Ako sa šoférujú vesmírne sondy? Na manéver majú niekedy len jeden pokus

Trasu misie navrhujú roky pred začiatkom cesty, ktorá môže trvať aj niekoľko rokov.

Sonda Juno.(Zdroj: NASA)

BRATISLAVA. Jazdu bežného vozidla vodič prispôsobuje tomu, čo vidí bezprostredne pred sebou. Reaguje v zlomkoch sekundy, inak hrozí havária.

Ovládanie vesmírnej sondy je ešte o čosi komplikovanejšie. Všetko sa riadi zo Zeme a riadiacim signálom trvá, kým prejdú kozmické vzdialenosti.

Aj keď trasu misie plánujú vopred, úspech niekoľkoročnej cesty často závisí od jedného manévru, na ktorý majú iba jeden pokus.

Prípadná vesmírna havária síce nestojí ľudské životy, ale sú za ňou roky práce veľkej skupiny ľudí a obrovské vložené prostriedky.

Dizajn misie

Vesmírne lode bez posádky sa pri navigácii spoliehajú na rádiové signály, ktorými komunikujú s riadiacou centrálou. Presnosť navádzania ovplyvňujú podľa magazínu Scientific American štyri faktory:

– systém merania, ktorým sa určuje poloha a rýchlosť sondy,

– poloha, z ktorej sa tieto merania uskutočňujú,

– presný model slnečnej sústavy,

– modely pohybu sondy.

Trasa, ktorou sonda poletí, sa určuje na úplnom začiatku misie. Zohľadňovať musí všetky planéty a väčšie vesmírne telesá, ktoré ju môžu ovplyvniť svojím gravitačným pôsobením.

NASA do svojich plánov zahŕňa aj najbližšie a najvzdialenejšie body obežných dráh týchto telies, prípadné slnečné konjunkcie (vesmírne teleso sa nachádza na opačnej strane Slnka ako Zem) a prelety okolo nich.

Súčasťou dizajnu misie je aj takzvaná referenčná trajektória, ktorá sonde umožní vykonať všetky potrebné merania a pokusy. Samotné ovládanie sondy potom spočíva v posielaní drobných úprav a správne načasovaných zapálení motorov.

Jeden pokus

Aby mohla sonda Juno skúmať Jupiter, musí sa dostať na jeho obežnú dráhu. Signál z antény Deep Space Network k nej putuje 860 miliónov kilometrov a trvá mu to približne 48 minút.

Z riadiacej centrály už preto poslali príkaz „ji4040“, ktorý vloží Juno do rúk autopilota a začne sekvenciu, ktorá sondu umiestni na obežnú dráhu najväčšej planéty našej slnečnej sústavy.

Počas 35-minútového zapálenia motorov vypnú všetky ostatné nástroje, aby manéver nič nenarúšalo. „Ide o kľúčovú časť a všetko musí fungovať správne. Ak sa niečo nepodarí, môže sa stať, že stratíme celú misiu,“ povedal pre web The Verge jeden z členov tímu Steve Levin.

Aj ďalšia známa sonda mala iba jeden pokus zvládnuť historický okamih. Pri prelete okolo trpasličej planéty Pluto musela New Horizons trafiť do pomyselného obdĺžnika s rozmerom stokrát stopäťdesiat metrov.

Posledné pokyny na jej kurz sa pritom dali poslať desať dní predtým. Ak by sa niečo nepodarilo, namiesto záberov Pluta by New Horizons poslala domov fotografie prázdneho vesmíru.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Najväčšou výzvou New Horizons bude trafiť dráhu preletu

 

Najčítanejšie na SME Tech


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  1. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  2. Malé knedličky, veľké dojmy
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  6. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  7. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  10. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 045
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 858
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 891
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 414
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 134
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 501
  7. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 4 500
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 664
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 988
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 759

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami (Komentár Máriusa Kopcsaya)

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

KOMENTÁRE

Férové, ale drsné ultimátum z USA (Schutzov týždeň)

Prečo je balvanom v oku ten iliberál, ktorý nevládne?

EKONOMIKA

Kažimír dostal košom. Sulík odmietol zmenu dlhovej brzdy

Sulík sa stretol s ministrom financií.

ŠPORT

Sagan: Keď idem so Slovákmi, navzájom sa motivujeme

Majstra sveta čaká prvý ostrý štart.

Neprehliadnite tiež

TECH_FM

NASA oznámila obrovský objav, prečo sú vedci takí nadšení

Veď je to „len“ ďalšia hviezdna sústava. Tak prečo toľko kriku? Vysvetľuje podcast TECH_FM.

Pluto a jeho mesiace budú oficiálne ríšou mŕtvych

Nové názvoslovie pre systém trpasličej planéty sa inšpiruje aj mytológiou.

Slovák vymyslel klávesnicu na písanie vo virtuálnej realite

PunchKeyboard nenaruší zážitok z virtuálneho prostredia pri zadávaní textu.

Je vám naponáhlo? Appka prezradí, kde je najbližší voľný záchod

Japoncom sa už nestane, že kým stoja v rade na WC, iné kabínky v dosahu chôdze sú prázdne.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop