Ako sa šoférujú vesmírne sondy? Na manéver majú niekedy len jeden pokus

Trasu misie navrhujú roky pred začiatkom cesty, ktorá môže trvať aj niekoľko rokov.

Sonda Juno.(Zdroj: NASA)

BRATISLAVA. Jazdu bežného vozidla vodič prispôsobuje tomu, čo vidí bezprostredne pred sebou. Reaguje v zlomkoch sekundy, inak hrozí havária.

Ovládanie vesmírnej sondy je ešte o čosi komplikovanejšie. Všetko sa riadi zo Zeme a riadiacim signálom trvá, kým prejdú kozmické vzdialenosti.

Aj keď trasu misie plánujú vopred, úspech niekoľkoročnej cesty často závisí od jedného manévru, na ktorý majú iba jeden pokus.

Prípadná vesmírna havária síce nestojí ľudské životy, ale sú za ňou roky práce veľkej skupiny ľudí a obrovské vložené prostriedky.

Dizajn misie

Vesmírne lode bez posádky sa pri navigácii spoliehajú na rádiové signály, ktorými komunikujú s riadiacou centrálou. Presnosť navádzania ovplyvňujú podľa magazínu Scientific American štyri faktory:

– systém merania, ktorým sa určuje poloha a rýchlosť sondy,

– poloha, z ktorej sa tieto merania uskutočňujú,

– presný model slnečnej sústavy,

– modely pohybu sondy.

Trasa, ktorou sonda poletí, sa určuje na úplnom začiatku misie. Zohľadňovať musí všetky planéty a väčšie vesmírne telesá, ktoré ju môžu ovplyvniť svojím gravitačným pôsobením.

NASA do svojich plánov zahŕňa aj najbližšie a najvzdialenejšie body obežných dráh týchto telies, prípadné slnečné konjunkcie (vesmírne teleso sa nachádza na opačnej strane Slnka ako Zem) a prelety okolo nich.

Súčasťou dizajnu misie je aj takzvaná referenčná trajektória, ktorá sonde umožní vykonať všetky potrebné merania a pokusy. Samotné ovládanie sondy potom spočíva v posielaní drobných úprav a správne načasovaných zapálení motorov.

Jeden pokus

Aby mohla sonda Juno skúmať Jupiter, musí sa dostať na jeho obežnú dráhu. Signál z antény Deep Space Network k nej putuje 860 miliónov kilometrov a trvá mu to približne 48 minút.

Z riadiacej centrály už preto poslali príkaz „ji4040“, ktorý vloží Juno do rúk autopilota a začne sekvenciu, ktorá sondu umiestni na obežnú dráhu najväčšej planéty našej slnečnej sústavy.

Počas 35-minútového zapálenia motorov vypnú všetky ostatné nástroje, aby manéver nič nenarúšalo. „Ide o kľúčovú časť a všetko musí fungovať správne. Ak sa niečo nepodarí, môže sa stať, že stratíme celú misiu,“ povedal pre web The Verge jeden z členov tímu Steve Levin.

Aj ďalšia známa sonda mala iba jeden pokus zvládnuť historický okamih. Pri prelete okolo trpasličej planéty Pluto musela New Horizons trafiť do pomyselného obdĺžnika s rozmerom stokrát stopäťdesiat metrov.

Posledné pokyny na jej kurz sa pritom dali poslať desať dní predtým. Ak by sa niečo nepodarilo, namiesto záberov Pluta by New Horizons poslala domov fotografie prázdneho vesmíru.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Najväčšou výzvou New Horizons bude trafiť dráhu preletu

 

Najčítanejšie na SME Tech


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  4. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  8. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 12 251
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 642
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 7 824
  4. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 6 036
  5. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 770
  6. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 484
  7. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 405
  8. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 5 160
  9. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 3 754
  10. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 3 397

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Jeden za všetkých, všetci za jedného. Čo má Kaliňák s tromi mušketiermi

Dom, v ktorom býva minister vnútra Robert Kaliňák, je pomenovaný podľa Aramisa z Troch mušketierov. Susedmi sú Athos a Porthos.

KOMENTÁRE

Oprávnenie ústavnej väčšiny rušiť amnestie je mína do systému

To, že amnestie sú nezrušiteľné, platí.

Neprehliadnite tiež

Antarktída môže byť v budúcnosti zelená, naznačuje štúdia

Rekordné teplotné zmeny v minulom storočí podstatne zrýchlili rast machov.

Umelá inteligencia a laser. Vytvorili múdru hračku pre mačky

Felik chce zabávať zvieratá, ktoré zostali samy doma.

Objavili ďalšie gény inteligencie. Môžu viesť k liekom na zlepšenie IQ

Rovnaké gény súvisia aj s dlhovekosťou a autizmom.

Natiahnuté aj preliačené. Samsung chce displeje ohýbať v dvoch smeroch

Samsung má nápad, ako zmeniť svet zobrazovacích panelov. Dostanú nové vlastnosti.