SME
Pondelok, 25. január, 2021 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky

Švédi spustili prvú elektrocestu pre kamióny

Vyzerajú ako elektrické vlaky, môžu však jazdiť slobodne a bez obmedzení.

(Zdroj: PIXABAY/CC)

GÄVLE, BRATISLAVA. V snahe nahradiť do roku 2030 na cestách fosílne palivá ekologickou energiou, Švédi otvorili svoju prvú elektrocestu v krajine. Experimentálny úsek meria dva kilometre a určený je pre ťažké nákladné vozidlá.

Siemens vybudoval napájací systém trolejí umiestnený nad cestou, Scania pre nový spôsob napájania vyladila svoje kamióny. Hoci sa na prvý pohľad zdá, že sa novinka v ničom nelíši od trolejbusov, električiek či elektrovlakov ktoré premávajú po koľajniciach, je tu jeden veľký rozdiel.

Skryť Vypnúť reklamu

Nákladné vozidlá nie sú podľa magazínu First Post na napájaní úplne závislé. Automat sleduje dostupnosť trolejového vedenia a v závislosti na ňom uskutoční pripojenie hybridného motora k rozvodnej sieti. Vo chvíli, keď sa úsek ukončí, kamión pokračuje v jazde na bionaftu.

Zaujímavosťou je, že systém je vyladený tak, aby automobily mohli prechádzať z jedného jazdného pruhu do druhého, alebo sa predbiehať bez toho, aby nastal výpadok napájania, alebo nastala kolízia. Prednosťou tohto riešenia je, že elektrifikáciu pre ťažké nákladné vozidlá možno vybudovať na existujúcich cestách bez veľkých zásahov.

Skúšobná prevádzka má trvať niekoľko rokov a postupne sa majú otvárať ďalšie úseky, aby sa efektívnosť technológie preverila v praxi. Hoci o elektromobiloch na cestách, ktoré by využívali prívod energie sa hovorí dlho, mnohé projekty počítali s nákladným indukčnými riešeniami, pri ktorých sú vysoké straty energie.

Skryť Vypnúť reklamu

Švédi by sa chceli postupne zbaviť závislosti na fosílnych palivách a v súčasnosti prevádzkujú desiatky ambicióznych projektov s podobným zameraním.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Úžitkové vozidlá

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Zľava: Jozef Brhel, Milan Fiľo, Jaroslav Haščák a Juraj Široký.

Skupina najbohatších Slovákov má vyššie ambície ako kaviareň či reštauráciu.

21 h
Vyštudoval biológiu a robil antropologický výskum v osade pri Krupine. V súčasnosti Andrej Belák pôsobí v Ústave etnológie a sociálnej antropológie SAV a v organizácii ministerstva zdravotníctva Zdravé regióny.

Antropológ Belák dostal Bielu vranu.

14 h
Komentár Zuzany Kepplovej

Takto sa to robí, do psej matere!

Zuzana Kepplová.

Ak ostatný skríning niekomu pomohol, boli to starostovia a primátori.

16 h

OĽaNO stratilo viac ako polovicu preferencií a Sme rodina by asi ani neprešli do parlamentu. Chá-chá!

Neprehliadnite tiež

Podcast Klik.

Komentovaný prehľad technologických správ.

23. jan

O biobezpečnosti a spôsoboch, akými bioinžinieri geneticky upravené bunky robia bezpečnými.

22. jan