Nová taktika nasadenia vozidiel v boji, prostriedky komunikácie a zdieľania dát, systémy posilňujúce situačné povedomie posádok. Aj takéto ciele si kladie francúzsky armádny program Scorpion. Naplniť by ich mala nová generácia vojenských vozidiel.
Francúzska armáda v 21. storočí
Vedúcou firmou programu je konzorcium GME (Groupement Momentané d'Entreprises) francúzskych firiem Nexter Systems, Renault Trucks Defense a Thales.
Kým prvé dve firmy sa zaoberajú vývojom vozidiel a zbraňových prostriedkov, Thales sa sústreďuje na elektronické, senzorické a komunikačné systémy.
GME dostalo od francúzskeho ministerstva obrany zadanie vytvoriť rodinu vozidiel, ktoré bude možné nasadiť do konfliktov rôznej intenzity (od mierových operácií, až po masové strety s vyspelými protivníkmi) kdekoľvek vo svete.
Francúzske ministerstvo obrany plánuje do roku 2025 na program Scorpion (vývoj, nákup vozidiel, testovanie) vydať 5 miliárd eur (v dlhodobom horizonte 10 miliárd eur).
Pre porovnanie, Veľká Británia zaplatí za 589 nových pásových vozidiel Ajax (a ich deriváty) necelých 3,5 miliardy libier (4,4 miliardy eur).
V rámci programu Scorpion vzniknú dve vozidlá, ktoré nahradia vo francúzskej armáde rozličné typy vozidiel. Kolesové bojové vozidlo EBRC (Engin Blind de Reconnaissance et de Combat) ponesie vo francúzskej armáde meno Jaguar a kolesový transportér VBMR (Véhicule blind Multi-Role) Gryf.
Prvé vozidlá VBMR Gryf francúzski vojaci získajú v roku 2018, od roku 2020 prvé stroje EBRC Jaguar. Celkovo sa počíta s nákupom 1722 vozidiel Gryf vo verzii 6x6, 358 v konfigurácii 4x4 a 248 strojov Jaguar. Do roku 2025 francúzska armáda získa 780 vozidiel Gryf a 110 vozidiel Jaguar.
Tu stojí za zmienku, že firma Nexter vyrába veľmi podobné vozidlo Titus na podvozku českej Tatry. Na prvý pohľad sú VBMR Gryf a Titus (a napokon aj svojím poslaním) veľmi podobné. Podobnosti si všimli aj francúzske médiá, podľa ktorých je ale Titus technicky nezávislým súkromným projektom firiem Nexter a Tatra určeným výhradne pre export.