Štvrtok, 18. august, 2022 | Meniny má Elena, Helena

Objavili najväčšiu exoplanétu obiehajúcu okolo dvojhviezdy

Kepler-1647b je jedenástym objaveným telesom, ktoré zaraďujeme medzi takzvané Tatooines.

Umelecké zobrazenie exoplanéty Kepler-1647b a jej dvoch hviezd.Umelecké zobrazenie exoplanéty Kepler-1647b a jej dvoch hviezd. (Zdroj: Lynette Cook/San Diego State University/SITA/AP)

WASHINGTON. Pomocou Keplerovho vesmírneho teleskopu objavili vedci doteraz najväčšiu planétu mimo našej slnečnej sústavy, ktorá obieha okolo dvoch hviezd.

Exoplanéta Kepler-1647b je veľká približne ako Jupiter a jedna z jej dvoch materských hviezd je o niečo väčšia, druhá o niečo menšia ako Slnko, povedal v pondelok americký astronóm William Welsh na zasadnutí Americkej astronomickej spoločnosti (AAS) v San Diegu.

Podľa Welsha je exoplanéta stará 4,4 miliardy rokov. Nachádza sa v súhvezdí Labute a asi 3700 svetelných rokov od Zeme. Svoje hviezdy obehne za 1107 dní.

Planéta Kepler-1647b sa síce nachádza v takzvanej obývateľnej zóne - to znamená, že na jej povrchu nie je ani príliš teplo, ani príliš chladno a mohla by tam tiecť voda - ale keďže ide o plynného obra, zrejme tam nevznikli podmienky priaznivé pre nejakú formu života. Podľa astronómov mohol vzniknúť na mesiacoch exoplanéty, samozrejme, ak nejaké má.

Kepler-1647b je jedenástou známou planétou obiehajúcou okolo dvoch hviezd. Nazývajú sa aj Tatooines podľa fiktívnej domovskej planéty Luka Skywalkera, hrdinu z filmovej ságy Hviezdne vojny.

Welshov kolega Laurance Doyle pozoroval prvý tranzit planéty Kepler-1647b pred jej dvoma hviezdami už v roku 2011, dokazovanie, že ide skutočne o planétu, však trvalo niekoľko rokov.

Vstup do jaskyne Hučivá diera.

Výskum zverejnil časopis Antiquity.

Ľudia sú závislí od dvanástich potravín.

Filip Dvořák, exper na umelú inteligenciu má české aj americké občianstvo.

Nepozerajte sa na umelú inteligenciu ako na nepriateľa, hovorí.