Program Scorpion: Francúzska armáda vstupuje do 21. storočia

Nové bojové vozidlá pre francúzsku armádu patria medzi najväčšie projekty prezbrojovania pozemných síl v Európe.

Nová taktika nasadenia vozidiel v boji, prostriedky komunikácie a zdieľania dát, systémy posilňujúce situačné povedomie posádok. Aj takéto ciele si kladie francúzsky armádny program Scorpion. Naplniť by ich mala nová generácia vojenských vozidiel.

Francúzska armáda v 21. storočí

Vedúcou firmou programu je konzorcium GME (Groupement Momentané d'Entreprises) francúzskych firiem Nexter Systems, Renault Trucks Defense a Thales.

Kým prvé dve firmy sa zaoberajú vývojom vozidiel a zbraňových prostriedkov, Thales sa sústreďuje na elektronické, senzorické a komunikačné systémy.

GME dostalo od francúzskeho ministerstva obrany zadanie vytvoriť rodinu vozidiel, ktoré bude možné nasadiť do konfliktov rôznej intenzity (od mierových operácií, až po masové strety s vyspelými protivníkmi) kdekoľvek vo svete.

Francúzske ministerstvo obrany plánuje do roku 2025 na program Scorpion (vývoj, nákup vozidiel, testovanie) vydať 5 miliárd eur (v dlhodobom horizonte 10 miliárd eur).

Pre porovnanie, Veľká Británia zaplatí za 589 nových pásových vozidiel Ajax (a ich deriváty) necelých 3,5 miliardy libier (4,4 miliardy eur).

V rámci programu Scorpion vzniknú dve vozidlá, ktoré nahradia vo francúzskej armáde rozličné typy vozidiel. Kolesové bojové vozidlo EBRC (Engin Blind de Reconnaissance et de Combat) ponesie vo francúzskej armáde meno Jaguar a kolesový transportér VBMR (Véhicule blind Multi-Role) Gryf.

Prvé vozidlá VBMR Gryf francúzski vojaci získajú v roku 2018, od roku 2020 prvé stroje EBRC Jaguar. Celkovo sa počíta s nákupom 1722 vozidiel Gryf vo verzii 6x6, 358 v konfigurácii 4x4 a 248 strojov Jaguar. Do roku 2025 francúzska armáda získa 780 vozidiel Gryf a 110 vozidiel Jaguar.

Tu stojí za zmienku, že firma Nexter vyrába veľmi podobné vozidlo Titus na podvozku českej Tatry. Na prvý pohľad sú VBMR Gryf a Titus (a napokon aj svojím poslaním) veľmi podobné. Podobnosti si všimli aj francúzske médiá, podľa ktorých je ale Titus technicky nezávislým súkromným projektom firiem Nexter a Tatra určeným výhradne pre export.

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Švajčiari: štátny vlakový dopravca nás diskriminuje. Súťaž ušil na mieru jednému výrobcovi

Železničná spoločnosť Slovensko chce nakúpiť 25 nových vlakov za 160 miliónov eur.

KOMENTÁRE

Brexit na princípoch úprimnej spolupráce

Dosahovanie kompromisov už akoby nebolo v móde. Je načase to zmeniť.

ŽENA

Čo si obliecť na maturitu a štátnice?

Skúšky sú formálnymi udalosťami, dospelosť prejavujeme aj oblečením.

Neprehliadnite tiež

Fotosyntézu spustili v umelej hmote, čistí vzduch a vyrába čistú energiu

Zariadenie zatiaľ vyskúšali len pri modrom svetelnom spektre.

Vypočítali, ako sa dá cestovať v čase, ale stroj postaviť nevedia

Nový výskum navrhuje matematický model, ktorý umožňuje cestovanie v čase.

Na Marse by ľudia mohli bývať v domčekoch z červených tehál

Inžinieri našli spôsob, ako z červenej pôdy Marsu vyrábať odolné tehly.

Dnes nie miláčik, som mŕtva. Keď sa vážky nechcú páriť, predstierajú smrť

Aeshna juncea sa v čase kladenia vajíčok musia brániť pred otravnými samčekmi.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop