Štvrtok, 17. jún, 2021 | Meniny má AdolfKrížovkyKrížovky

Zmenili biologický výskum, môžu aj medicínu

Kmeňové bunky z Japonska majú desať rokov. Vedci vtedy ukázali, ako takéto bunky získať z dospelých kožných buniek.

Bunky v našom mozgu sú zložitou spleťou. (Zdroj: FOTOLIA)

J e ich viac druhov. Najznámejšie kmeňové bunky sú embryonálne, z ktorých sa rodí nový život. Použitie týchto buniek v lekárstve – napriek veľkým možnostiam pri obnove rôznych častí ľudského tela – sa preto stalo predmetom ostrých etických sporov.

Pred desiatimi rokmi, v júni 2006, však japonský biológ Šinja Jamanaka oznámil, že kmeňové bunky vytvoril z dospelých kožných buniek. Nazval ich indukované pluripotentné kmeňové bunky (iPS). Svojím predpokladaným účinkom by sa mohli embryonálnym vyrovnať, čím by odpadol etický problém v rozvíjaní regeneratívnej medicíny.

V roku 2012 objav ocenili Nobelovou cenou. Spolu s Britom Johnom Gurdonom, ktorý ako prvý dokázal, že dospelá bunka je schopná vrátiť sa na začiatok svojho vývoja.

S prelomovými prácami v klonovaní a pri prenose somatického jadra bunky začal už v 60. rokoch uplynulého storočia.

Na začiatku boli kolónie

Miesto deja: Kjótska univerzita. Hlavní účinkujúci: profesor univerzitného Inštitútu nových metód lekárskych vied Šinja Jamanaka a jeho „postdok“ Kazutoši Takahaši.

Áno, v porovnaní s embryonálnymi môžu v iPS nastať niektoré zmeny.

Rudolf Jaenisch

Prišiel učiteľovi ohlásiť, že na miskách v laboratóriu objavil zhluky buniek. „Máme kolónie,“ povedal.

Aby si Jamanaka kolónie pozrel, musel k mikroskopu. Po ceste svojmu študentovi neveril, stále si myslel, že to musí byť omyl. Nechcel uveriť ani vtedy, keď mal rozrastajúcu sa populáciu buniek priamo pred očami.

Pred dvoma týždňami totiž Takahaši odobral dospelým myšiam kožné bunky a infikoval ich vírusom, aby do nich vniesol elixír mladosti zložený z 24 génov. Bunky sa však vrátili späť v čase, ako keby si uvedomili, že kedysi dokázali viac než len slúžiť ako ochranka povrchu tela.

Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4865 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M4865 na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.

Marian Kočner na Najvyššom súde.

Otázku viny Kočnera a Zsuzsovej opäť posúdi pôvodný senát.

Fico aj včera tvrdil, že sa policajné vyšetrovanie zneužíva na politický boj. Môže mu to tak pripadať.

Tréner slovenskej basketbalovej reprezentácie žien Juraj Suja.

Kto nahradí kapitánku Bálintovú?

Patrik Fotta 14. jún

Hviezdu z nášho pohľadu zahalil závoj prachu.

Potrebujú smartfóny ešte klávesnice?