BRATISLAVA. Cestou do práce si na smartfóne spustíte zábavnú hru a keď po štvrťhodine vystúpite z autobusu tak viete, že ste výskum Alzheimerovej choroby urýchlili o jeden a pol dňa.
Hra sa volá Sea Quest Hero a stiahnuť si ju môžete do svojich smartfónov so systémom Android a iOS. Dostupná je zadarmo, bez akýchkoľvek ďalších poplatkov.
Keď hra pomáha
Za hrou a celým výskumom stojí telekomunikačná spoločnosť Deutsche Telekom a organizácia Alzheimer’s Research, ktoré sa podieľajú na vývoji hry a budú financovať aj následné dvojročné spracovanie údajov.
Získavajú ich počas samotného hrania hry, pričom sú plne anonymné a pri hráčovi sa zisťuje jedine vek, pohlavie a krajina v ktorej žije. Ak sa na výskume zúčastniť nechcete, tak to hra akceptuje a žiadne údaje nezbiera a ani nezasiela.
Hlavným princípom hry je zistiť úroveň orientácie v priestore. Na začiatku hry vás budú čakať veľmi jednoduché úlohy, ktoré ako kapitán malej rybárskej lode zvládnete behom niekoľkých sekúnd.
Neskôr sa zložitosť úrovní zvyšuje a bez skutočne dobrej orientácie nedosiahnete všetky tri hviezdičky. Hlavnou úlohou hry ale nie je byť najlepší, dôležitý je každý, aj priemerný výsledok.
Z nazbieraných dát sa tvorí základný prehľad o priestorovej orientácii rôznych skupín ľudí. Údaje pomôžu vedcom urobiť si prehľad pre každú jednu skupinu sledovaných osôb – pre mladých mužov, deti, staršie ženy, všetko navyše jedinečne pre konkrétnu krajinu.

Prečo práve priestorová orientácia
Hra je špeciálne navrhnutá tak, aby posunula vedecké chápanie priestorovej orientácie človeka, ktorá s problémom demencie úzko súvisí.
Navigácia a schopnosť orientovať sa v priestore sú základom pre zber dát potrebných na vytvorenie nových diagnostických testov demencie.
Najčastejšou formou demencie je Alzheimerova choroba, ktorá je príčinou 50 až 60 percent prípadov. V súčasnosti ňou trpí približne 45 miliónov ľudí na svete, z toho 60 tisíc ľudí na Slovensku.
Dostupné lieky dokážu len spomaliť priebeh ochorenia, vyliečiť ho zatiaľ nedokážu. Podľa odhadov University College London hra zbiera údaje až 150-krát rýchlejšie ako tradičné spôsoby používané pri výskume.
Dvoma minútami hrania tak hráč prispeje približne 300 minútami času, ktorý by bol potrebný na výskum realizovaný tradičným spôsobom.
Cieľom celého projektu je vytvoriť nový diagnostický test, ktorý odhalí postupné zhoršovanie prirodzených navigačných schopností. Tie sú totiž prvým príznakom nastupujúcej demencie.