RIO DE JA NEIRO, BRATISLAVA. Na prvý pohľad je to obyčajný reklamný pútač. Keď sa však prizriete bližšie, všimnete si, že sa za jeho sklami nahromadil drobný hmyz. Sú to samičky komárov, ktoré uverili svojim pomýleným zmyslom.
Výskumníci z Brazílie sprístupnili odbornej verejnosti návod na výrobu „spotených billboardov“. Fungujú podobne ako lapače drevokazného hmyzu v našich lesoch. Špecifickou vôňou vábia komáre, ktoré následne uviaznu dnu.
V tomto prípade však podľa BBC nie sú v hre feromóny, ale jednoduchá receptúra ktorá je postavená na kyseline mliečnej. Tá pripomína svojim zápachom ľudský pot a oxid uhličitý, ktorý je navigačným majákom s pachovými rysmi ľudského tela.
Náklady na výrobu pútača sú nízke a nepresiahnu výšku 200 dolárov. Vývojári firiem Posterscope a NBS, ktoré stoja za týmto projektom vidia v novom prístupe riešenie problému s rozširovaním chorôb. V poslednej dobe sa intenzívne hovorí o víruse Zika, ktorého nosným vektorom sú práve samičky komárov.
Firmy nechcú na svojom objave zarábať, dokonca v testovacích pútačoch ani nepredávajú reklamný priestor firmám. Pobádajú podnikavcov z rôznych kútov sveta, aby si na novom objave postavili svoj vlastný obchod.
Receptúra vonnej zmesi dokáže prilákať komáre na vzdialenosť 2,5 kilometra, čo s počtom reklám v mestách dáva skutočne zmysel.