Na veľkosti záleží. Vedci vyriešili paradox veľkých spermií

Pre menšie zvieratá je výhodnejšie tvoriť menší počet väčších pohlavných buniek.

Samičky drozofilySamičky drozofily (Zdroj: Jack Dykinga, U.S. Department of Agriculture)

BRATISLAVA. Vedci ho volajú paradox veľkej spermie. Samci vínnej mušky, drozofily, sú veľké približne tri milimetre, ich spermie však nemusíte pozorovať pod mikroskopom. Dosahujú dĺžku až 5,8 centimetra a sú tak približne tisíckrát väčšie ako ľudské spermie.

Samička vínnej mušky sa môže páriť s viacerými samčekmi - u takýchto živočíchov to evolúcia väčšinou zariadila tak, že samci tvoria väčšie množstvo malých spermií. Vedcov preto zaujímalo, prečo malý živočích investuje veľké množstvo energie do tvorby nadrozmerných pohlavných buniek. Svoje zistenia uverejnili v odbornom časopise Nature

V laboratóriu chovali drozofily v rôznych podmienkach - niektoré vystavili väčším množstvám stresu a odlišovali sa tiež vo fyzickej zdatnosti. Analýzou a genetickými testami potom zistili, že menšie a menej zdravé muchy potrebujú na tvorbu veľkých spermií omnoho viac energie, ako zdravšie a väčšie jedince.

Ak dokáže samček vytvoriť viac veľkých spermií môže sa páriť s viacerými samičkami - tie si zas môžu byť isté, že dostanú ten najlepší genetický materiál. Veľké spermie sa u mušiek podľa autorov vyvinuli zrejme kvôli samičkám. Keď do nich samček vstrekne spermiu v klbku, dostane sa do akejsi semennej zásobárne. U samičiek sa vyvíjajú čoraz dlhšie zásobárne a ak ju chce samček úspešne oplodniť, musí mať čo najväčšiu spermiu.

“U druhu drozofila bifurca je orgán veľký takmer osem centimetrov a spermia sa v ňom v podstate vyrovná," hovorí pre web Atlantic autor štúdie Scott Pitnick. "Nevieme ako sa to deje, ale musí to byť úžasné."

doi:10.1038/nature18005