Utorok, 2. marec, 2021 | Meniny má AnežkaKrížovkyKrížovky

Ozónová diera nad Antarktídou sa pomaly uzdravuje

Globálne rozhodnutie z roku 1987 prinieslo prvé viditeľné dôkazy. Stenčovanie ozónovej vrstvy sa spomalilo.

Ozónová diera nad Antarktídou je najväčšia pre kombináciu nízkych teplôt a prudkého slnečného žiarenia.Ozónová diera nad Antarktídou je najväčšia pre kombináciu nízkych teplôt a prudkého slnečného žiarenia. (Zdroj: wikimedia/CC)

LONDÝN, BRATISLAVA. Vedci zaznamenali prvý jasný dôkaz o tom, že stenčovanie ozónovej vrstvy nad Antarktídou sa postupne spomaľuje. Vlani v septembri bola totiž ozónová diera približne o štyri milióny kilometrov štvorcových menšia než v roku 2000, naznačuje to štúdia uverejnená v odbornom časopise Science.

Stále zlý

"Zotavovanie" ozónovej vrstvy pripisujú vedci dlhodobému zákazu používania chemických látok, ktoré ju poškodzujú. Britskí vedci po prvý raz zaznamenali dramatický úbytok hrúbky ozónovej vrstvy v stratosfére približne desať kilometrov nad Antarktídou v polovici 80. rokov 20. storočia.

„V súčasnosti je stav ozónovej vrstvy stále veľmi zlý, ale považujem za veľmi dôležité, že vieme, že Montrealský protokol funguje a má vplyv na veľkosť diery. A to je veľký krok vpred,“ povedal pre spravodajskú stanicu BBC Markus Rex z Inštitútu Alfreda Wegenera pre polárny a morský výskum v Nemecku.

Chladničky aj spreje

Montrealský protokol z roku 1987 celosvetovo zakázal používanie chlór-fluorovaných uhľovodíkov (CFC), plynov, ktoré sa nachádzali v lakoch na vlasy, chladničkách ale aj v klimatizačných jednotkách.

Dôvodom, prečo sa stenčenie prejavilo najmä nad Antarktídou, je extrémny chlad a obrovské dávky denného svetla.

Ozón je pre ľudstvo dôležitý preto, že blokuje škodlivé ultrafialové žiarenie zo Slnka. Jeho nedostatok zvyšuje riziko výskytu rakoviny kože, sivého zákalu, ako aj rozličných chorôb zvierat a rastlín.

DOI: 10.1126/science.aae0061

Téma: Antarktída

Ozónová vrstva

Víťazom v koalícii je podľa preferencií Sulík, inak boduje Pellegrini.

V Dolnom Kubíne mesto neotvorí tento víkend ani jedno odberné miesto.

Sprísni sa nočný zákaz vychádzania.

Ako dopadol experiment s barmskou demokraciou.

Vizualizácia čiernej diery, ktorá pohlcuje hviezdu. Z podobnej udalosti k zemi doputovala nepolapiteľná častica.

Časticu zachytili v roku 2019.

Pásiky na kopcoch okolo rieky Marcha nafotil americký satelit Landsat 8.

Vzor sa ukazuje v každom ročnom období.

Objavený koč sa využíval k obradom.

Ide o prvý nález tohto druhu v oblasti Pompejí.

27. feb
Od Antarktídy odtrhol veľký ľadovec.

Ľadovec pravdepodobne odpláva z kontinentu alebo narazí na plytčinu.

27. feb