Nedeľa, 20. jún, 2021 | Meniny má ValériaKrížovkyKrížovky

Stromy si dokážu vyrábať vlastné mraky

Obloha pred priemyselnou revolúciou nemusela byť bezoblačná len preto, že bola čistejšia

Ilustračné foto. (Zdroj: FOTOLIA)
SkryťVypnúť reklamu

Dva výskumy zo Švajčiarska ukázali, že molekula, ktorú uvoľňujú najmä stromy, pomáha vytvárať mraky. Štúdie zverejnili spoločneprestížne týždenníky Nature a Science, čím podčiarkli ich význam. Práce medzinárodných vedeckých tímov totiž podkopali predpoklad, že určitý druh oblačnosti sa rodí najmä pod vplyvom síry - presnejšie drobných čiastočiek kyseliny sírovej rozptýlených v ovzduší.

Nemení to zrejme nič podstatné na hlavných scenároch vývoja klímy v tomto storočí, ako ich niekoľkokrát predkladal a spresňoval Medzivládny panel o klimatickej zmene (IPCC)

Nové vedecké práce zo široko diskutovanej oblasti však naznačujú, že na vývoj klímy môže vplývať oveľa viac faktorov, než aké vedci doteraz zmapovali. Výskumy mierne pripomínajú dávnejšie kacírske myšlienky britského biológa Jamesa Lovelocka o Zemi, ktorá funguje podobne ako živý organizmus a neustále sa snaží o prežitie nezávisle od vôle ľudí (hypotéza Gaia).

Veď načo by inak stromom boli ich vlastné mraky?

Divoká karta zmeny klímy

Keď spálime uhlie či ropu, „obohatíme“ ovzdušie nielen o oxid uhličitý, ale aj o ďalšie zaujímavé chemikálie. Medzi inými aj o kyselinu sírovú, ktorá hrá významnú rolu pri formovaní mrakov.

SkryťVypnúť reklamu

Klimatológovia preto predpokladali, že s nástupom priemyselnej revolúcie sa musela zvýšiť tvorba oblačnej prikrývky zeme. Je to logické, lebo viac spálených fosílií znamená viac síry v ovzduší, viac aerosólov, a teda aj viac mrakov. Jednoducho nebol dôvod myslieť si, že na predindustriálnej oblohe by sa slnko topilo pod rovnakým množstvom mrakov ako dnes.

Už vyše dvadsať rokov sú mraky najväčším zdrojom neistôt pri pochopení toho, ako presne ovplyvňujú atmosféru emisie zo spaľovania fosílnych zdrojov. Hovorí sa o nich aj ako o divokej karte globálnej zmeny klímy.

Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C47N2 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M47N2 na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.