Prvý pokus nevyšiel. Kedy budeme lietať rýchlejšie ako zvuk?

Viacero firiem plánuje nadzvukové civilné lietadlá. Ako ďaleko sú projekty od reality?

Nadzvukové civilné lietadlo Concorde. (Zdroj: WIKIMEDIA/CC)

J e to už viac než dvanásť rokov, čo britsko-francúzske dopravné lietadlo Concorde ukončilo svoj posledný komerčný let.

Skončila sa tak prvá a nie celkom úspešná éra nadzvukovej leteckej dopravy.  

Prvú generáciu nadzvukových (supersonických) civilných dopravných lietadiel pritom tvorili len dva typy – Concorde a ruský, či v tých časoch ešte sovietsky Tupolev Tu-144.

Celkovo sa vyrobilo len dvadsať lietadiel Concorde a šestnásť Tu-144. Pri začiatku vývoja spomenutých dvoch supersonikov na prelome 50. a 60. rokov minulého storočia sa zdalo, že všetko pôjde hladko a že nadzvuková letecká doprava sa čoskoro stane bežným spôsobom prepravy cestujúcich na veľké vzdialenosti.

Článok pokračuje pod video reklamou

Úmysel vyvinúť nadzvukové lietadlá ohlásili aj ďalšie firmy: britská firma Bristol prišla s projektom Type 223, francúzska Sud Aviation plánovala vyvinúť Super-Caravelle a plány na stavbu takýchto lietadiel ohlásili aj americké firmy Convair, Boeing, Lockheed i Douglas.

Realita však bola iná. Prvá éra nadzvukovej dopravy sa skončila vyradením Tu-144 z prevádzky (v roku 1978) a zastavením letov Concorde (posledný komerčný let sa uskutočnil v októbri 2003).

Možno si položiť otázku, prečo nedošlo k ďalšiemu rozvoju nadzvukovej dopravy a prečo ani temer pol storočia po prvom vzlete lietadiel Concorde a Tu-144 nie je v súčasnosti v prevádzke ani jedno nadzvukové civilné dopravné lietadlo.

Evolúcia a revolúcia

Príčina tohto stavu tkvie v tom, že vývoj leteckej techniky sa deje podobným spôsobom ako vývoj v iných oblastiach techniky.

Ide o kombináciu evolúcie, teda postupného zdokonaľovania jednotlivých konštrukčných dielov, a revolúcie, spočívajúcej v skokovej zmene technickej úrovne niektorých prvkov a v použití úplne nových konštrukčných riešení.

V oblasti civilných dopravných lietadiel možno za takúto skokovú zmenu považovať zvýšenie rýchlosti z podzvukovej na nadzvukovú.

Pri spomenutej zmene rýchlosti (prekročenie rýchlosti M1, teda rýchlosti zvuku v konkrétnom prostredí) dochádza k radikálnej zmene správania sa letiaceho telesa.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C48G5 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C48G5 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Téma: Lietadlá


Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Krátka správa o stave preferencií

Z Fica už Smer veľa nevytiahne.

Stĺpček Osmelené

Zomrel mi otec. A ešte predtým nás šarlatán obral o tisíce

Dokument Obchod so zdravím odráža iba zlomok reality.

Neprehliadnite tiež

PODCAST ZOOM

Zoom: Superdoba ľadová môže prísť rýchlo, celá Zem zmrzne

Ako sa pred stovkami miliónov rokov objavila superdoba ľadová.

OBJEKTÍV

Výtlky by v budúcnosti mohli opravovať drony s 3D tlačiarňou

Vznik výtlkov majú zaraziť v zárodku.