Streda, 27. január, 2021 | Meniny má BohušKrížovkyKrížovky

NASA naživo: Misia teleskopu Kepler potvrdila nové exoplanéty

Až 550 novopotvrdených planét sa veľkosťou podobá na Zem. Voda môže byť na deviatich.

Vizualizácia ukazuje niektoré planetárne objavy Keplerovho vesmírneho teleskopu.Vizualizácia ukazuje niektoré planetárne objavy Keplerovho vesmírneho teleskopu. (Zdroj: NASA/W. Stenzel)

Text priebežne aktualizujeme.

BRATISLAVA. Vesmírny teleskop Kepler potvrdil existenciu 1284 nových planét mimo našej slnečnej sústavy – je to doteraz najväčší potvrdený počet planét naraz.

Celkovo sa tak zväčšil počet potvrdených planét takmer dvojnásobne. Vedcom z NASA k novému zisteniu pomohla štatistická analýza, ktorú možno použiť na niekoľko planetárnych kandidátov naraz.

„Toto nám dáva nádej, že niekde tam vonku, pri  hviezde podobnej tej našej, môžeme objaviť ďalšiu Zem,“ povedala v tlačovej správe Ellen Stofan z NASA.

Ako Zem

Medzi potvrdenými planétami sa môže nachádzať až 500 skalnatých planét veľkosťou podobných Zemi, deväť z nich obieha svoje slnko v obývateľnej zóne, teda v takej vzdialenosti od hviezdy, ktorá umožňuje na povrchu teplotu potrebnú na udržanie kvapalnej vody. Počet týchto planét v obývateľnej zóne sa tak zvýšil na 21.

Nové planéty potvrdili vedci na základe katalógu kandidátov na exoplanéty, tých bolo 4302. Pre novopotvrdené planéty existuje až 99 %-ná šanca, že ide skutočne o planéty. Ďalší kandidáti buď nespĺňajú 99 percentnú pravdepodobnosť, alebo astronómovia potvrdili, že ide o iné astrofyzikálne javy.

„Vďaka Keplerovmu vesmírnemu teleskopu teraz vieme, že vo vesmíre môže byť viac planét ako hviezd,“ povedal Paul Hertz, riaditeľ astrofyzikálneho oddelenia NASA. „Toto poznanie je dôležité pre budúce misie, ktoré nás dovedú bližšie k zisteniu, či sme vo vesmíre sami.“

Každá hviezda má planétu

Vesmírny teleskop Kepler hľadá planéty podobné Zemi mimo našej obežnej sústavy. Jeho posledné objavy predstavuje NASA na telekonferencii, ktorá začala o devätnástej hodine SELČ.

Telekonferencie sa zúčastnili riaditeľ astrofyzikálneho oddelenia NASA Paul Hertz, výskumník z Princetoneovej univerzity Timothy Morton, vedkyňa a členka Keplerovej misie z výskumného strediska NASA Ames Natalie Batalhaová a manažér Keplerovej misie K2 z Ames Charlie Sobeck.

Teleskop Kepler odštartoval svoju misiu v roku 2009, jeho úlohou bolo hľadať extrasolárne planéty – planéty podobné Zemi, ktoré obiehajú inú hviezdu ako naše Slnko.

V roku 2014 začal Kepler predĺženú misiu K2, ktorá v obmedzenom rozsahu pokračuje v hľadaní exoplanét a popritom študuje mladé hviezdy, supernovy a ďalšie vesmírne javy.  Vďaka jeho objavom vedci veria, že každú hviezdu na oblohe obieha aspoň jedna planéta, informuje portál NASA

Téma: Exoplanéty

Kozmické observatórium Kepler

Pohľad do miestnosti vo Fakultnej nemocnici v Trnave, v ktorej sa podáva vakcína na prevenciu ochorenia COVID-19.

Od dnes platia prísnejšie pravidlá.

V sobotu sa chystajú ďalšie protesty.