SME
Utorok, 9. august, 2022 | Meniny má Ľubomíra

Program Scorpion: Francúzska armáda vstupuje do 21. storočia

Nové bojové vozidlá pre francúzsku armádu patria medzi najväčšie projekty prezbrojovania pozemných síl v Európe.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Načítavam video...

Nová taktika nasadenia vozidiel v boji, prostriedky komunikácie a zdieľania dát, systémy posilňujúce situačné povedomie posádok. Aj takéto ciele si kladie francúzsky armádny program Scorpion. Naplniť by ich mala nová generácia vojenských vozidiel.

Francúzska armáda v 21. storočí

Vedúcou firmou programu je konzorcium GME (Groupement Momentané d'Entreprises) francúzskych firiem Nexter Systems, Renault Trucks Defense a Thales.

Kým prvé dve firmy sa zaoberajú vývojom vozidiel a zbraňových prostriedkov, Thales sa sústreďuje na elektronické, senzorické a komunikačné systémy.

GME dostalo od francúzskeho ministerstva obrany zadanie vytvoriť rodinu vozidiel, ktoré bude možné nasadiť do konfliktov rôznej intenzity (od mierových operácií, až po masové strety s vyspelými protivníkmi) kdekoľvek vo svete.

Francúzske ministerstvo obrany plánuje do roku 2025 na program Scorpion (vývoj, nákup vozidiel, testovanie) vydať 5 miliárd eur (v dlhodobom horizonte 10 miliárd eur).

Pre porovnanie, Veľká Británia zaplatí za 589 nových pásových vozidiel Ajax (a ich deriváty) necelých 3,5 miliardy libier (4,4 miliardy eur).

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

V rámci programu Scorpion vzniknú dve vozidlá, ktoré nahradia vo francúzskej armáde rozličné typy vozidiel. Kolesové bojové vozidlo EBRC (Engin Blind de Reconnaissance et de Combat) ponesie vo francúzskej armáde meno Jaguar a kolesový transportér VBMR (Véhicule blind Multi-Role) Gryf.

Prvé vozidlá VBMR Gryf francúzski vojaci získajú v roku 2018, od roku 2020 prvé stroje EBRC Jaguar. Celkovo sa počíta s nákupom 1722 vozidiel Gryf vo verzii 6x6, 358 v konfigurácii 4x4 a 248 strojov Jaguar. Do roku 2025 francúzska armáda získa 780 vozidiel Gryf a 110 vozidiel Jaguar.

Tu stojí za zmienku, že firma Nexter vyrába veľmi podobné vozidlo Titus na podvozku českej Tatry. Na prvý pohľad sú VBMR Gryf a Titus (a napokon aj svojím poslaním) veľmi podobné. Podobnosti si všimli aj francúzske médiá, podľa ktorých je ale Titus technicky nezávislým súkromným projektom firiem Nexter a Tatra určeným výhradne pre export.

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Olivia Newton-John v muzikáli Pomáda.

Rakovinu mala trikrát, v pondelok jej podľahla.


2 h
Dole vodou so Samom Marcom

Najlepšia vláda v dejinách sa dopracovala až sem.


7. aug
Rakúšanka Marita Kramerová ovládla celkové hodnotenie skokov na lyžiach v sezóne 2021/2022.

Lyžiarske veľmoci kritizujú rozhodnutie poľského zväzu.


Nikola Baďová 6 h
Rafinéria v nemeckom meste Schwedt, do ktorej priteká surová ropa z Ruska cez ropovod Družba.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 5 ďalší 7 h

Neprehliadnite tiež

Meta už nechce ďalšie sekundy.


33m
Podcast Klik.

Komentovaný prehľad technologických správ.


a 3 ďalší 6. aug
Vývoj syntetického embrya až do ôsmeho dňa (vpravo dole). Má zárodky orgánov - bijúce srdce i mozog.

Videli biť myšacie srdce.


5. aug

Nové správy zo sveta vedy.


a 2 ďalší 5. aug
SkryťZatvoriť reklamu