Pondelok, 14. jún, 2021 | Meniny má VasilKrížovkyKrížovky

Objavili najväčšiu exoplanétu obiehajúcu okolo dvojhviezdy

Kepler-1647b je jedenástym objaveným telesom, ktoré zaraďujeme medzi takzvané Tatooines.

Umelecké zobrazenie exoplanéty Kepler-1647b a jej dvoch hviezd.Umelecké zobrazenie exoplanéty Kepler-1647b a jej dvoch hviezd. (Zdroj: Lynette Cook/San Diego State University/SITA/AP)

WASHINGTON. Pomocou Keplerovho vesmírneho teleskopu objavili vedci doteraz najväčšiu planétu mimo našej slnečnej sústavy, ktorá obieha okolo dvoch hviezd.

Exoplanéta Kepler-1647b je veľká približne ako Jupiter a jedna z jej dvoch materských hviezd je o niečo väčšia, druhá o niečo menšia ako Slnko, povedal v pondelok americký astronóm William Welsh na zasadnutí Americkej astronomickej spoločnosti (AAS) v San Diegu.

Podľa Welsha je exoplanéta stará 4,4 miliardy rokov. Nachádza sa v súhvezdí Labute a asi 3700 svetelných rokov od Zeme. Svoje hviezdy obehne za 1107 dní.

Planéta Kepler-1647b sa síce nachádza v takzvanej obývateľnej zóne - to znamená, že na jej povrchu nie je ani príliš teplo, ani príliš chladno a mohla by tam tiecť voda - ale keďže ide o plynného obra, zrejme tam nevznikli podmienky priaznivé pre nejakú formu života. Podľa astronómov mohol vzniknúť na mesiacoch exoplanéty, samozrejme, ak nejaké má.

Kepler-1647b je jedenástou známou planétou obiehajúcou okolo dvoch hviezd. Nazývajú sa aj Tatooines podľa fiktívnej domovskej planéty Luka Skywalkera, hrdinu z filmovej ságy Hviezdne vojny.

Welshov kolega Laurance Doyle pozoroval prvý tranzit planéty Kepler-1647b pred jej dvoma hviezdami už v roku 2011, dokazovanie, že ide skutočne o planétu, však trvalo niekoľko rokov.

Riaditeľ národnej protizločineckej jednotky NAKA Branislav Zurian.

Bol obvinený zo zneužívania právomoci a prečin ohrozenia dôvernej skutočnosti.

Respirátor.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 391-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 12 441 obetí.

Milan Škriniar v súboji pred ruskou bránkou.

Slováci môžu hrať atraktívne i účelne.

Juraj Berzedi 20 h