Piatok, 4. december, 2020 | Meniny má Barbora, BarbaraKrížovkyKrížovky

Objavili pôvod psov, európske a ázijské sa líšia

Porovnanie starodávnej fosílie psa s modernými psami odhalilo hlbokú priepasť v DNA európskych a ázijských psov.

BRATISLAVA. Otázkou odkiaľ pochádzajú psy sa vedci zaberajú už dlhé roky. Podľa niektorých bol prvý vlčí predok skrotený v Ázii, iní tvrdia, že v Európe.

Nová štúdia uverejnená v odbornom časopise Science naznačuje, že pravdu môžu mať oba tábory. Psa zrejme nezávisle na sebe skrotili v Ázii ale aj v Európe, alebo na Blízkom Východe.

Retriever a šarpej

Pri zrode novej hypotézy bola fosília kosti z vnútorného ucha psa, ktorý žil v Írsku približne pred päťtisíc rokmi. DNA z nej a z ďalších 58 starodávnych psov porovnali s DNA 605 rás moderných psov z celého sveta.

Výsledok analýzy bol pre vedcov prekvapením. Odhalili totiž obrovské rozdiely v DNA psov s európskym pôvodom, ako napríklad zlatý retriever, a ázijskými psami ako šarpej.

„Toto rozdelenie sme nikdy predtým nevideli, pretože sme nemali dosť vzoriek,“ hovorí pre magazín Science vedúci výskumu Greger Larson.

Fantastické psy

„Ak mali ľudia na jednom mieste tieto fantastické psy, samozrejme, že ich chceli mať aj ľudia z iných miest,“ hovorí pre magazín Science genetik z Kráľovského technologického inštitútu v Štokholme a zástanca teórie o ázijskom pôvode psov Peter Savolainen. „V priebehu niekoľkých sto alebo tisíc rokov, sa mohli psy rozšíriť po celej Eurázii.“

Pôvod psov aj napriek novej hypotéze stále zostáva záhadou.. Aby sa ho podarilo skutočne odhaliť musia vedci študovať  ešte viac vzoriek od starodávnych psov a vlkov, hovorí pre magazín Nature genetik Adam Boyko z Cornellovej univerzity veterinárnej medicíny v New Yorku.

Štúdia naznačuje aj to, že niektoré zvieratá boli zrejme na skrotenie stvorené. „Ak dokázali ľudia skrotiť psy viackrát, možno to nebolo až také ťažké, ako sme si doteraz mysleli.“ hovorí Savolainen.

Téma: Gény a genetika

Psy, DNA

Gröhling by mohol na revanš blokovať Matovičov plán, ale neurobí to

Do Vianoc otvoria aj školu, kam chodia Matovičove dcéry.

Lídri strán po rokovaní u prezidentky.

Dobré ráno: Lučanský mal brať úplatky. Kedy sa skončí zatýkanie?

Čo to vypovedá o štáte v ktorom sme žili?

Prokurátor Maroš Žilinka.

Sackboy: A Big Adventure je hra pre celú rodinu

Rodinná hra s vlnenou bábikou v hlavnej úlohe.

Kuracie kúsky z pestovaného mäsa od firmy Eat Just. Predaj kultivovaného mäsa schválil ako prvý Singapur.

Najvýznamnejšia vedkyňa, o ktorej ste asi nikdy nepočuli

Spoluzaklada významnú oblasť matematiky.