Plávajú aj niekoľko dní vkuse. Ľadové medvede sa musia prispôsobiť

Topiaci sa ľad čoraz viac ohrozuje ľadové medvede na severe Kanady. Hrozí, že do polovice storočia tam už nebudú.

Ľadový medveď po plavbe morom.(Zdroj: SITA/AP)

BRATISLAVA. V septembri 2009 po teplom lete a miznutí ľadovcov vstúpila mladá ľadová medvedica do mrazivých vôd Beaufortovho mora a začala plávať. Nezastavila sa deväť dní, nespala, ani nič nejedla. Až potom našla ľadovú kryhu dostatočne veľkú, aby ju udržala. Jej cesta merala približne štyristo kilometrov.

Medvedica bola jednou z viac ako stovky ľadových medveďov, ktorých sleduje biológ Andrew Derocher, výskumník z univerzity v kanadskej Alberte. Strávil šesť rokov tým, že pozoroval medvede vo vodách okolo Aljašky a Kanady.

Evolúcia ich nepripravila

Zistil, že s tým, ako sa ľad v týchto oblastiach topí a rozpadáva, medvede plávajú čoraz ďalej cez otvorený oceán. To zmenšuje ich už aj tak obmedzené možnosti na prežitie, pre mláďatá je to neprekonateľná prekážka.

„Ľad sa mení tak rýchlo, že podľa našich zistení sa medvede dostávajú na miesta, kde zistia, že tam ostať skrátka nemôžu,“ povedal Derocher v telefonickom rozhovore. „Na tieto dlhé plavby ich evolúcia nepripravila.“

Výsledky Derocherovej štúdie, ktoré uverejnil magazín Ecography, ukazujú dramatický nárast počtu ľadových medveďov, ktoré sa vydávajú na otvorené more, aby našli ľadovú kryhu, kde môžu prežiť. V roku 2004 sa len štvrtina monitorovaných medveďov vydávala na dlhšie cesty (merajúce viac ako 50 kilometrov). Do roku 2012 toto percento stúplo už na 69.

Počet medveďov, ktoré sa na takúto cestu vydali, bol priamoúmerný stratám ľadu v oblasti, hovorí Derocher.

Pre medvede sú takéto cesty veľmi náročné. Síce sú dobrými plavcami, no nie sú prispôsobené na dlhé cesty a vedia plávať rýchlosťou len dva kilometre za hodinu.

Päťdesiatkilometrová cesta za novým ľadom im trvá celý deň, počas ktorého medvede nemôžu jesť ani oddychovať. Dospelé medvede strácajú hmotnosť, mláďata sú podchladené.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C46SJ na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C46SJ na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Tech


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 9 557
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 858
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 488
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 2 118
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 003
  6. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 975
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 772
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 1 517
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 297
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 890

Téma: Klimatické zmeny


Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Nemecký tím zachránil najmenej pravdepodobný darca. Diktátor

Nemecký hokejový tím zachránil líbyjský diktátor pred krachom.

PLUS

Civilizovaná divočina. Na severe Slovenska to záhadne funguje

Oravská Polhora pôsobí ako vymyslená.

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

Neprehliadnite tiež

DETSKÁ RUBRIKA

Lelek lesný vidí aj za seba, nemusí ani pohnúť hlavou

Prezývali ho kozodoj, hoci kozy nikdy nedojil.

OBJEKTÍV

Skutočný Iron Man: Vynálezca s oblekom stanovil nový rýchlostný rekord

Oblek poháňa šesť malých prúdových motorov.

Vesmírne kráľovstvo Asgardia vypustilo do vesmíru svoj prvý satelit

Má vlajku a dokonca aj hymnu. Zatiaľ ho však žiadna pozemská krajina či národ neuznáva.

Je lepší vinyl alebo cédečko? Čo o kvalite zvuku hovorí matematika

Fanúšikovia na platne nedajú dopustiť, argumentujú vernosťou zvuku.