SME
Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

Gran Turismo 4 – veľká októbrová automobilová

Písmená GT tvoria už dlhých šesť rokov legendárny pojem v automobilových simulátoroch na konzoliach PlayStation. Štvrtá nositeľka tohto famózneho mena úspešne dokazuje, že i keď je PS2 v súčasnosti už technologicky zastaraná, dokáže v hráčskej PC obci vyv

olať závistlivé slintanie. Vo svojej dobe bola GT3 hrou, kvôli ktorej si množstvo ľudí zadovážilo PS2. A myslím, že ten, kto GT3 vlastní, nebude mať v prípade GT4 šancu odolať. Realistická zábava, to je spojenie, ktoré obvykle spolu príliš neladí, no pre Gran Turismo je charakteristické. A pre ostatný diel z tejto série platí do najposlednejšej 0 a 1. Ak nemá niečo limity a hranice, tak sú to maniakálne mozgy z Polyphon Digital (PD) a ich posledný výtvor zo série Gran Turismo s poradovým číslom 4.

Skryť Vypnúť reklamu

Benz / Daimler –1886 (prvý automobil spaľujúci benzín)

Jazda života
I keď si to možno na prvý pohľad človek neuvedomí, GT4 je predovšetkým o imidži, o nablýskaných fárach posvätených oficiálnym povolením výrobcov, proste hra vytvorená pre krásny pohľad na tieto mašiny a uspokojenie libida šéfa PD :). OK, žarty bokom, séria GT a GT4 predovšetkým, je herná kategória sama o sebe. Preto nemá zmysel porovnávať GT4 s konkurenciou, keďže v súčasnej dobe žiadna porovnateľná konkurencieschopná hra mimo GT3 nie je na trhu. Z tohto dôvodu sa ani ja nemôžem vyhnúť porovnávaniu s GT3. Pozrime sa však už konečne na to, čo zaujímavé nám GT4 prináša. Mesiace a mesiace zábavy, ak teda v automobilovom závodení badáte čo i len náznak zábavy. Na 700 vozidiel a 50 tratí spolu s desiatkami a desiatkami závodov vytvára najrozsiahlejšiu závodnú hru v histórii. A to som ešte nespomenul bonusové špeciality, ktorým dominuje originálny foto režim.

Skryť Vypnúť reklamu

Ford Model T – 1908 (prvý automobil vyrábaný masovo)

Arcade Mode
Instatné závodenie v kocke alebo arkádový režim. V tomto režime si môžete zajazdiť rýchly závod so súpermi, s časom, so živým súperom na jednej PS2 (split-screen) alebo až 6 cez LAN. Na výber je bohatá ponuka automobilov prevažne z druhej polovice 20. storočia od desiatok automobiliek z celého sveta. Rovnako tratí na šantenie je dostatočné množstvo, pričom ďalšie sa sprístupnia po víťazstvách.

Gran Turismo Mode
To pravé orechové nájde každý automobilový fanatik až v tomto režime. A-Spec je klasické Gran Turismo, ako ho má rád každý z nás. B-Spec je nový režim, kedy namiesto priameho ovládania vozidla iba dirigujete umelú inteligenciu riadeného pilota a zatiaľ si vychutnávate šálku dobrej kávy. Pri dlhých závodoch môžete využiť možnosť striedania medzi priamym ovládaním vozidla a menežovaním počas zastávky v pit stope. A v neposlednom rade sú tu staré známe povinné licenčné testy so stovkou najrozmanitejších úloh, ktoré preveria vaše šoférske zručnosti do maniakálnych detailov. Po ukončení každej licencie získate nový automobil, bez ohľadu na farbu víťazného kovu.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako sme si už zvykli, podstatou GT je vyhrávanie závodov, za čo sme odmeňovaní kreditmi. Za tie si kupujeme nové a nové autá. Aj keď v prípade GT4 máme možnosť a v počiatkoch hry aj nutnosť kupovať použité, ojazdené vozidlá z 80 – 90. rokov, ktoré zakúpite v troch obchodoch. Nové autá zase nakupujete podľa krajiny ich pôvodu. Jednotlivé závody sú rozdelené do niekoľkých kategórií, podľa náročnosti, typu a lokácie. Ďalšie špeciálne preteky nájdete v stánkoch jednotlivých automobiliek, ktoré sú samozrejme určené len pre autá tej ktorej značky. Vaše autá okrem závodenia samozrejme potrebujú aj nejakú tú starostlivosť (výmena oleja, pneumatík, umytie), či zvýšenie výkonu (tuning všetkého možné a nemožného čo sa v aute nachádza). A napokon môžete vaše pretekárske výkony prezentovať každej návšteve z opakovaného záznamu.

Skryť Vypnúť reklamu

Photo mode
Foto režim, geniálna vec, ktorá síce absolútne nesúvisí so závodením, no prináša plnohodnotnú zábavu na mnoho a mnoho hodín, minimálne porovnateľnú s Gran Turismo režimom. Môžete si totiž svojich nablýskaných oceľových tátošov zvečniť. Možností, ktoré tento režim ponúka je neúrekom. Od množstva nádherných lokácií na fotenie, robenia akčných záberov počas závodu, až po nastavovanie parametrov ako pri profesionálnych fotoaparátoch (zoom, ohnisko, clona, uzávierka, filter...). Fotky si môžete uložiť na pamäťovú kartu, či ich priamo vytlačiť na fotografických tlačiarňach firmy Epson (Picture Mate). Naviac, fotky sú vo formáte JPEG (rozlíšenie 1280 x 960 pixelov), takže nie je problém do USB portu PS2 strčiť USB pamäťový kľúč (Flash Memory), zhotovené fotky naň nahrať a potom si ich v kľude prezerať na PC! A podľa PR materiálov SONY nie je GT4 poslednou hrou, ktorá obsahuje foto režim. A nezabudnite si nechať umyť auto, než začnete s fotením :). 

Skryť Vypnúť reklamu

Volant
Rovnako ako v prípade GT3 i teraz vydala firma Logitech oficiálny volant pre GT4. Ide o vylepšenú verziu klasického Driving Force (GT3), pýšiaceho sa prídavkom Pro. O vymoženostiach, ktoré vám ten excelentný kus železa ponúka si môžete prečítať napríklad na  oficiálnej stránke Logitechu. Môžem iba podotknúť, že kvalita zodpovedá cene, ktorá riadne prevetrá vašu peňaženku.

Minulosť
Ak ste fanúšikom série GT, určite vás neminula ochutnávka štvrtého pokračovanie v podobe GT4 Prologue. Autori sa rozhodli oceniť vašu podporu, takže licencie získané v GT4 Prologue si môžete preniesť do GT4. A ak máte uloženú pozíciu z GT3, môžete si ju importovať do GT3, nové autá, či trate síce nezískate, ale 100 000 kreditov do začiatku istotne poteší (v GT4 totiž začínate s púhymi 10 000).

Skryť Vypnúť reklamu

Budúcnosť
Polyphon Digital sa rozhodli podporiť predaj nový PSP i svojím kúskom softvéru, ktorým nie je nič menšie než GT4 Mobile. Okrem klasických vlastností GT4 ponúkne mobilná verzia prvý skutočne on-line multiplayer v sérii GT. Aj keď stále nemáme zaručené hranie cez internet, cez wi-fi je to isté. No a s nie veľmi vzdialeným príchodom PS3 nás zaručene čaká aj Gran Turismo s poradovým číslom 5. Číslo 5 žije! :) 

GRAFIKA 9 / 10
Ten, kto si myslel, že GT3 predstavuje vrchol grafickej kvality PS2, škaredo narazil. GT4 ide ešte o riadny krok ďalej a i keď to nie je taký šok ako hardvérový generačný prechod GT2 – GT3. Jednoznačne je kvalitatívny posun jasne viditeľný. Grafika GT4 je asi to najlepšie, čoho sme sa na už dosluhujúcej PS2 mohli ešte dočkať. Modely automobilov sú do milimetra zhodné s originálom, ich zobrazenie proste vyráža dych. Okúzľujúce vizuálne efekty spolu s technickou prepracovanosťou dotvárajú obraz profesionálnej práce. Proste a jasne, fotorealizmus nie je v prípade GT4 iba slovo. Maličkým grafickým mínusom sú 2D diváci, ktorí však pôsobia dostatočne IN a nerušia, pokiaľ si ich teda nezačnete všímať. Plusom je autenticky pôsobiaca zastávka v pit stope so skvelo spracovanými živými a plne 3D mechanikmi.

Skryť Vypnúť reklamu

Citroen 2CV – 1949 (prvý všeobecne dostupný off-road)

INTERFACE 9 / 10
Základné menu sú jednoduché a prehľadné. Po vstupe do Gran Turismo režimu vás však čaká prekvapenie v podobe mapy, na ktorej sú rozhodené ikony predstavujúce jednotlivé položky menu GT World. Zaujímavé a nápadité, aj keď trošku neprehľadné, keďže na obrazovku sa nezmestia všetky ikony naraz. Škoda všadeprítomného nahrávania, ktoré po čase začne hodne otravovať, i keď nie je príliš dlhé, vďaka hlbokej štruktúre GT režimu je všadeprítomné.

Ak chcete jazdiť v Gran Turismo Mode, vyčistite si pamäťovú kartu, GT4 si totiž vypýta 1,5MB. Čo na druhú stranu nie je až také hrozné, napr. SOCOM 2 zožral nehorázne 3MB. Pozitívne je, že ak nemáte toľko voľného miesta a chcete si i tak zajazdiť, režim Arcade vás bez problémov privíta. Samozrejme replaye a fotky si vyžiadajú ďalšie kB z pamäťového priestoru, i keď to samostatne nie sú vysoké čísla, po čase vám bude 8MB úzkych a začnete Xboxu závidieť 10 GB harddisk. HUD obsahuje grafické ukazovatele vlastné všetkým automobilovým hrám, jednoducho všetko, čo potrebujete vedieť, tam nájdete. HUD sa logicky mení v závislosti od pohľadu na trať, ktorý máte aktuálne zapnutý. Pohľady na trať sú iba tri a mne osobne ani jeden z nich úplne nevyhovuje, kde sa podela mnohými hráčmi toľko očakávaná rozšírená paleta pohľadov? Tá široká paleta je v skutočnosti 1 pohľad naviac oproti GT3.

Skryť Vypnúť reklamu

Mercedes 300SL Gullwing – 1954 (prvé tzv. Superautol)

HRATEĽNOSŤ 9 / 10
GT4 je automobilový simulátor s hodne realistickým fyzikálnym modelom, ktorý však má zopár múch. Opäť sme sa totiž nedočkali fyzikálneho modelu poškodenia automobilov a ďalších objektov na trati. V tom však problém nevidím, či je to negatívum, alebo pozitívum, si zhodnotí každý sám. Mne deformovateľnosť v GT4 nechýba, na rozdiel od takého Burnoutu 3, kde by absencia rozbiteľnosti áut potopila celú hru. Čo mi však v GT4 prekáža je abnormálny kolízny model, ktorý pocit z reálnosti závodov neskutočne sťahuje dolu. Za strety s mantinelmi, rovnako i vozidlami súperov ste postihovaní časovou stratou (prečo nie poškodenie častí auta, ktoré by bolo nutné zaplatiť?), čo by bolo ešte ako tak stráviteľné, no nehodnoverné chovanie vozidiel pri týchto kolíziách je neodpustiteľné. Rovnako mi trochu vadil menší počet automobilov na trati (max. 6), i keď pre mestské závody odohrávajúce sa v úzkych krivolakých uličkách je šesť áut až príliš.

Skryť Vypnúť reklamu

Pontiac Tempest LeMans 1964 GTO (prvé americké výkonnostné auto)

MULTIPLAYER 8 / 10
Rovnako ako v prípade Ace Combat 4, ani v GT3 ma multiplayer veľmi neuchvátil. Rozhodne dávam prednosť zábavnému multiplayeru v Burnoute 3, či v Secret Weapons over Normandy. Myslím, že rozumiete, čo som tým chcel povedať. Možno to má na svedomí skúsenosť iba so split-screenom, kde vizuálna stránka GT4 stráca svoje čaro. Full-screen multiplayer cez lokálnu sieť (nie cez i-LINK, ale cez sieťový adaptér) má asi niečo do seba. Rovnako ako on-line, ktorý však nie je v GT4 implementovaný, ako už všetci dobre vieme.

Shelby Cobra 427 – 1965 (prvý automobil, ktorý zrýchlil z nuly na 60 míľ v hodine pod 5 sekúnd)

ZVUKOVÉ EFEKTY  9 / 10
Ozvučenie tohto majstrovského kúsku sa nesie v porovnateľnej high-end kvalite. Každé auto zvučí jedinečne a uveriteľne, vďaka oficiálnej podpore automobiliek i reálne. Pri silných strojoch uháňajúcich okolo 200 km za hodinu sa dočkáte efektu obtekania vzduchového prúdu. Dokonca aj tuningové modifikácie majú vplyv na zvuk motora.

Skryť Vypnúť reklamu

Alfa Romeo Spider Duetto – 1966 (prvé auto, ktoré sa stalo hviezdou v hollywoodskom filme)

HUDBA 9 / 10
Vďaka JukeBoxu si môžete zostaviť playlist vašich obľúbených skladieb, ktorých rozsah sa pohybuje od experimentálneho techna až po avantgardnú klasiku. Pestrá paleta niekoľko desiatok skladieb, ktorá určite uspokojí každého. Naviac si môžete vytvorené slideshow fotografií doplniť o obľúbený song (u mňa jednoznačne Oh Yeah od Yello).

Jay Leno ‘Tankrod’ – 2003 (prvý automobil vhodný na cestu poháňaný tankovým motorom)

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA  8 / 10
V mnohých recenziách sme sa mohli dočítať, že GT4 je oproti svojmu predchodcovi jednoduchšia, prístupnejšia bežnému hráčovi. Na vlastné oči som sa však presvedčil, že tam kde si v GT3 v pohode užívate adrenalín závodu, si v GT4 užívate akurát nervový záchvat. Zreálnenie fyzikálneho modelu si vyberá svoju daň i v tejto oblasti. Peklo zvané realita, ktoré si môžete zakúsiť v Richard Burns Rally si však cestu do GT4 nenašlo. Inteligencia protivníkov a predovšetkým ich štýl jazdy je prehnane agresívny, ale iba vtedy, keď sa okolo dotyčného začnete obšmietať vy, pričom však ostatní počítačom riadení súperi mu pri predbiehaní zjavne nevadia. Súperom chýba osobnosť, ktorá by sa prejavila v ich štýle jazdy, prakticky si držia ideálnu stopu bez nejakého záujmu a úsilia o prvenstvo.

Skryť Vypnúť reklamu

Audi TT DSG – 2004 (prvé auto, ktorého ovládanie pripomína videohru)

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 9 / 10
GT4 na prvý pohľad pôsobí iba ako púhe vylepšenie geniálneho GT3. No ak sa jej pozrieme pod kapotu, uvidíme skutočnú revolúciu vo fyzikálnych vlastnostiach a prejavoch vozidiel, pričom tieto evolučné zmeny nielenže hru priblížili realite v maximálnej možnej miere vyplývajúcej z výkonu PS2, oni realitu posunuli na novú úroveň. Na úroveň zvanú Gran Turismo 4: The Real Driving Simulator. GT4 zahanbila realitu.

Nissan 350Z Gran Turismo 4 edition – 2005 (prvý automobil pomenovaný podľa videohry)

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Plošné testovanie na Covid-19 v Bratislave.
Ľudia čakajú na plošné testovanie v Bratislave.

Kam ísť na test, čo s pozitívnymi a čo bude s netestovanými? (otázky a odpovede)

Certifikát z plošného testovania na Covid-19 je vstupenkou do obchodov.

Pri plošnom testovaní sa využívajú antigénové testy.
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Testovanie nie je hlasovanie, dajte sa otestovať

Je dôležité, aby štát dokázal otestovať všetkých, ktorí chcú byť zodpovední.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

Neprehliadnite tiež

Podcast Klik

Klik: Apple pravdepodobne pracuje na vlastnom vyhľadávači

Komentovaný prehľad technologických správ.

Podcast Klik
Podcast Tech_FM

Čierne diery sú aj také, aké by nemali byť

Čo nás učí gravitačná astronómia.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Moringa a Ginkgo - pomocníci z prírody
  2. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  3. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  4. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  8. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  9. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  10. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 37 823
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 25 929
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 18 742
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 773
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 15 621
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 14 827
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 14 264
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 523
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 176
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 10 910