciu. Možnosť kariéry je výborným hnacím motorom, hlavne v spojení so starania sa o finančnú stránku pretekárskej stajne, s možnosťou rozhodovania vylepšenia vyvíjaného vozidla. Celá sezóna je dostatočne dlhá, aby ste si pripadali ako pri skutočnom ročníku, ale je tu jedno veľké ale.
Pre našincov je prijateľnejšia Formula 1, tá je však bez licencie a dlhšie sa neobjavila na našich monitoroch. Monotónny štýl tratí je viac než zväzujúci a po odjazdení niekoľkých pretekov môžete mať všetkého plné zuby, veď na výber máme rôzne rally alebo akčnejší Underground. Jednoducho, Nascar je pre Európanov nudné krúženie po primitívnych tratiach, bez akejkoľvek zmeny prostredia.
MULTIPLAYER
Netestoval som ho.
ZVUKOVÉ EFEKTY 6 / 10
Dunenie motorov začujete na začiatku preteku, ale pri samotnom súťažní sa Dopplerov efekt zvrháva vo výrazne slabšie spracovaní rev. Pískanie pneumatík alebo zvuk pri náraze je neuveriteľne jednoduchý a preto zvukové efekty ťahá spojenie s boxom, kde vás informujú o všetkých dôležitých udalostiach.
HUDBA 8 / 10
Každá hra zo série EA Sports má oficiálny soundtrack, zložený z originálnych skladieb a Nascar SimRacing na tom nie je inak. Rockovo ladený playlist sa k automobilom hodí a nemusíte poznať všetkých interpretov, výber piesní je výborný. Spomeniem len Papa Rouch (Non Listening) alebo Seven Wise (Life), zoznam nie je príliš dlhý, ale kvalitný. Hudbu si vychutnáte len v menu, možno by vás pri samotnom preteku dokonale navnadila, išlo by o degradáciu skutočného Nascaru, veď žiadny jazdec nemá počas závodu zapnuté rádio.
NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 6 / 10
O obtiažnosti som viac-menej písal počas celého článku a opakovanie je síce matka múdrosti, ale pre dnešok ju necháme pekne ležať v kúte a budem sa venovať inteligencii protivníkov. Nováčikovia sa nemusia obávať náporu vyše štyroch desiatok jazdcov, môžete si nastaviť ich umelú inteligenciu/debilitu i dotieravosť. Trochu ma sklamal menší počet počítačom vyvolaných hromadných havárií (tak som sa musel činiť ja :), ktoré sú nielen divácky atraktívne. Niekedy ma zarazilo príliš agresívne jazdenie niektorých hráčov, keď som ich predbiehal o kolo, v pohode si strčili do zadnej časti vozidla, vo vysokej rýchlosti som to pekne napálil do betónovej steny, čo znamenalo predčasné ukončenie preteku. To naštve. To naštve poriadne. To naštve tak, že rozdrvené klávesy lietajú vzduchom. Málokedy sa mi podarilo po neovládateľnom šmyku nezdemolovať vozidlo, čo sa ostatným darilo viac než dobre, takže odporúčam plné sústredenie po celú dobu krúženia. Nemusíte sa obávať celej dĺžky preteku, nastavíte si percentuálnu veľkosť a z niekoľkých hodín sa stane 10-15 minútová záležitosť.
ZÁVEREČNÝ VERDIKT 7 / 10
Keď mám povedať pravdu, z Nascar SimRacing som bol sklamaný. Pôvodné Nascary od Papyrusu ma chytili viac (z pokračovaní som hral len demá) a ďalší ročník od EA mi pripadá skôr ak mierny update minulého Nascar Thunder 2004. Ak sa vám celý koncept seriálu zdá nudný, s kľudným svedomím si odčítajte všetky hviezdičky, táto hra je len pre špecifický okruh uchádzačov, ktorý je i medzi našimi čitateľmi neskutočne úzky. Ak vás je viac, napíšte nám vaše postrehy do diskusie a možno prilákate ďalšieho fanúšika. Podarí sa vám to určite skôr ako Nascar SimRacingu.