Nedeľa, 20. jún, 2021 | Meniny má ValériaKrížovkyKrížovky

Objavili najlepších kandidátov na život mimo slnečnej sústavy

Tri exoplanéty sa nachádzajú v obývateľnej zóne chladnej hviezdy, no sú ďalej, ako sa zdajú.

Načítavam video...

CAMBRIDGE, BRATISLAVA. Pátranie po mimozemskom živote je zvláštna vedecká disciplína. V skutočnosti ani nevieme povedať, či je niektorá z tisícov doteraz objavených exoplanét vhodná na život. Naše predstavy o tom, ako by mal vyzerať obývateľný svet, sa totiž odvíjajú len od toho, čo poznáme na Zemi.

Medzinárodnému tímu z Massachusettskej technickej univerzity a Univerzity v Liège sa pomocou inovatívnej metódy podarilo nájsť tri exoplanéty, ktoré nášmu životnému štandardu zodpovedajú doteraz najlepšie. Svoje pozorovania zverejnili v magazíne Nature.

Niektorí ľudia síce tvrdia, že život je taký jedinečný, že v celom vesmíre ho ukrýva iba naša planéta. Vesmír je však taký obrovský, že pre iných je nepredstaviteľné, aby sme boli v celom tom priestore sami.

Vedci predpokladajú, že isté formy života môžeme nájsť aj v extrémnych podmienkach - napríklad pod povrchom niektorých mesiacov našej slnečnej sústavy. Zároveň hľadajú exoplanéty, ktoré obiehajú okolo iných hviezd a mohli by mať vhodné podmienky na vznik života alebo na prežitie nás ľudí.

Chladnejšie zvyšujú šance

Väčšinou sa svety podobné Zemi hľadajú v okolí jasných hviezd, ktoré sú podobné nášmu Slnku. Hviezdy sa síce dajú pozorovať optickými ďalekohľadmi, ale sú také jasné, že môžu zatieniť prípadné planéty v ich okolí.

Vedci sa preto rozhodli preskúmať chladnejšie trpasličie hviezdy. Dajú sa pozorovať v infračervenom spektre, čím sa zvyšuje šanca vidieť planéty, ktoré okolo nich krúžia. Postavili si preto špeciálny ďalekohľad TRAPPIST (TRansiting Planets and Planeteslmals Small Telescope), ktorý umiestnili do observatória v Čile.

„Nesleduje stotisíc hviezd naraz ako Keplerov teleskop. Venujeme sa niekoľkým z nich – jednej za druhou. A jedna vyšla,“ hovorí v tlačovej správe MIT spoluautor štúdie Julien de Wit.

Jackpot

Hviezda TRAPPIST-1 sa nachádza 40 svetelných rokov od Zeme a je približne osemkrát menšia ako naše Slnko. Súčasťou hviezdneho systému sú aj tri exoplanéty, ktoré autori považujú za najlepších kandidátov na život mimo našej slnečnej sústavy.

Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C46ZP na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M46ZP na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.

Sulíkova popularita výrazne rastie, Remišovej klesá.

Peter Sagan dnes LIVE na MSR a ČR v cyklistike 2021.

Sledujte online prenos s nami.

Herečka Zuzana Kronerová si nútenú prestávku počas lockdownu užívala a nahrávala audioknihy.

Audiokniha Majster a Margaréta mi dala riadne zaberať, hovorí herečka.

Slovenskí futbalisti po prehre v zápase Slovensko - Švédsko na ME vo futbale (EURO 2020 / 2021).

Záverečné zápasy v E-skupine sa hrajú v stredu.