SME

SME Naživo: Televízia zažíva zlatú éru

V budúcnosti si budeme môcť vyberať kedy, čo a kde chceme pozerať. Nebude to však zadarmo.

Načítavam video...

BRATISLAVA. Možno doma nemáte televízor. Je to podľa vás prežitok a svoje obľúbené filmy a seriály si viete pozrieť, kedy len chcete. Dokonca si možno myslíte, že televízia do niekoľkých rokov jednoducho zanikne.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Všetko je však inak. Televízne vysielanie zažíva rozkvet. Napriek tomu, že čoraz menej ľudí si sadne večer na gauč pred televízor, stále sú divákmi televízneho obsahu.

Vysielanie v posledných rokoch začali ovplyvňovať noví hráči ako napríklad Netflix a Youtube. Televíziu však neohrozili, len zmenili spôsob, akým ľudia obsah konzumujú a aj, to kedy a kde ho konzumujú. A to všetko sú zmeny, ktorým sa dnešné televízie dokážu prispôsobiť.

SkryťVypnúť reklamu

Zlatá éra televízie

Kanálov je čoraz viac. Pre kuchárov, deti, ženy či mužov. Každý si nájde to svoje a kto to nechce pozerať cez televíziu, môže pokojne použiť svoje mobilné zariadenie.

„Logickým výsledkom je, že čas strávený pri televízii jednoznačne narastá v čase, čiže televízie zažívajú svoju zlatú éru. Neplatí to o všetkých televíziách, ale všeobecne konzumácia televízneho obsahu dosahuje historické rozmery a predpokladá sa, že bude ďalej rásť,“ povedal počas debaty SME Naživo Andrej Miklánek, zodpovedný za službu Magio.

Toto dianie v zásade ovplyvňujú dva hlavné faktory: nelineárnosť a mobilita.

Klasický lineárny model televízie núti diváka, aby svoj čas prispôsoboval tomu, ako to naplánoval programový riaditeľ podľa údajov, ktoré získal zo štatistík a analýz.

SkryťVypnúť reklamu

„Čoraz menej ľudí je ochotných akceptovať fixnú programovú štruktúru a skôr hľadá cestu, ako si obsah pozrieť v iných časoch,“ povedal Miklánek.

Ľudia preto obsah vyhľadávajú nelineárne - teda v inom čase, ako bol zaradený v programovej štruktúre televízie, napríklad cez archív na internete.

K týmto možnostiam výberu však stále mnoho ľudí nemá prístup, televízie preto podľa programového riaditeľa RTVS Tibora Búzu budú ešte dlho fungovať lineárne a budú skladať normálny program.

V prípade niektorých programov nelineárne služby ani neprichádzajú do úvahy, napríklad pri živom vysielaní. Podľa Miklánka to navždy ostane doménou lineárnej televízie.

Dnes si však už okrem času môžeme vybrať aj miesto, kde si televízny obsah pozrieme. Keďže ľudia sú vďaka novým technológiám čoraz viac mobilní, nie sú viazaní, aby televíziu sledovali zo svojho gauča v obývačke na televíznom prijímači, ale napríklad cez mobil či tablet, prakticky kdekoľvek, kde je aj internetové pripojenie.

SkryťVypnúť reklamu

Všetky možné cesty

Najmobilnejšou skupinou sú mladí ľudia. Podľa Miklánka však ich odchod od lineárnosti neznamená smrť televízie, ale skôr svetlú budúcnosť.

Cieľom televízie totiž nie je pripútať ľudí k televíznemu prijímaču, ale dostať k nim obsah všetkými možnými distribučnými kanálmi, zdôrazňuje Búza.

„Ak už ste zachytili fanúšika, tak dáva zmysel s ním ďalej a ďalej pracovať. Lebo pracovať s ním je jednoduchšie a lacnejšie, ako získať ho nanovo,“ povedal Šifra.

V zahraničí a najmä v Spojených štátoch je tento trend už takmer bežný. Diváci nesledujú len seriál, môžu si kúpiť aj komiks, knihu či hru s motívmi daného programu. Na Slovensku je takáto práca s divákom len v začiatkoch, zrejme sa však nikdy nerozvinie tak naplno ako v zahraničí, predpovedá Búza.

SkryťVypnúť reklamu

Pokus sme mohli vidieť práve v RTVS, kde diváci mohli cez aplikáciu súťažiť spolu s hosťami televízneho kvízu. Divák získal pocit, že sa zapája priamo do diania, a televízia zas získala demografické údaje o divákoch.

Televízia neumrie

Obraz budúcnosti televízie na Slovensku môžeme podľa Šifru odsledovať práve na dianí v zahraničí, na službách ako Netflix či Youtube, o ktorých mnohí tvrdia, že by mohli televíziu ohroziť.

„Ak sa bavíme o tom, či Netflix, YouTube, alebo internet samotný zabijú televíziu, nie je to tak. Pre televízie je to len ďalšia možnosť distribúcie obsahu,“ vysvetľuje Búza.

Ako však bude vyzerať televízny trh, nevie s určitosťou predpovedať ani na tri roky, nieto ešte na desaťročie. Jedno vie však s určitosťou - televízia neumrie.

SkryťVypnúť reklamu

Čo však už v budúcnosti zrejme nebude samozrejmosťou, je súkromné televízne vysielanie zadarmo. Aj nástup služieb ako Netflix dokazuje, že ľudia sú ochotní za televízny obsah platiť.

Najmä vtedy ak im platba dovoľuje riadiť si čas sledovania obsahu alebo ak ňou získajú prístup  k prémiovému obsahu. „Sledovanie futbalu nie je základné ľudské právo,“ povedal Miklánek a dodal, že je len otázkou času, kedy sa spoplatní aj sledovanie živých športových prenosov.

Priemerný Slovák sleduje televízny obsah štyri hodiny denne, v Spojených štátoch je to päť až šesť hodín denne. Aj Slovensko sa bude doťahovať na tieto hodnoty, dodal Miklánek. 

Google

Súvisiace témy: RTVS, YouTube, Netflix, STVR
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu