SME
Utorok, 16. august, 2022 | Meniny má Leonard

Uniesť 25 ton a pristáť bez motora? Čo je nové vo svete helikoptér

Vrtuľníkom stačí rovná plocha. Dnes im vďačíme za záchranu množstva ľudí.

CH-53K King Stallion. (Zdroj: WIKIMEDIA/CC)

Text pôvodne vyšiel v magazíne Quark.

Prvá známa škica lietajúceho stroja s kolmým štartom pochádza z konca 15. storočia – jej autorom je Leonardo da Vinci. Praktického využitia sa lietajúce stroje s pohyblivými (otáčavými) nosnými plochami, teda vrtuľníky, dočkali až po druhej svetovej vojne, ale v praxi sa rýchlo rozšírili.

Armády ich využívajú na prepravu vojakov a vojenskej techniky i na ničenie pozemnej techniky nepriateľa. Používajú sa tiež pri pátracích akciách, na kontrolu vysokonapäťových vedení i rôznych potrubí, prepravujú personál na ropné plošiny v mori a využíva ich aj polícia pri pátracích akciách i rýchlych zásahoch.

V minulom roku sa sortiment vrtuľníkov rozšíril o viacero zaujímavých typov, z nich sme vybrali štyri, ktoré vám stručne predstavíme.

Najväčší a najvýkonnejší

Prvé dve novinky pochádzajú z Ruska a ich výrobcom je spoločnosť Vertolety Rossi. Obidva vrtuľníky vyvinuli v Moskovskom vrtuľníkovom závode M. L. Miľa (Michail Leontievič Miľ je najznámejší ruský, respektíve sovietsky konštruktér vrtuľníkov).

Prvou, už sériovo vyrábanou novinkou, je modernizovaná verzia najväčšieho a najvýkonnejšieho vrtuľníka na svete, nesúca označenie Mi-26T2.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Typ Mi-26 prvýkrát vzlietol v decembri 1977, jeho vývoj ukončili v roku 1983 a do vojenskej i civilnej služby sa dostával od roku 1985. Podľa dostupných údajov doteraz vyrobili 316 týchto vrtuľníkov určených na prepravu mimoriadne ťažkých nákladov s hmotnosťou až 20 ton.

Hlavnou novinkou verzie Mi-26T2 je moderná avionika ruskej výroby, ktorá mu umožňuje lietať aj za nepriaznivých poveternostných podmienok a tiež v noci. Moderná avionika s piatimi digitálnymi displejmi znižuje záťaž trojčlennej posádky (pôvodne bola päťčlenná).

Maximálna vzletová hmotnosť vrtuľníka je 56 ton, dolet 800 km, maximálna rýchlosť 295 km/h a ekonomická cestovná rýchlosť je 255 km/h.

Podľa neoficiálnych informácií by modernizácia vrtuľníka Mi-26T2 mala viesť k zväčšeniu jeho nosnosti až na 25 ton.

Načítavam video...

Rekordy pre Mi-38

Druhou novinkou z Ruska je vrtuľník Mi-38. Patrí medzi stredne ťažké transportné vrtuľníky so širokými možnosťami uplatnenia v civilnom i vojenskom sektore a považuje sa za náhradu úspešných typov Mi-8 a Mi-17.

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Lukáš Kovanda

Sankcie účinkujú, ich efekt sa dostaví v dlhodobejšom horizonte, tvrdí ekonóm Kovanda.


15. aug
Peter Tkačenko

Príliš ochotne a rýchlo pristúpil na ultimáta.


3 h
Tenistky Slovana Bratislava po triumfe v extralige v roku 2020 aj s Belindou Benčičovou.

Ako vyzerá tenisová extraliga na Slovensku?


10 h
Vojna na Ukrajine

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 5 ďalší 18 h

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Ľudia sú závislí od dvanástich potravín.


15. aug
Filip Dvořák, exper na umelú inteligenciu má české aj americké občianstvo.

Nepozerajte sa na umelú inteligenciu ako na nepriateľa, hovorí.


15. aug

Nové správy zo sveta vedy.


a 2 ďalší 12. aug
Podcast Klik.

Komentovaný prehľad technologických správ.


a 2 ďalší 13. aug
SkryťZatvoriť reklamu