SME Naživo: Televízia zažíva zlatú éru

V budúcnosti si budeme môcť vyberať kedy, čo a kde chceme pozerať. Nebude to však zadarmo.

BRATISLAVA. Možno doma nemáte televízor. Je to podľa vás prežitok a svoje obľúbené filmy a seriály si viete pozrieť, kedy len chcete. Dokonca si možno myslíte, že televízia do niekoľkých rokov jednoducho zanikne.

Všetko je však inak. Televízne vysielanie zažíva rozkvet. Napriek tomu, že čoraz menej ľudí si sadne večer na gauč pred televízor, stále sú divákmi televízneho obsahu.

Vysielanie v posledných rokoch začali ovplyvňovať noví hráči ako napríklad Netflix a Youtube. Televíziu však neohrozili, len zmenili spôsob, akým ľudia obsah konzumujú a aj, to kedy a kde ho konzumujú. A to všetko sú zmeny, ktorým sa dnešné televízie dokážu prispôsobiť.

Zlatá éra televízie

Kanálov je čoraz viac. Pre kuchárov, deti, ženy či mužov. Každý si nájde to svoje a kto to nechce pozerať cez televíziu, môže pokojne použiť svoje mobilné zariadenie.

„Logickým výsledkom je, že čas strávený pri televízii jednoznačne narastá v čase, čiže televízie zažívajú svoju zlatú éru. Neplatí to o všetkých televíziách, ale všeobecne konzumácia televízneho obsahu dosahuje historické rozmery a predpokladá sa, že bude ďalej rásť,“ povedal počas debaty SME Naživo Andrej Miklánek, zodpovedný za službu Magio.

Toto dianie v zásade ovplyvňujú dva hlavné faktory: nelineárnosť a mobilita.

Klasický lineárny model televízie núti diváka, aby svoj čas prispôsoboval tomu, ako to naplánoval programový riaditeľ podľa údajov, ktoré získal zo štatistík a analýz.

„Čoraz menej ľudí je ochotných akceptovať fixnú programovú štruktúru a skôr hľadá cestu, ako si obsah pozrieť v iných časoch,“ povedal Miklánek.

Ľudia preto obsah vyhľadávajú nelineárne - teda v inom čase, ako bol zaradený v programovej štruktúre televízie, napríklad cez archív na internete.

K týmto možnostiam výberu však stále mnoho ľudí nemá prístup, televízie preto podľa programového riaditeľa RTVS Tibora Búzu budú ešte dlho fungovať lineárne a budú skladať normálny program.

V prípade niektorých programov nelineárne služby ani neprichádzajú do úvahy, napríklad pri živom vysielaní. Podľa Miklánka to navždy ostane doménou lineárnej televízie.

Dnes si však už okrem času môžeme vybrať aj miesto, kde si televízny obsah pozrieme. Keďže ľudia sú vďaka novým technológiám čoraz viac mobilní, nie sú viazaní, aby televíziu sledovali zo svojho gauča v obývačke na televíznom prijímači, ale napríklad cez mobil či tablet, prakticky kdekoľvek, kde je aj internetové pripojenie.

Všetky možné cesty

Najmobilnejšou skupinou sú mladí ľudia. Podľa Miklánka však ich odchod od lineárnosti neznamená smrť televízie, ale skôr svetlú budúcnosť.

Cieľom televízie totiž nie je pripútať ľudí k televíznemu prijímaču, ale dostať k nim obsah všetkými možnými distribučnými kanálmi, zdôrazňuje Búza.

„Ak už ste zachytili fanúšika, tak dáva zmysel s ním ďalej a ďalej pracovať. Lebo pracovať s ním je jednoduchšie a lacnejšie, ako získať ho nanovo,“ povedal Šifra.

V zahraničí a najmä v Spojených štátoch je tento trend už takmer bežný. Diváci nesledujú len seriál, môžu si kúpiť aj komiks, knihu či hru s motívmi daného programu. Na Slovensku je takáto práca s divákom len v začiatkoch, zrejme sa však nikdy nerozvinie tak naplno ako v zahraničí, predpovedá Búza.

Pokus sme mohli vidieť práve v RTVS, kde diváci mohli cez aplikáciu súťažiť spolu s hosťami televízneho kvízu. Divák získal pocit, že sa zapája priamo do diania, a televízia zas získala demografické údaje o divákoch.

Televízia neumrie

Obraz budúcnosti televízie na Slovensku môžeme podľa Šifru odsledovať práve na dianí v zahraničí, na službách ako Netflix či Youtube, o ktorých mnohí tvrdia, že by mohli televíziu ohroziť.

„Ak sa bavíme o tom, či Netflix, YouTube, alebo internet samotný zabijú televíziu, nie je to tak. Pre televízie je to len ďalšia možnosť distribúcie obsahu,“ vysvetľuje Búza.

Ako však bude vyzerať televízny trh, nevie s určitosťou predpovedať ani na tri roky, nieto ešte na desaťročie. Jedno vie však s určitosťou - televízia neumrie.

Čo však už v budúcnosti zrejme nebude samozrejmosťou, je súkromné televízne vysielanie zadarmo. Aj nástup služieb ako Netflix dokazuje, že ľudia sú ochotní za televízny obsah platiť.

Najmä vtedy ak im platba dovoľuje riadiť si čas sledovania obsahu alebo ak ňou získajú prístup  k prémiovému obsahu. „Sledovanie futbalu nie je základné ľudské právo,“ povedal Miklánek a dodal, že je len otázkou času, kedy sa spoplatní aj sledovanie živých športových prenosov.

Priemerný Slovák sleduje televízny obsah štyri hodiny denne, v Spojených štátoch je to päť až šesť hodín denne. Aj Slovensko sa bude doťahovať na tieto hodnoty, dodal Miklánek. 

Najčítanejšie na SME Tech


Inzercia - Tlačové správy


  1. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  2. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  3. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  4. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk
  5. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME
  6. Slovanet spustil LTE internet aj v okolí Prešova
  7. Košickí športovci „pustili žilou“
  8. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  9. Počet predplatiteľov SME.sk dosiahol ďalší rekord
  10. Hektická Moskva, ktorá nikdy nespí
  1. Fascinuje ma nadšenie mladých ľudí, s akým hltajú nové trendy
  2. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  3. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  4. Chute a vône kórejskej kuchyne priamo v METRO
  5. Adient je tretí najlepší zamestnávateľ
  6. 8 krokov k príprave na zdravé tehotenstvo
  7. Študenti SPU skúmajú vplyv rýchlostnej cesty na život obyvateľov
  8. V Botanickej záhrade predstavia nežnú krásu orchideí
  9. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  10. Príbeh tradičného družstva - príbeh Daniela Hrudu
  1. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 19 202
  2. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 14 315
  3. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 9 497
  4. Hektická Moskva, ktorá nikdy nespí 8 278
  5. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 6 857
  6. Počet predplatiteľov SME.sk dosiahol ďalší rekord 6 240
  7. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 5 318
  8. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk 4 499
  9. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 3 128
  10. Olympiáda ukradne fanúšikom hodiny spánku 2 743

Téma: YouTube


Článok je zaradený aj do ďalších tém RTVS, Google

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Olympiáda v Pekingu už nehrozí. Možno však pôjde do Tokia, smial sa Kuzmin

Nasťa prekonala predpovede, hovorí jej tréner a manžel Daniel Kuzmin.

ŠPORT

Haščák: V zápasoch, keď ide o všetko, hráme vždy najlepšie

Bol to špeciálny zápas, vravel Žiga Jeglič.

TECH

Päť hier na telefón, s ktorými si precvičíte mozgové závity

Dokážete navrhnúť najlepšiu križovatku a mechanické puzzle?

Neprehliadnite tiež

Arktída môže zhatiť šance na naplnenie Parížskej dohody

Ústup ľadu z Arktídy môže sprístupniť ohromné množstvá fosílnych palív. Využiť ich by bolo chybou.

PODCAST KLIK

Klik: Facebook môže vypnúť test Prieskumníka na Slovensku najbližšie týždne

Amazon po dobrých výsledkoch prepúšťal, Uber platí ženám menej, ale dáta diskrimináciu vo firme neukazujú. Odkiaľ sa rozdiel berie?

Nový experimentálny mozgový implantát môže zlepšiť pamäť

Pacienti mali o pätnásť percent lepšie výsledky, keď mali implantát.

Ostrovný štát malo pohltiť more. Výskum ukázal, že sa zväčšuje

Ostrovy sa zväčšili napriek narastajúcej hladine okolitého mora.

Na Slovensku máme internet už 26 rokov. Ako začínal?

Vo svete bol internet bežný, na Slovensku veľká novinka.