Sobota, 5. december, 2020 | Meniny má OtoKrížovkyKrížovky

Myslel si, že našiel stratené mesto Mayov. Vedci mu pokazili radosť

Mladý Kanaďan si všimol prepojenie medzi hviezdami a mayskými náleziskami.

Gadoury aj astronómovia z kanadskej vesmírnej agentúry si mysleli, že objavili mayskú pyramídu. V skutočnosti je to pole.Gadoury aj astronómovia z kanadskej vesmírnej agentúry si mysleli, že objavili mayskú pyramídu. V skutočnosti je to pole. (Zdroj: CSA)

BRATISLAVA. "Ohnivé ústa" (Mouth of Fire), tak by 15-ročný William Gadoury nazval Mayské mesto, ktoré sa mu podarilo objaviť vďaka hviezdnym konšteláciám a mapám známych mayských miest. Podľa odborníkov však archeológ samouk v skutočnosti objavil len obyčajné pole.

O archeológiu sa mladý Kanaďan začal zaujímať v roku 2012, keď mal podľa mayského kalendára nastať koniec sveta. Pri skúmaní máp a hviezd si všimol, že niektoré hviezdy ukazovali priamo na mayské náleziská.

Hviezdne mestá

"Nechápal som, prečo Mayovia stavali svoje mestá ďaleko od riek, na neobrobených miestach a v horách," vysvetľuje Gadoury v rozhovore pre kanadský Le Journal de Montreal.

"Museli mať iný dôvod a keďže uctievali hviezdy, napadlo mi overiť moju hypotézu. Bol som naozaj prekvapený a nadšený, keď som si uvedomil, že najjasnejšie hviezdy zo súhvezdí sú spárované s najväčšími mestami."

Pri jednom zo súhvezdí však zistil, že tretia hviezda ukazuje na miesto, kde žiadne mesto neleží. Myslel si preto, že v hlbokej džungli na Yucatánskom polostrove v Mexiku objavil stratené mesto mayskej civilizácie.

Jeho hypotézu mu pomohli overiť astronómovia z kanadskej vesmírnej agentúry. Satelitné zábery od NASA a japonskej vesmírnej agentúry na mieste skutočne odhalili prítomnosť geometrických štruktúr - predpokladali, že ide o starovekú mayskú pyramídu a tridsať menších štruktúr.

Kukurica a marihuana

Správa o stratenom meste, ktoré objavil len 15-ročný amatérsky archeológ, okamžite obletela svetové médiá a vtedy sa začali ozývať mnohí odborníci. Gadoury podľa nich neobjavil žiadne veľké mayské mesto.

Geoffrey E. Brawell, antropológ z Kalifornskej univerzity v San Diegu, ktorý miesto videl aj na vlastné oči, to naisto. "Nie sú to mayské pyramídy," hovorí pre Gizmodo. "Buď sú to opustené kukuričné polia alebo využívané marihuanové polia."

O kukuričných poliach hovorí aj Thomas Garrison, antropológ z univerzity v Dornsife. Zistil to z pohľadu na satelitné zábery. "Dúfam, že tento mladý učenec uvažuje o pokračovaní na univerzitnej úrovni, takže jeho ďalší objav (a tých bude ešte veľa) bude naozaj zmysluplný," povedal Garrison pre portál Gizmodo.

Amatérsky archeológ by sa v ďalšom štúdiu mohol zamerať na diaľkový prieskum Zeme, ktorý vlastne využil aj pri náleze údajného mesta. Je to moderná metóda získavania informácií o objektoch a javoch na Zemi, bez toho, aby výskumník musel tieto miesta navštíviť. Stačia na to letecké alebo satelitné snímky.

Techniku využili napríklad aj pri skúmaní regiónu Petén v hustej džungli na severe Guatemaly, ktorý bol centrom mayskej civilizácie počas mayského klasického obdobia (250 pred Kr. – 900 po Kr.).

DOI: 10.1017/S0956536103141041

Téma: Archeológia

Pyramídy, Mayská civilizácia

Mário Radačovský.
Riaditeľ Slovenskej informačnej služby Vladimír Pčolinský.

Ak nezaberie semafor, na rade je lockdown, vraví pandemická komisia

Matovič chce, aby sa kritici testovania ospravedlnili.

Minister zdravotníctva SR Marek Krajčí (OĽaNO) a prezident Slovenskej spoločnosti infektológov Pavol Jarčuška.