SME Naživo: Televízia zažíva zlatú éru

V budúcnosti si budeme môcť vyberať kedy, čo a kde chceme pozerať. Nebude to však zadarmo.

BRATISLAVA. Možno doma nemáte televízor. Je to podľa vás prežitok a svoje obľúbené filmy a seriály si viete pozrieť, kedy len chcete. Dokonca si možno myslíte, že televízia do niekoľkých rokov jednoducho zanikne.

Všetko je však inak. Televízne vysielanie zažíva rozkvet. Napriek tomu, že čoraz menej ľudí si sadne večer na gauč pred televízor, stále sú divákmi televízneho obsahu.

Vysielanie v posledných rokoch začali ovplyvňovať noví hráči ako napríklad Netflix a Youtube. Televíziu však neohrozili, len zmenili spôsob, akým ľudia obsah konzumujú a aj, to kedy a kde ho konzumujú. A to všetko sú zmeny, ktorým sa dnešné televízie dokážu prispôsobiť.

Zlatá éra televízie

Kanálov je čoraz viac. Pre kuchárov, deti, ženy či mužov. Každý si nájde to svoje a kto to nechce pozerať cez televíziu, môže pokojne použiť svoje mobilné zariadenie.

„Logickým výsledkom je, že čas strávený pri televízii jednoznačne narastá v čase, čiže televízie zažívajú svoju zlatú éru. Neplatí to o všetkých televíziách, ale všeobecne konzumácia televízneho obsahu dosahuje historické rozmery a predpokladá sa, že bude ďalej rásť,“ povedal počas debaty SME Naživo Andrej Miklánek, zodpovedný za službu Magio.

Toto dianie v zásade ovplyvňujú dva hlavné faktory: nelineárnosť a mobilita.

Klasický lineárny model televízie núti diváka, aby svoj čas prispôsoboval tomu, ako to naplánoval programový riaditeľ podľa údajov, ktoré získal zo štatistík a analýz.

„Čoraz menej ľudí je ochotných akceptovať fixnú programovú štruktúru a skôr hľadá cestu, ako si obsah pozrieť v iných časoch,“ povedal Miklánek.

Ľudia preto obsah vyhľadávajú nelineárne - teda v inom čase, ako bol zaradený v programovej štruktúre televízie, napríklad cez archív na internete.

K týmto možnostiam výberu však stále mnoho ľudí nemá prístup, televízie preto podľa programového riaditeľa RTVS Tibora Búzu budú ešte dlho fungovať lineárne a budú skladať normálny program.

V prípade niektorých programov nelineárne služby ani neprichádzajú do úvahy, napríklad pri živom vysielaní. Podľa Miklánka to navždy ostane doménou lineárnej televízie.

Dnes si však už okrem času môžeme vybrať aj miesto, kde si televízny obsah pozrieme. Keďže ľudia sú vďaka novým technológiám čoraz viac mobilní, nie sú viazaní, aby televíziu sledovali zo svojho gauča v obývačke na televíznom prijímači, ale napríklad cez mobil či tablet, prakticky kdekoľvek, kde je aj internetové pripojenie.

Všetky možné cesty

Najmobilnejšou skupinou sú mladí ľudia. Podľa Miklánka však ich odchod od lineárnosti neznamená smrť televízie, ale skôr svetlú budúcnosť.

Cieľom televízie totiž nie je pripútať ľudí k televíznemu prijímaču, ale dostať k nim obsah všetkými možnými distribučnými kanálmi, zdôrazňuje Búza.

„Ak už ste zachytili fanúšika, tak dáva zmysel s ním ďalej a ďalej pracovať. Lebo pracovať s ním je jednoduchšie a lacnejšie, ako získať ho nanovo,“ povedal Šifra.

V zahraničí a najmä v Spojených štátoch je tento trend už takmer bežný. Diváci nesledujú len seriál, môžu si kúpiť aj komiks, knihu či hru s motívmi daného programu. Na Slovensku je takáto práca s divákom len v začiatkoch, zrejme sa však nikdy nerozvinie tak naplno ako v zahraničí, predpovedá Búza.

Pokus sme mohli vidieť práve v RTVS, kde diváci mohli cez aplikáciu súťažiť spolu s hosťami televízneho kvízu. Divák získal pocit, že sa zapája priamo do diania, a televízia zas získala demografické údaje o divákoch.

Televízia neumrie

Obraz budúcnosti televízie na Slovensku môžeme podľa Šifru odsledovať práve na dianí v zahraničí, na službách ako Netflix či Youtube, o ktorých mnohí tvrdia, že by mohli televíziu ohroziť.

„Ak sa bavíme o tom, či Netflix, YouTube, alebo internet samotný zabijú televíziu, nie je to tak. Pre televízie je to len ďalšia možnosť distribúcie obsahu,“ vysvetľuje Búza.

Ako však bude vyzerať televízny trh, nevie s určitosťou predpovedať ani na tri roky, nieto ešte na desaťročie. Jedno vie však s určitosťou - televízia neumrie.

Čo však už v budúcnosti zrejme nebude samozrejmosťou, je súkromné televízne vysielanie zadarmo. Aj nástup služieb ako Netflix dokazuje, že ľudia sú ochotní za televízny obsah platiť.

Najmä vtedy ak im platba dovoľuje riadiť si čas sledovania obsahu alebo ak ňou získajú prístup  k prémiovému obsahu. „Sledovanie futbalu nie je základné ľudské právo,“ povedal Miklánek a dodal, že je len otázkou času, kedy sa spoplatní aj sledovanie živých športových prenosov.

Priemerný Slovák sleduje televízny obsah štyri hodiny denne, v Spojených štátoch je to päť až šesť hodín denne. Aj Slovensko sa bude doťahovať na tieto hodnoty, dodal Miklánek. 

Najčítanejšie na SME Tech


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  4. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  5. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  6. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  7. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  8. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  9. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  10. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  1. Štýlové osvetlenie do obývačky: Rozhoduje i to, ako žijete
  2. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  3. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  4. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  5. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  6. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  7. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  8. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  9. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  10. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  1. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime 11 585
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 6 351
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 2 927
  4. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 2 292
  5. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 1 849
  6. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej 1 695
  7. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra 1 116
  8. Ako na refinancovanie hypotéky 975
  9. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu 888
  10. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu 734

Téma: YouTube


Článok je zaradený aj do ďalších tém RTVS, Google

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Historické fiaská aj rekordné úspechy. Česko má po voľbách víťazov i porazených

V novom českom parlamente zasadne deväť strán. Nie všetky sú so svojim výsledkom spokojné.

KOMENTÁRE

Balada o zrade, alebo bez Babiša to nepôjde

Andrej Babiš vyhral v premiérskom referende.

SVET

Politológ: České voľby? Fenomenálny úspech populizmu

Babiš vyhral, lebo kauzy prezentoval ako snahu o zničenie, tvrdí Miloš Gregor.

KOMENTÁRE

Česko púšťa k moci populistu s autokratickými tendenciami

Krajina, ktorá už raz autokraciu porazila, jej znovu otvára cestu.

Neprehliadnite tiež

Test: Moto G5S Plus nepotrebuje k úspechu výkonný hardvér

Aj pri známej značke vám stačia tri stovky na skvelý smartfón.

Chcete ovládať svoje sny? Veda radí overený spôsob

Techniky, ktoré vám pomôžu uvedomiť si, že snívate.

Alkohol môže uvolniť zábrany v cudzej reči, naznačuje štúdia

Výskumníci zdôrazňujú, že účastníci vypili malé množstvo alkoholu.

TECH_FM

Zem môže do sto rokov zasiahnuť erupcia, ktorá zničí technológie

Astronómovia sa pozreli, čo by nám mohlo spôsobiť Slnko.