Ako sa šoférujú vesmírne sondy? Na manéver majú niekedy len jeden pokus

Trasu misie navrhujú roky pred začiatkom cesty, ktorá môže trvať aj niekoľko rokov.

Sonda Juno.(Zdroj: NASA)

BRATISLAVA. Jazdu bežného vozidla vodič prispôsobuje tomu, čo vidí bezprostredne pred sebou. Reaguje v zlomkoch sekundy, inak hrozí havária.

Ovládanie vesmírnej sondy je ešte o čosi komplikovanejšie. Všetko sa riadi zo Zeme a riadiacim signálom trvá, kým prejdú kozmické vzdialenosti.

Aj keď trasu misie plánujú vopred, úspech niekoľkoročnej cesty často závisí od jedného manévru, na ktorý majú iba jeden pokus.

Prípadná vesmírna havária síce nestojí ľudské životy, ale sú za ňou roky práce veľkej skupiny ľudí a obrovské vložené prostriedky.

Článok pokračuje pod video reklamou

Dizajn misie

Vesmírne lode bez posádky sa pri navigácii spoliehajú na rádiové signály, ktorými komunikujú s riadiacou centrálou. Presnosť navádzania ovplyvňujú podľa magazínu Scientific American štyri faktory:

– systém merania, ktorým sa určuje poloha a rýchlosť sondy,

– poloha, z ktorej sa tieto merania uskutočňujú,

– presný model slnečnej sústavy,

– modely pohybu sondy.

Trasa, ktorou sonda poletí, sa určuje na úplnom začiatku misie. Zohľadňovať musí všetky planéty a väčšie vesmírne telesá, ktoré ju môžu ovplyvniť svojím gravitačným pôsobením.

NASA do svojich plánov zahŕňa aj najbližšie a najvzdialenejšie body obežných dráh týchto telies, prípadné slnečné konjunkcie (vesmírne teleso sa nachádza na opačnej strane Slnka ako Zem) a prelety okolo nich.

Súčasťou dizajnu misie je aj takzvaná referenčná trajektória, ktorá sonde umožní vykonať všetky potrebné merania a pokusy. Samotné ovládanie sondy potom spočíva v posielaní drobných úprav a správne načasovaných zapálení motorov.

Jeden pokus

Aby mohla sonda Juno skúmať Jupiter, musí sa dostať na jeho obežnú dráhu. Signál z antény Deep Space Network k nej putuje 860 miliónov kilometrov a trvá mu to približne 48 minút.

Z riadiacej centrály už preto poslali príkaz „ji4040“, ktorý vloží Juno do rúk autopilota a začne sekvenciu, ktorá sondu umiestni na obežnú dráhu najväčšej planéty našej slnečnej sústavy.

Počas 35-minútového zapálenia motorov vypnú všetky ostatné nástroje, aby manéver nič nenarúšalo. „Ide o kľúčovú časť a všetko musí fungovať správne. Ak sa niečo nepodarí, môže sa stať, že stratíme celú misiu,“ povedal pre web The Verge jeden z členov tímu Steve Levin.

Aj ďalšia známa sonda mala iba jeden pokus zvládnuť historický okamih. Pri prelete okolo trpasličej planéty Pluto musela New Horizons trafiť do pomyselného obdĺžnika s rozmerom stokrát stopäťdesiat metrov.

Posledné pokyny na jej kurz sa pritom dali poslať desať dní predtým. Ak by sa niečo nepodarilo, namiesto záberov Pluta by New Horizons poslala domov fotografie prázdneho vesmíru.

Prečítajte si tiež: Najväčšou výzvou New Horizons bude trafiť dráhu preletu

 

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Tech

Inzercia - Tlačové správy

  1. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  2. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 32 697
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 21 710
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 20 351
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 10 400
  5. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 9 836
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 6 385
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 4 733
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 661
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 793
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 248

Téma: Slnečná sústava


Článok je zaradený aj do ďalších tém Astronómia, New Horizons (vesmírna sonda NASA), NASA, Jupiter, Vesmír

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Noční vlci: nielen motorkári, ale aj Putinovi žoldnieri

Gang ruských motorkárov je prepojený na Kremeľ, v Európe môže šíriť nielen propagandu.

ŠPORT

Sagan vie, že vyhrá. Len musím prísť do Paríža, hovorí

Slovák má na čele bodovacej súťaže už prakticky nedostižný náskok.

PRIMÁR

Ako dlho zostane nikotín v tele po poslednej cigarete?

Kedy sa nikotín odbúra z krvi a komu to trvá najdlhšie.

Neprehliadnite tiež

Čo robiť, aby sa vám v lete neprehrieval telefón

Nedávajte telefón do mrazničky.

PODCAST ZOOM

Zoom: Globálne otepľovanie ukázali cyklistické preteky

Čo nám cyklistika hovorí o zmene klímy.