Piatok, 23. október, 2020 | Meniny má AlojziaKrížovkyKrížovky

Odhalili tajomstvo alzheimera. Môže to byť zvyšok po boji proti mikróbom

Vedci z Harvardovej univerzity prišli s hypotézou, ako mohlo vzniknúť obávané ochorenie.

Ilustračné foto. (Zdroj: SITA/AP)

Môže byť Alzheimerova choroba nechceným následkom zásahu „ochranky“ mozgu proti infekcii?

S týmto podozrením prišiel americký tím s účasťou vedcov z Harvardovej univerzity a Massachusettskej všeobecnej nemocnice. Američania týmto nápadom vysvetľujú úlohu bielkovinového plaku, ktorý poškodzuje mozog.

Podľa hypotézy bielkovina pôvodne slúžila na odstránenie votrelcov, ktorí prekonali bariéru medzi organizmom a mozgom. Keďže však záhadné bielkoviny zostali v mozgu aj po tom, keď urobili svoju prácu, začali namiesto pomoci škodiť.

Ako zo sci-fi

Scenár harvardských vedcov zverejnený v odbornom časopise Science Translational Medicine je ako vystrihnutý zo sci-fi trileru z lekárskeho prostredia.

Vírus, spóra huby, baktéria alebo pleseň preniknú do mozgu cez „nepriepustnú“ membránu, ktorá oddeľuje mozog od cievneho systému organizmu (odborne sa jej hovorí hematoencefalická bariéra - blood-brain barrier – BBB).

Je to zjavne niečo, čo vybočuje z radu; skutočne nová a nezvyčajná štúdia.

David Holtzman, neurológ

Obranný systém mozgu sa aktivuje a zaútočí na votrelcov. Začne ich likvidovať s pomocou malých lepkavých a čudne tvarovaných kúskov bielkoviny, odborne nazvaných beta amyloidy; povedzme si úprimne a laicky - v podstate vyzerajú ako mimozemšťania.

Mikrób sa na bielkovinu prilepí ako mucha na mucholapku. Až potom prichádzajú na pomoc biele krvinky a dokonajú prácu, ktorú začali miniatúrne proteínové zámotky. Bitka s infekciou sa síce končí víťazne, no ešte treba urobiť jednu veľmi dôležitú vec: vyčistiť bojové pole od zvyškov miniatúrnych bojovníkov.

Ak upratovanie zlyhá, amyloidy v mozgu zostanú, začnú škodiť a napokon sa z nich môže vyvinúť Alzheimerova choroba.

Túto hypotézu zatiaľ vedci testovali na neurónoch rastúcich v laboratóriu, fungovala na kvasinkách, hlístach a ovocných muškách. Vyskúšali ju dokonca na myšiach, čiže na jednom z najdokonalejších živých modelov ľudského mozgu, ak neberieme do úvahy primáty. Prakticky už je čas začať experimenty na ľudských mozgoch.

Nová a nezvyčajná

„Zaujímavá a provokatívna,“ povedal o štúdii pre New York Times Michael W. Weiner, rádiológ z Kalifornskej univerzity v San Fanciscu.

Weiner nebol zapojený vo výskume, no koordinuje iniciatívu, ktorá používa progresívne metódy hľadania skorých príznakov alzheimera (biomarkery typu krvných proteínov alebo najnovšie metódy zobrazovania mozgu).

S uznaním sa vyjadril aj David Holtzman, šéf neurológie Lekárskej fakulty Washingtonskej univerzity v St. Louis: „Je to zjavne niečo, čo vybočuje z radu; skutočne nová a nezvyčajná štúdia.“

Dlhé roky totiž bola väčšina vedcov pod vplyvom predstavy, že beta-amyloidy sú síce veľmi zvláštnou bielkovinou, ale predsa len patria k braku, zhromažďujúcom sa roky v starnúcom mozgu.

Iní však hľadali pre funkciu čudných bielkovín lepšie, logickejšie vysvetlenie. Bol medzi nimi aj Robert D. Moir z Lekárskej fakulty Harvardovej univerzity a Massachusettskej všeobecnej nemocnice. No skutočná úloha amyloidných proteínov v mozgu zostávala stále záhadou.

Moir si našťastie všimol, že amyloidy vyzerajú ako iná záhadná bielkovina, prióny. O nich sa vie, že sú taktiež zapojené do vzniku závažných chorôb mozgu. Fungujú však aj ako členovia vrodenej imunitnej ochranky mozgu.

Moir začal skúmať, či amyloidy nie sú taktiež súčasťou tohto systému.

Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C47U9 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M47U9 na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).

Téma: Mozog

Demencia, Biológia, Alzheimerova choroba, Mikroskopický svet, Mikroorganizmy

Prípady na Orave

Na Orave sa celoplošne testuje, aby sa zistilo koľko nezistených prípadov sa tam aktuálne nachádza.

Testovanie poslancov.
Mimoriadne Dobré ráno

Mimoriadny podcast: Môžem ísť od soboty na prechádzku?

Ako sa sprísňujú na Slovensku pravidlá.

Nový český minister zdravotníctva Roman Prymula.

Prinútiť pandy k páreniu v zajatí je ťažké.

NASA sa dotkla asteroidu, odobrala vzorky

Čo nové sa udialo vo vede.

Podcast Pravidelná dávka

Čo nám priniesli antibiotiká a ako ich nahradíme?

O minulosti, súčasnosti a budúcnosti antibiotík.

Kanadsko-americký bývalý iluzionista James Randi, ktorý podstatnú časť kariéry strávil vyvracaním tvrdení o nadprirodzene, zomrel vo veku 92 rokov.