GÄVLE, BRATISLAVA. V snahe nahradiť do roku 2030 na cestách fosílne palivá ekologickou energiou, Švédi otvorili svoju prvú elektrocestu v krajine. Experimentálny úsek meria dva kilometre a určený je pre ťažké nákladné vozidlá.
Siemens vybudoval napájací systém trolejí umiestnený nad cestou, Scania pre nový spôsob napájania vyladila svoje kamióny. Hoci sa na prvý pohľad zdá, že sa novinka v ničom nelíši od trolejbusov, električiek či elektrovlakov ktoré premávajú po koľajniciach, je tu jeden veľký rozdiel.
Nákladné vozidlá nie sú podľa magazínu First Post na napájaní úplne závislé. Automat sleduje dostupnosť trolejového vedenia a v závislosti na ňom uskutoční pripojenie hybridného motora k rozvodnej sieti. Vo chvíli, keď sa úsek ukončí, kamión pokračuje v jazde na bionaftu.
Zaujímavosťou je, že systém je vyladený tak, aby automobily mohli prechádzať z jedného jazdného pruhu do druhého, alebo sa predbiehať bez toho, aby nastal výpadok napájania, alebo nastala kolízia. Prednosťou tohto riešenia je, že elektrifikáciu pre ťažké nákladné vozidlá možno vybudovať na existujúcich cestách bez veľkých zásahov.
Skúšobná prevádzka má trvať niekoľko rokov a postupne sa majú otvárať ďalšie úseky, aby sa efektívnosť technológie preverila v praxi. Hoci o elektromobiloch na cestách, ktoré by využívali prívod energie sa hovorí dlho, mnohé projekty počítali s nákladným indukčnými riešeniami, pri ktorých sú vysoké straty energie.
Švédi by sa chceli postupne zbaviť závislosti na fosílnych palivách a v súčasnosti prevádzkujú desiatky ambicióznych projektov s podobným zameraním.