Čo vás zachráni v aute, keď havarujete

Airbagy sú bežnou výbavou automobilov. No uplynulo viac ako 60 rokov rokov odvtedy, ako ich americký patentový úrad airbag zaevidoval.

Ilustračné foto. (Zdroj: Bosch)

Text pôvodne vyšiel v magazíne Quark.

Airbag, ktorý sa aj označuje skratkou ACRS (Air Cushion Restraint System; voľne preložené – vzduchový vankúšový tlmiaci systém), je jedným z mnohých príkladov takých technických riešení, ktoré sa zdajú byť na prvý pohľad veľmi jednoduché.

Až ich zlyhanie dokazuje, že to tak nie je. Svedčí o tom obrovská kauza japonskej firmy Takata, ktorej airbagy boli v desiatkach typov áut rôznych svetových výrobcov. Nájdeme ich v automobiloch známych značiek Toyota, BMW, Fiat Chrysler, Ford, General Motors, Honda či Mazda. Tieto airbagy zranili viac ako sto ľudí, pričom niekoľko z nich zraneniu podľahlo.

Naším cieľom nie je zaoberať sa príčinami zlyhania airbagov, ale pozrieť sa na technické riešenie tohto veľmi užitočného zariadenia.

Ako to funguje?

Úlohou airbagov je ochrana šoféra či spolujazdcov pred následkami takých zranení, ktoré vyplývajú z nemožnosti fixácie hlavy.

Prvou časťou ACRS je elektronický senzor, snímajúci rýchlosť spomalenia auta.

Väčšinou sa nesledujú priamo zmeny rýchlosti vozidla, ale rýchlosti telieska, voľne uloženého napríklad v trubici. Druhou možnosťou je zistenie sily, ktorá toto teliesko pritláča na prednú stranu trubice. Možných riešení je však viacero.

Senzor sa elektrickým obvodom spája s ďalšou časťou, ktorej úlohou je naplniť samotný nylonový nafukovací vak plynom. Vak obsahuje niekoľko malých otvorov, cez ne môže plyn po náraze auta rýchle uniknúť.

To umožňuje, aby vodič po nehode mohol vozidlo rýchlo opustiť.

Elektronický systém tohto zariadenia je nastavený tak, aby sa inicioval iba pri spomaleniach auta nad hranicou bežného brzdenia. Samozrejme, ide o zjednodušený popis základného princípu ACRS.

Súčasné elektronické jednotky rozhodujúce o aktivizácii zariadenia sú totiž omnoho komplikovanejšie. Neobmedzujú sa totiž len na zmenu rýchlosti auta pri čelnom náraze, ale aj pri bočných nárazoch. Preto sú súčasťou monitorovacích jednotiek gyroskopy. Zvyčajne však obsahujú tiež iné senzory.

Plnenie plynom

Zastavme sa však pri spôsoboch, akými sa zabezpečuje plnenie nylonového vaku.

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Vychovala sebeckých synov. Obetavá Baba z ľadu zaujala v USA

Film ocenili na festivale Tribeca.

KOMENTÁRE

Pravicová vláda nebude. Môže za to Kotleba s Ficom?

Sulík s Matovičom odkázali, že Fico je väčšie zlo než extrémizmus.

KULTÚRA

Prvý bozk gayov. Aké revolučné filmy nakrútil Jonathan Demme

Režisér Mlčania jahniat mal 73 rokov.

Neprehliadnite tiež

Google vkročil na Kubu, spúšťa serverovú farmu ktorá urýchli internet

Žiadna nová konektivita, len služby ktoré urýchlia prístup k populárnemu obsahu.

Trvácne diaľnice z plastového odpadu? Briti idú stavať cesty zo smetí

Stavebníctvo možno zužitkuje plasty, ktoré nedokážeme recyklovať pre opätovné využitie.

DETSKÁ RUBRIKA

Myši nechcú byť na príťaž. Do našich komôr ich ženie pud sebazáchovy

Myš domová je druhým najrozšírenejším cicavcom na Zemi, hneď po človeku.

Expert na kyberbezpečnosť: Väčšina infraštruktúry už bola hacknutá

Silnejšie počítače dajú lepšie nástrojom vláde, ale aj hackerom, povedal pre SME odborník na kyberbezpečnosť RAMI EFRATI.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop