Piatok, 27. november, 2020 | Meniny má MilanKrížovkyKrížovky

Japonská družica nekomunikuje, mohla sa rozpadnúť

Hitomi prestala so Zemou komunikovať v deň, keď mal začať skúmať vesmír.

Vizualizácia satelitu Hitomi od umelca Akihiro Ikešitu.Vizualizácia satelitu Hitomi od umelca Akihiro Ikešitu. (Zdroj: JAXA)

BRATISLAVA. Svoju misiu odštartoval pred viac ako mesiacom. Satelit Hitomi mal za pomoci röntgenového teleskopu skúmať vývoj vesmíru, tmavú hmotu aj vývoj galaxií.

Začať mal minulú sobotu, no práve vtedy s ním Japonská národná vesmírna agentúra JAXA stratila komunikačné spojenie. Stav družice ani príčina zlyhania komunikácie doteraz nie sú známe, informuje JAXA v tlačovej správe.

Jasná nestabilita

V pondelok sa na internete objavilo video, ktoré dokazuje, že satelit mal problémy. Na zábere sa pohybuje sprava doľava a neustále mení svoju jasnosť, čo naznačuje jeho nestabilitu.

„Ak by sa satelit nekolísal, zdalo by sa, že má stále rovnaký jas,“ povedal pre portál National Geographic amatérsky astronóm a bývalý letový kontrolór NASA Paul Maley, ktorý problémy Hitomi pozoroval.

„Skutočnosť, že sa otáčal s extrémnymi zmenami v jase ukazuje, že nie je pod kontrolou, a že nejaká udalosť spôsobila, že začal rotovať.“

Rozpad na obežnej dráhe

JAXA dokázala od incidentu so satelitom nadviazať krátke prerušované spojenie, čo korešponduje s jeho kolísavým pohybom.

Podľa radarových snímkov amerického Vesmírneho centra pre spojené operácie sa mohol satelit rozpadnúť na päť častí. Astronóm Jonathan McDowell z Harvardovho-Smithsonovho centra pre astrofyziku sledoval aj rapídnu zmenu v obežnej dráhe satelitu.

Príčina týchto udalostí však stále nie je jasná a JAXA pracuje na jej odhalení. Ešte stále existuje možnosť, že sa im opäť podarí satelit uviesť do prevádzky. Inžinierom z JAXA sa niečo podobné už raz podarilo.

Minulý december na druhý pokus úspešne umiestnili sondu Akatsuki na obežnú dráhu Venuše. Pri prvom pokuse skončila sonda na obežnej dráhe Slnka, okolo ktorého obiehala päť rokov, informuje Nature.

Venuša, Slnečná sústava, JAXA, Planéty

Minúta po minúte: Pre terasy v reštauráciách platia nové podmienky

Celkovo sa novým koronavírusom na Slovensku nakazilo už viac ako stotisíc ľudí. Pandémia si vyžiadala 771 životov.

Novinár Marek Vagovič.

Rešpekt k ťažkej práci

Z nemocnice sme sa dozvedeli, že priateľky Borisa Kollára sa tam dostávali do konfliktov so sestričkami.

Moniku Jankovskú privádzajú na NAKA v Nitre.