Sobota, 20. august, 2022 | Meniny má Anabela

Objavili najlepších kandidátov na život mimo slnečnej sústavy

Tri exoplanéty sa nachádzajú v obývateľnej zóne chladnej hviezdy, no sú ďalej, ako sa zdajú.

Načítavam video...

CAMBRIDGE, BRATISLAVA. Pátranie po mimozemskom živote je zvláštna vedecká disciplína. V skutočnosti ani nevieme povedať, či je niektorá z tisícov doteraz objavených exoplanét vhodná na život. Naše predstavy o tom, ako by mal vyzerať obývateľný svet, sa totiž odvíjajú len od toho, čo poznáme na Zemi.

Medzinárodnému tímu z Massachusettskej technickej univerzity a Univerzity v Liège sa pomocou inovatívnej metódy podarilo nájsť tri exoplanéty, ktoré nášmu životnému štandardu zodpovedajú doteraz najlepšie. Svoje pozorovania zverejnili v magazíne Nature.

Niektorí ľudia síce tvrdia, že život je taký jedinečný, že v celom vesmíre ho ukrýva iba naša planéta. Vesmír je však taký obrovský, že pre iných je nepredstaviteľné, aby sme boli v celom tom priestore sami.

Vedci predpokladajú, že isté formy života môžeme nájsť aj v extrémnych podmienkach - napríklad pod povrchom niektorých mesiacov našej slnečnej sústavy. Zároveň hľadajú exoplanéty, ktoré obiehajú okolo iných hviezd a mohli by mať vhodné podmienky na vznik života alebo na prežitie nás ľudí.

Chladnejšie zvyšujú šance

Väčšinou sa svety podobné Zemi hľadajú v okolí jasných hviezd, ktoré sú podobné nášmu Slnku. Hviezdy sa síce dajú pozorovať optickými ďalekohľadmi, ale sú také jasné, že môžu zatieniť prípadné planéty v ich okolí.

Vedci sa preto rozhodli preskúmať chladnejšie trpasličie hviezdy. Dajú sa pozorovať v infračervenom spektre, čím sa zvyšuje šanca vidieť planéty, ktoré okolo nich krúžia. Postavili si preto špeciálny ďalekohľad TRAPPIST (TRansiting Planets and Planeteslmals Small Telescope), ktorý umiestnili do observatória v Čile.

„Nesleduje stotisíc hviezd naraz ako Keplerov teleskop. Venujeme sa niekoľkým z nich – jednej za druhou. A jedna vyšla,“ hovorí v tlačovej správe MIT spoluautor štúdie Julien de Wit.

Jackpot

Hviezda TRAPPIST-1 sa nachádza 40 svetelných rokov od Zeme a je približne osemkrát menšia ako naše Slnko. Súčasťou hviezdneho systému sú aj tri exoplanéty, ktoré autori považujú za najlepších kandidátov na život mimo našej slnečnej sústavy.