SME

Uniesť 25 ton a pristáť bez motora? Čo je nové vo svete helikoptér

Vrtuľníkom stačí rovná plocha. Dnes im vďačíme za záchranu množstva ľudí.

CH-53K King Stallion. (Zdroj: WIKIMEDIA/CC)

Text pôvodne vyšiel v magazíne Quark.

Prvá známa škica lietajúceho stroja s kolmým štartom pochádza z konca 15. storočia – jej autorom je Leonardo da Vinci. Praktického využitia sa lietajúce stroje s pohyblivými (otáčavými) nosnými plochami, teda vrtuľníky, dočkali až po druhej svetovej vojne, ale v praxi sa rýchlo rozšírili.

Armády ich využívajú na prepravu vojakov a vojenskej techniky i na ničenie pozemnej techniky nepriateľa. Používajú sa tiež pri pátracích akciách, na kontrolu vysokonapäťových vedení i rôznych potrubí, prepravujú personál na ropné plošiny v mori a využíva ich aj polícia pri pátracích akciách i rýchlych zásahoch.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V minulom roku sa sortiment vrtuľníkov rozšíril o viacero zaujímavých typov, z nich sme vybrali štyri, ktoré vám stručne predstavíme.

Najväčší a najvýkonnejší

Prvé dve novinky pochádzajú z Ruska a ich výrobcom je spoločnosť Vertolety Rossi. Obidva vrtuľníky vyvinuli v Moskovskom vrtuľníkovom závode M. L. Miľa (Michail Leontievič Miľ je najznámejší ruský, respektíve sovietsky konštruktér vrtuľníkov).

Prvou, už sériovo vyrábanou novinkou, je modernizovaná verzia najväčšieho a najvýkonnejšieho vrtuľníka na svete, nesúca označenie Mi-26T2.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Typ Mi-26 prvýkrát vzlietol v decembri 1977, jeho vývoj ukončili v roku 1983 a do vojenskej i civilnej služby sa dostával od roku 1985. Podľa dostupných údajov doteraz vyrobili 316 týchto vrtuľníkov určených na prepravu mimoriadne ťažkých nákladov s hmotnosťou až 20 ton.

Hlavnou novinkou verzie Mi-26T2 je moderná avionika ruskej výroby, ktorá mu umožňuje lietať aj za nepriaznivých poveternostných podmienok a tiež v noci. Moderná avionika s piatimi digitálnymi displejmi znižuje záťaž trojčlennej posádky (pôvodne bola päťčlenná).

Maximálna vzletová hmotnosť vrtuľníka je 56 ton, dolet 800 km, maximálna rýchlosť 295 km/h a ekonomická cestovná rýchlosť je 255 km/h.

Podľa neoficiálnych informácií by modernizácia vrtuľníka Mi-26T2 mala viesť k zväčšeniu jeho nosnosti až na 25 ton.

Načítavam video...

Rekordy pre Mi-38

Druhou novinkou z Ruska je vrtuľník Mi-38. Patrí medzi stredne ťažké transportné vrtuľníky so širokými možnosťami uplatnenia v civilnom i vojenskom sektore a považuje sa za náhradu úspešných typov Mi-8 a Mi-17.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C46DJ na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu