Utorok, 1. december, 2020 | Meniny má EdmundKrížovkyKrížovky

Objavili najlepších kandidátov na život mimo slnečnej sústavy

Tri exoplanéty sa nachádzajú v obývateľnej zóne chladnej hviezdy, no sú ďalej, ako sa zdajú.

Načítavam video...

CAMBRIDGE, BRATISLAVA. Pátranie po mimozemskom živote je zvláštna vedecká disciplína. V skutočnosti ani nevieme povedať, či je niektorá z tisícov doteraz objavených exoplanét vhodná na život. Naše predstavy o tom, ako by mal vyzerať obývateľný svet, sa totiž odvíjajú len od toho, čo poznáme na Zemi.

Medzinárodnému tímu z Massachusettskej technickej univerzity a Univerzity v Liège sa pomocou inovatívnej metódy podarilo nájsť tri exoplanéty, ktoré nášmu životnému štandardu zodpovedajú doteraz najlepšie. Svoje pozorovania zverejnili v magazíne Nature.

Niektorí ľudia síce tvrdia, že život je taký jedinečný, že v celom vesmíre ho ukrýva iba naša planéta. Vesmír je však taký obrovský, že pre iných je nepredstaviteľné, aby sme boli v celom tom priestore sami.

Vedci predpokladajú, že isté formy života môžeme nájsť aj v extrémnych podmienkach - napríklad pod povrchom niektorých mesiacov našej slnečnej sústavy. Zároveň hľadajú exoplanéty, ktoré obiehajú okolo iných hviezd a mohli by mať vhodné podmienky na vznik života alebo na prežitie nás ľudí.

Chladnejšie zvyšujú šance

Väčšinou sa svety podobné Zemi hľadajú v okolí jasných hviezd, ktoré sú podobné nášmu Slnku. Hviezdy sa síce dajú pozorovať optickými ďalekohľadmi, ale sú také jasné, že môžu zatieniť prípadné planéty v ich okolí.

Vedci sa preto rozhodli preskúmať chladnejšie trpasličie hviezdy. Dajú sa pozorovať v infračervenom spektre, čím sa zvyšuje šanca vidieť planéty, ktoré okolo nich krúžia. Postavili si preto špeciálny ďalekohľad TRAPPIST (TRansiting Planets and Planeteslmals Small Telescope), ktorý umiestnili do observatória v Čile.

„Nesleduje stotisíc hviezd naraz ako Keplerov teleskop. Venujeme sa niekoľkým z nich – jednej za druhou. A jedna vyšla,“ hovorí v tlačovej správe MIT spoluautor štúdie Julien de Wit.

Jackpot

Hviezda TRAPPIST-1 sa nachádza 40 svetelných rokov od Zeme a je približne osemkrát menšia ako naše Slnko. Súčasťou hviezdneho systému sú aj tri exoplanéty, ktoré autori považujú za najlepších kandidátov na život mimo našej slnečnej sústavy.

Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C46ZP na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M46ZP na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.

Život vo vesmíre, Exoplanéty, Planetárna sústava TRAPPIST-1, Astronómia

Koronavírus na Slovensku: Návrat detí do škôl je podľa Mikasa riziko, Gröhlingovi dochádza trpezlivosť (minúta po minúte)

PCR testy na Slovensku odhalili už takmer 106-tisíc nakazených. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 868 obetí.

Minister Gröhling pred zasadnutím krízového štábu.

Prokurátorská zápcha

Vedenie koalície sa zdá nefunkčné. Využíva to opozícia.

Predsedníčka Za ľudí Veronika Remišová.
Na mieste incidentu zasahujú záchranné zložky.

Ficove majetkové pomery

Minulý týždeň sa poslanca Fica zasa opýtali na jeho majetok. A on zasa zopakoval, že žiadny nemá.